How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Pieces of Work:
Teststand Modelraketmotor

First article Previous article 16 of 52 Following article Last article
Placed by: DRRA-KJ on 19-09-12 16:06 | E-mail: info(at)drra.nl
De Amerikaanse NAR voert(voerde) testen uit met modelraketmotoren. Sommige van die testen zijn al flink gedateerd.

Henk Siewert komt met het volgende idee:
Zou het een idee zijn om een gezamenlijk DRRA project te starten om een apparaat te bouwen dat motoren kan testen? Met de mogelijkheden van tegenwoordig (Arduino) zou dat toch mogelijk moeten zijn.
- Zou de DRRA dan bereid zijn om als sponsor op te treden?
Volgens mij hebben wij op het ogenblik best wel de mensen met de benodigde kennis in de vereniging.

Bij dezen zeg ik toe dat de DRRA dat wel kan sponsoren.
Dus:
- Wie kan daarin bijdragen?
- Wat wordt de doelstelling?
- Wat zijn randvoorwaarden?
- Heb je andere goede punten? Dan horen we ze graag.

Groet, KJ-Voorzitter DRRA
mee helpen | Reaction of: Bart van den Houdt on 19-09-12 20:35 | E-mail: coastergek(at)live.nl
Ik zou graag mee willen helpen, zou het eventueel kunnen lassen of dergelijks bij mij thuis.

Grtz Bart
Prima! | Reaction of: Henk Siewert on 19-09-12 21:20 | E-mail: swt(at)tiscali.nl
Hallo Bart,

Dat is waar ik op hoopte.
Ik zou zelf aan de elektronica en het programmeren mee kunnen doen.
Maar met metaal werken kan ik niet.
Dus je aanbod wordt vast met dank aanvaard.

Het bovenstaande betekent niet dat ik alle elektronica en programmeren alleen wil doen.
Ik hoop dat nog anderen mee willen doen.
Het zou leuk zijn als dit echt een project wordt met meerdere deelnemers die hun kennis en vaardigheden, ook op andere gebieden, inbrengen.

Denk er eens over na en plaats je ideeën. Ook al lijkt het nog zo simpel of vergezocht.
Alle ideeën zijn waardevol om tot een goed product te komen.

Heb je informatie of documentatie die ons van nut zou kunnen zijn laat het dan weten.

Groeten,
Henk Siewert
Modelraketmotor Teststand | Reaction of: Pascal Meeuws on 20-09-12 18:28 | E-mail: meeuwsp.NOSPAM(at)yahoo.com
De site
http://learn.adafruit.com/force-sensitive-resistor-fsr/example-projects
bevat misschien wel een goede start voor de elektrische kant van dit project.
Het geeft in iedergeval een uitgebreide beschrijving.

Groeten,
Pascal Meeuws
FSR | Reaction of: DRRA - KJ on 20-09-12 20:50 | E-mail: info(at)drra.nl
Die Force Sensitive Resistor(FSR) meet in ieder geval van 0 tot 100Newton(+-10,2Kg). Dat is in de range van wat onze motoren doen. De D12 heeft max. 29,7Newton. Misschien is er nog een sensor die een range van 0-50N heeft? Dan is een meting wellicht nog nauwkeuriger.
FSR | Reaction of: Pascal Meeuws on 21-09-12 06:51 | E-mail: meeuwsp.NOSPAM(at)yahoo.com
Hoi Klaas-Jan,

Inderdaad is de range groter dan nodig.
Maar er zijn nog wel andere sensoren.
Een daarvan heb ik zojuist gevonden.

http://www.pasco.com/prodCatalog/PS/PS-2104_pasport-force-sensor/#orderinfoTab

Het leuke hiervan is het volgende:

Rocket Engine Test Bracket (ME-6617)

This bracket securely holds an Estes model rocket engine and attaches to PASCO Force Sensors for measuring rocket engine impulse.
Arduino | Reaction of: Henk Siewert on 21-09-12 12:07 | E-mail: swt(at)tiscali.nl
Hallo,

Ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die zich afvragen waar dit allemaal over gaat en wat de Arduino is.
Kijk dan eens op: http://www.jeremyblum.com/category/arduino-tutorials/
Bekijk de video's en er wordt je een heleboel duidelijk.(Hoop ik...)

Heb je vragen? Altijd stellen.

Groetjes,
Henk Siewert
Re: Arduino | Reaction of: DRRA - KJ on 21-09-12 14:37 | E-mail: info(at)drra.nl
@Henk
Kun je er iets(globaal) over vertellen en hier neerzetten? Jij hebt er toch al wat ervaring mee?
Randvoorwaarden | Reaction of: DRRA - KJ on 21-09-12 14:43 | E-mail: info(at)drra.nl
Als randvoorwaarde kunnen we wellicht al stellen:
* De motoren 1/4A t/m D moeten minimaal gemeten kunnen worden (tot 40Newton).
Is het ook zinvol om bijv. t/m G te kunnen meten?
* De gegevens moeten grafisch weergegeven kunnen worden op een scherm en bij voorkeur handzaam af te drukken zijn.

Is dat wat?
Hebben jullie nog andere ideeën?
Wat is een Arduino | Reaction of: Henk Siewert on 21-09-12 18:48 | E-mail: swt(at)tiscali.nl
Hallo KJ,

Ja dat kan.

Arduino is een opensource computerplatform dat is opgebouwd rond de ATmega168-microcontroller van Atmel en het softwareontwikkelplatform Processing. Dit platform is bedoeld voor hobbyisten, artiesten, kunstenaars en iedereen die geïnteresseerd is in het maken en ontwerpen van slimme en creatieve objecten die kunnen reageren op hun omgeving.

Met Arduino is het mogelijk om apparaten en objecten te creëren die reageren op hun omgeving door middel van digitale en analoge inputsignalen. Op basis van deze input kan een Arduinoschakeling actie initiëren door het afgeven van digitale en analoge outputsignalen. Input kan bijvoorbeeld worden gegenereerd door schakelaars, lichtsensoren, bewegingsmeters, afstandsmeters, temperatuursensoren, of op basis van commando's afkomstig van internet, een radio module of een ander apparaat met een seriële interface. Outputsignalen kunnen bijvoorbeeld motoren, lampjes, pompjes en beeldschermen aansturen, maar ook input genereren voor een andere Arduinomodule.

Daarnaast bestaan ook zogenaamde "shields". Deze integreren vaak verschillende sensoren en modules in één printplaat. Deze kan dan gemakkelijk op de Arduino aangesloten worden door hem te plaatsen op de input-/outputpinnen van de Arduino.

Groetjes,
Henk Siewert
Programmeren | Reaction of: Henk Siewert on 21-09-12 19:09 | E-mail: swt(at)tiscali.nl
Hallo,

De Arduino kan geprogrammeerd worden door gebruik te maken van het hiervoor speciaal gemaakte IDE.
Dit kun je vinden op http://www.arduino.cc

Een Nederlandstalige uitleg over het programmeren van de Arduino, geschreven door mijn ROC A12 collega Arjan Kompanje, kun je downloaden van http://www.kompanje.nl/arduino/Arduino%20manual%201_0%20NL.pdf

Groetjes,
Henk Siewert
Bijdrage aan kennis en materialen | Reaction of: Ralph C on 28-09-12 13:26 | E-mail: rtcornelis(at)hotmail.com
Heren,

Een stuwkrachtmeetbank is iets wat ik al een tijdje op mijn "verlanglijstje" heb staan, maar gewoonweg niet de tijd (meer) voor heb! Graag draag ik de volgende materialen en kennis bij aan het project.

Materialen:
- Ik stel een Arduino Duemanilove beschikbaar met reserve chip. Ik heb deze thuis liggen en nog nooit gebruikt. Lijkt me een uitgelezen kans deze nuttig in te zetten.

Kennis:
- Voor de Adruino zijn LCD boards beschikbaar die bovenop geplaatst kunnen worden. Deze kun je gebruiken als interface of om meetdata weer te geven. (Total impuls, piek stuwkracht, export van data naar een PC?) Op Samenkopen.net is een "handelaar" uit Shanghai actief (zeker 4x per jaar) welke deze LCD boards heeft, en veel meer: http://www.samenkopen.net/action_products/363919/423862 Voor de LCD board: http://www.samenkopen.net/action_product/363919/226391
Opm. Op Ebay kun je ook heel veel Arduino producten en uitbreidingen vinden.

- Sensoren; aerconsystems in Amerika heeft loadcells tot 20kg (ca. 200 Newton) en hoger. http://aeroconsystems.com/cart/load-cells/ Wellicht is dit type sensor een beetje te "zwaar" maar een en ander is natuurlijk afhankelijk van de resolutie en nauwkeurigheid van de sensor. Als je per 0.1N resolutie kunt meten zonder te veel ruis, heb je een hele mooie sensor! Eventueel zou je een loadcell uit een 5kg weegschaal kunnen halen; deze werken volgens het zelfde principe (brugschakeling van wheatstone) De Arduino hoeft dan alleen de spanning te meten welke evenredig is met de kracht op de sensor. Na kalibratie van de sensor / arduino weet je welke kracht door de motor wordt uitgeoefend.
Eventueel kan ik proberen via een leverancier een losse 2e hands loadcell te bemachtigen, afkomstig uit professionele (lab) weegschalen.

- Frame; Maydec.de heeft aluminium frame materiaal dat je eenvoudig in elkaar kunt zetten. http://www.maytec.org/mainframe_e.htm
Dit materiaal is naar mijn mening zeer geschikt om een frame te bouwen. Bij het Linear system zijn sledes en glijlagers beschikbaar waar de motor op komt. Ik heb een prijslijst op mijn werk-computer, dus laat even weten als je deze wilt.

Blijft er nog een "vraag" over: Wie gaat als projectleider deze kar trekken?

Groet,
Ralph C
Ik wil ook meehelpen | Reaction of: Aad on 28-09-12 19:11 | E-mail: schoolkamphendrikmol(at)gmail.com
Ik wil Bart helpen met lassen. Kan ik ook en heb de spullen. Afstand?

Ik werk op een vmbo-school met een technische afdeling, alwaar ik wiskunde geef. We (ze) kunnen daar draaien, frezen, alle materialen lassen, hout bewerken, motor voertuigen techniek en paint & design doen.

Is dat wat?
Aad
Arduino Duemilanove | Reaction of: Henk Siewert on 29-09-12 11:03 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo Ralph,

Ik neem aan dat je met de Arduino Duemanilove de Arduino Duemilanove bedoelt.
Duemilanove betekent 2009 in het Italiaans.
2009 is het jaar waarin dit board is uitgebracht.
(Misschien was je in 2009 wel verliefd...
;-))
Dit Arduino board is volgens mij uitstekend geschikt om te gebruiken.
Uit je bericht begrijp ik dat je niet zelf er mee aan de slag (kan) wilt gaan.
Zou je het aan mij kunnen sturen zodat ik er mee kan gaan werken?
Het board blijft natuurlijk van jou. Tenzij je het aan de DRRA wilt schenken. Maar dat moet dan even met het bestuur worden geregeld. Als je dat liever hebt wil ik dat ook wel voor je regelen.
Een loadcell zou ook zeer welkom zijn.
Tot die tijd ga ik het eerst proberen met een simpele drukgevoelige cel. Gewoon om het een beetje in de vinger te krijgen en wat algoritmes te kunnen maken en code in te kloppen waar we mee verder kunnen.

Bedankt voor je aanbod.

Groeten,
Henk Siewert
Lassen en zo | Reaction of: Henk Siewert on 29-09-12 11:17 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo Aad,

Dit is een fantastisch aanbod.
Zo'n 'workshop' is goud waard.
Er zullen ongetwijfeld allerlei onderdelen nodig zijn om de motor en de sensor samen te kunnen brengen. En er is natuurlijk een stevig frame nodig om alles in bedwang te kunnen houden zonder dat de motor er met de hele teststand vandoor gaat.
Ik heb ook al een aanbod van Bart van den Houdt om te lassen.
Misschien kunnen jullie samenwerken?

Het lijkt me verstandig om eens te kijken naar al bestaande installaties (Estes, NAR , RDC) om te zien hoe zij het probleem van het bevestigen van de motor en de constructie van een frame hebben opgelost.

Zou jij er, misschien samen met Bart, in geïnteresseerd zijn om dit deel van het onderzoek aan te pakken?

Groeten,
Henk Siewert
Trekken van de kar | Reaction of: Henk Siewert on 29-09-12 11:27 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo,

Ralph stelde in zij bovenstaande bericht de terechte vraag:
Wie gaat als projectleider deze kar trekken?

Hoewel ik de inbrenger van het idee ben hoeft het niet te betekenen dat ik het project ook gaat leiden.

Als er DRRA mensen zijn die zich als projectleider in willen zetten dan horen we dat graag.

Groeten,
Henk Siewert

Kant en klaar | Reaction of: Henk Siewert on 29-09-12 12:12 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo,

Er blijkt een kant en klare teststand te koop te zijn.
Kijk eens op: http://www.hightechrocketry.com/index.html

Er hangt alleen een prijskaartje aan van 1000 Dollar.

Volgens mij kunnen wij dat goedkoper...

En zelf maken is natuurlijk veeeeeeeeeel leuker, toch...

Groeten,
Henk Siewert
Kant en klaar | Reaction of: Pascal Meeuws on 29-09-12 14:54 | E-mail: meeuwsp.NOSPAM(at)yahoo.com
Hallo Henk,

De kant en klaar oplossing geeft wel een goed beeld hoe DRRA het zelf ook kan maken.

Indien gewenst kan ik kleine snippets maken voor de programmering.

Groeten,

Pascal Meeuws
Schenken Arduino | Reaction of: Ralph C on 30-09-12 16:56 | E-mail: rtcornelis(at)hotmail.com
Hallo Henk,

De Arduino die ik heb schenk ik aan de DRRA en zal hem deze week naar je opsturen. Voor de loadcell moet ik contact opnemen met een leverancier waarvan ik een kaartje heb op mijn werk. Deze week heb ik nog vakantie, volgende week zal ik contact met de betreffende persoon opnemen en vragen of hij een loadcell, voor een zacht prijsje, beschikbaar heeft.

Groet,
Ralph
Teststand opstelling | Reaction of: DRRA - KJ on 02-10-12 10:19 | E-mail: info(at)drra.nl
Wellicht is het handig om eerst te weten hoe groot het (te gebruiken) censor oppervlak is? Een motorhouder waar de motoren inpassen (koker?) zal de stuwkracht van de motor over moeten brengen op dat censoroppervlak. Het kan dan wellicht ook handig zijn om dat uitwisselbaar te maken?

Ik kan me iets voorstellen (een bevestigingspunt=basisplaat) met schroefdraad, waar dan de verschillende houderkokers (ook met schroefdraad) voor de verschillende motordiamters aan vast gedraaid kunnen worden. Deze basisplaat met afmetingen voor de censor, brengt dan de stuwkracht over op de censor. Wellicht kun je deze twee ook combineren: Elke koker heeft een zelfde uiteinde (basisplaat) voor de krachtsoverbrenging op de censor?

Een horizontale opstelling lijkt me het handigst. Anders (bij verticale opstelling) geeft de censor al uitgeoefende kracht aan bij stilstand (gewicht van de motor + motorhouder).
Het lijkt mij ook verstandig als het geheel niet te robuust en zwaar wordt uitgevoerd, eigenlijk zo licht mogelijk, om allerlei massavertragingen uit te sluiten, maar wel een eventueel klappende motor kan opvangen. Misschien een plexiglazen kap eroverheen met open uiteinden?

Er zou een vaste meetopstelling gemaakt kunnen worden, waarin de motorhouders aangebracht kunnen worden (geschoven?).
Ik opper maar wat: Een horizontale opstelling met een basishouder (open koker). Hierin kun je dan de verschillende motorhouders plaatsen. Aan het linker uiteinde kan de motorhouder (eventueel door een opening) tegen de sensor duwen. Het rechter uiteinde zou beveiligd kunnen worden met een schroefdop, zodat de motor, bij 'ejection' niet uit het geheel wegschiet. Dat zou niet echt veilig zijn.
Uiteraard moeten de motorhouders soepel en licht in de basishouder heen en weer kunnen schuiven(een mm. of minder is waarschijnlijk meer dan genoeg, de sensor zal niet veel beweging in zich hebben). Een goede passing, glad afgewerkte oppervlakken en wellicht de binnenkant van de basishouder met 'ruimers' bewerken? (geeft een heel glad oppervlak). Een druppeltje dunne olie laat het geheel dan soepel en gemakkelijk bewegen.

Misschien is dit al een begin van een opstelling?
Re: Ralph - Arduino | Reaction of: DRRA - KJ on 02-10-12 10:21 | E-mail: info(at)drra.nl
Hoi Ralph,

Dank voor je donatie!
Dat is al een mooi begin.

Bestuur DRRA - KJ
Projectleider | Reaction of: Gerwin on 02-10-12 20:24 | E-mail: gerwin(at)gwbrink.nl
Heren,

Goed en leuk initiatief. Zo her en der lees ik dat er om een projectleider wordt gevraagd, wellicht is dat iets wat ik op me kan nemen.

Tot nu toe zie ik dat de volgende mensen actief willen meewerken:
Bart van den Houdt – lassen
Henk Siewert – elektronica & programmeren
Ralph C – materialen & kennis
Aad – lassen
Pascal Meeuws – programmeren
DRRA - Sponsor

Ik stel voor om de volgende stappen te zetten:
1. vaststellen requirements van de teststand
2. ontwerp
3. bepalen benodigde onderdelen en kosten
4. bijstellen ontwerp ;-)
5. bouwen (fysiek en programmeren)
6. testen
7. afwerken
8. feestelijke ingebruikstelling

@Klaas-Jan, is het mogelijk om (tijdelijk) een rubriek op het forum te openen om de requirements te verzamelen?

De tweede stap zal bestaan uit het ontwerp op basis van de requirements. Ik denk dat er twee ontwerpen nodig zijn:
- voor de electronica en het programma.
- het fysieke toestel

@Henk, kun jij het programma- en elektronica ontwerp op je nemen zodra de requirements helder zijn?

Wie kan/wil het fysieke ontwerp op zich nemen?

@DRRA-bestuur, mochten er al een idee zijn over het beschikbare budget laat het me even via de mail weten.

Uiteraard zijn alle opmerkingen/suggestie over de aanpak van hart welkom. Ik ben een vrij democratisch ingestelde projectleider.
(het blijft tenslote een hobby)

Groet,

Gerwin
Prima | Reaction of: Henk Siewert on 02-10-12 20:40 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo,

Ik vind het prima als Gerwin het project gaat leiden.
Dan zal ik, met Pascal als die het er mee eens is, het programmeren en elektronica op me nemen.

Is er misschien nog een elektronicus onder de leden die mee wilt doen?

Groetjes,
Henk SWT
Re: Rubriek teststand | Reaction of: DRRA - KJ on 02-10-12 22:13 | E-mail: info(at)drra.nl
Hallo Gerwin,

Gewoon een nieuw onderwerp aanmaken in een van de bestaande rubrieken lijkt me toch voldoende? Een gehele rubriek aanmaken voor een enkel onderwerp lijkt me wat overdreven.
Als ik het verkeerd heb, hoor ik het graag.

Ik heb een onderwerp genoemd: 'Teststand requirements' aangemaakt in de rubriek 'V/P Werkstukken'. Aangezien het een soort van werkstuk/Project is lijkt me dat een geschikte plek.

Om de boel dan een beetje bij elkaar te houden, heb ik het initiële onderwerp ook maar bij 'V/P Werkstukken' gezet.
Re: Budget? | Reaction of: DRRA - KJ on 02-10-12 22:25 | E-mail: info(at)drra.nl
Wat budget betreft is het wel handig dat er dan iets van een begroting komt.
Re: nog een elektronicus | Reaction of: DRRA - KJ on 02-10-12 22:28 | E-mail: info(at)drra.nl
@Henk
Jasper en Otto zijn dacht ik toch ook wel aardig thuis in de elektronica?
Wellicht benaderen via de Ledenafdeling?
Rubriek | Reaction of: Gerwin Brink on 02-10-12 23:05 | E-mail: gerwin(at)gwbrink.nl
Hallo Klaas-Jan,

Een nieuw onderwerp is inderdaad ook voldoende. Ging mij er om, een duidelijke plek te hebben voor de requirements.
Bedankt voor het aanmaken.

Een begroting zal er komen als de ontwerpen af zijn, dan weten we wat er nodig is.

Groet,

Gerwin
info | Reaction of: Roland on 04-10-12 08:52 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Op de onderstaande link wat informatie van een groep die een vergelijkbaar systeem hebben gemaakt.

http://wiki.lvl1.org/Rocket_Engine_Test_Stand

RE: info | Reaction of: Henk Siewert on 04-10-12 15:01 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo Roland,

Dat is een leuk stuk.
Ik kan me daarbij gelijk een verbeteringen voorstellen.
Bijvoorbeeld waarom niet in plaats van een led een ralais aansturen om de ontsteking te starten.
Maar als idee is het helemaal nog niet zo slecht om een sensor van een weegschaal te gebruiken.

Groetjes,
Henk Siewert
Re: info | Reaction of: Roland on 05-10-12 13:27 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Ze gebruiken een LED om homo sapiens in de lus te houden. De meeste mensen hebben meer bewustzijn van hun omgeving als een arduino. De arduino geeft aan dat hij klaar is voor de test en degene die de motor ontsteekt kan op dat moment bepalen of het go/no go is voor de test. Veiligheid staat voorop op deze manier.
Re: info | Reaction of: Roland on 05-10-12 13:59 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Ik lees net wat verder in het artikel. In het wiki stukje schrijven ze wat over een remote launch system om de ontsteking van de motor samen te laten vallen met het begin van gegevens verzamelen. Dat kan uiteraard maar zoals ik in het bericht hierboven typte is het veiliger om een mens de beslissing te laten nemen.(Ik dacht eerst dat het ze daar om ging). Je kan de binnenkomende gegevens /dev/null sturen totdat de motor ontstoken is en de krachtopnemer bruikbare gegevens richting arduino gaat sturen. Wat ook kan is alles opnemen zoals die groep nu doet. Het gaat tenslotte maar om een paar kB aan data. Dat is tegenwoordig een hoeveelheid van niets. Nadien knip je de nutteloze stukken aan weerkanten van de grafiek weg.
ben je even weg.. | Reaction of: Jasper on 07-10-12 22:35 | E-mail: schapendonk(at)gmail.com
beginnen ze gelijk een leuk project op te zetten.
KJ bedankt voor het herineren, ja wij waren ook handig met elektronica ;-)
Mocht er ondersteuning nodig zijn dan hoor ik het wel. (mijn oscilloscoop en soldeer-station hebben ondertussen een aardig laagje stof vergaard vrees ik dus die willen best weer eens wat aandacht)
Is er nog iemand? | Reaction of: Henk Siewert on 16-10-12 11:05 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hallo,

Het is wel erg stil bij dit onderwerp.
Ik heb al een eerste verslag gemaakt. Kijk maar op swtrocketry.com
Graag reacties.
Uh, waar is de projectleider...

Ik ben al weer een stap verder maar ik ga verder niets publiceren als er geen reacties komen.

Groetjes,
Henk Siewert

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'