How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
WECO gestopt met productie

First article Previous article 15 of 52 Following article Last article
Placed by: Modelraketten.NL on 11-07-12 10:26 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Een slecht bericht uit Duitsland:

De firma WECO is gestopt met de productie van de WECO modelraket motoren, zo laat deze fima weten. Deze motoren vormden een goed alternatief voor de Estes motoren.
Iets minder vermogen, maar ook een stukje goedkoper.

Een andere firma is bezig met het opzetten van de productie van nieuwe modelraket motoren. Echter laat de verkrijgbaarheid van deze motoren nogal op zich wachten. Het geheel verkeert nog steeds in test en ontwikkelfase.

Klaas-Jan van Til
Modelraketten.NL
motoren | Reaction of: Maurice on 24-03-13 11:07 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
is er al iets meer bekend over deze nieuwe motoren?

Maurice
Re: motoren | Reaction of: DRRA-KJ on 24-03-13 11:27 | E-mail: info(at)drra.nl
Nee, ze zijn nog niet beschikbaar.
WECO ontplofte motoren | Reaction of: Ben Albers on 07-04-13 19:01 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi,

na de lancering van de tweetrapper vandaag(zie elders op het forum) nog wat modellen gelanceerd. Eerst lanceerde...althans...dat was de bedoeling..Thijs zijn zelfgebouwde model 'Terminator'. Nou, dat was dus meteen de laatste keer: met een grote steekvlam plofte de hele boel uit elkaar ! WECO C6 motor bleek over de lengte opengescheurd !

Na deze teleurstelling onze Patriot getracht te lanceren. Helaas hetzlfde: Patriot ontploft, gehele rompbuis inwendig uitgebrand dus einde oefening. Ik vrees dat het doosje motoren niet in orde is. Hierna maar gestopt..

Is dit een WECO kwaal???

Groet, Ben
Re: WECO | Reaction of: DRRA-KJ on 08-04-13 12:55 | E-mail: info(at)drra.nl
In ieder geval is het zo dat dit vaker voorkomt bij de WECO motoren dan bij de Estes. De WECO's hebben een iets dunnere casing.
Dit soort gevallen blijft altijd wat mysterieus wat mij betreft. Als het vaak voorkomt in één productieserie, dan is het echt een productie kwaal lijkt me.
Over het algemeen komt dit echter maar zelden voor, op alle motoren die gebruikt worden.
Ik weet nog dat we op een lanceerdag een keer drie motoren binnen een half uur hadden die ook ploften. Allemaal verschillende motoren.
Tientallen lanceerdagen daarvoor en ook lanceerdagen erna hebben we het niet gehad... Dus vertel maar waar het aan ligt.
Ik zie het verband niet, in elk geval.
Soms denk ik dat het nog meer te maken heeft met koude of vochtigheid, dan wat anders. Heeft het doosje een keer in de warme zon gestaan? Hoe is het opgeslagen geweest? Blootgesteld aan plostelinge temperatuurschommelingen? Blootgesteld aan vochtigheids verschillen? etc. Erg lastig om te zeggen. Wat je wel kunt doen is nog enkele motoren testen om te zien wat die doen.
Testen | Reaction of: Henk Siewert on 08-04-13 16:24 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Hoi,

Goed idee.
Gewoon alle motoren van te voren testen.
Dan weet je tenminste dat ze het doen.

Toch heb ik het gevoel dat hier iets niet klopt.
;-))

Groetjes,
Henk Siewert
Re: testen | Reaction of: DRRA-KJ on 08-04-13 22:09 | E-mail: info(at)drra.nl
Inderdaad Henk, er klopt iets niet.
Maar ik zei: "enkele motoren testen om te kijken wat ze doen" en niet "enkele motoren testen om te kijken of ze het doen".
Als twee willekeurig gekozen motoren het nog goed doen, dan nam ik de gok met de overige zes uit het pakje en gooide ik ze zeker niet weg...
Ik heb het een keer met een Estes D12 gehad.
Pats! Model naar de haaien.
Ik durfde de gok met de overige twee motoren niet in een ander model te wagen en heb ze toen in het zand "afgefakkeld".
Werkten allebeide perfect...
Testen WECO | Reaction of: Ben Albers on 09-04-13 18:25 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Ik heb zojuist de overige 8 motoren uit het doosje getest zoals Henk voorstelde ;-).

Alle 8 ontploft ! Samen met de twee stuks die zondag al twee raketten naar de eeuwige jachtvelden hebben geholpen is dus het gehele doosje mis ! Blij dat ik er niet nog een model aan gewaagd heb. Voor degene die ook nog WECO in huis heeft: C6, productie 04-10.

Ik had hiervoor een hele doos C6 WECO's gebruikt zonder problemen (van Modelraketten.nl). Ik ga natuurlijk de leverancier (uit Leiden) benaderen hoe dit kan...

Groet, Ben
Re: Testen WECO | Reaction of: DRRA-KJ on 10-04-13 17:56 | E-mail: info(at)drra.nl
Dit zo te lezen lijkt het me een gevalletje van verkeerde opslag... en geen productiefout. Dan zou het klachten regenen.
Weco | Reaction of: Anton Keulers on 22-04-13 21:24 | E-mail: Anton.Keulers(at)gmail.com
Heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met Weco motoren. Wel vind ik dat sommige motoren een zwartere uitlaat hebben dan anderen
Re: Weco | Reaction of: Modelraketten.NL on 23-04-13 10:18 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Hoi Anton,

Aan die WECO motoren mankeert normaliter niets. In al die jaren dat ik ze verkoop heb ik één keer een klacht gahad van een CATO(=CAtastrophic Take Off). Ja, dat kan een keer gebeuren. Ook met Estes motoren.
Dat hoort ook bij de hobby.
Echter een heel pakje wat niet functioneert, is ergens in het traject van opslag, doorvoer en gebruik, niet goed behandeld geweest, naar mijn idee. Ik kan er geen andere verklaring voor bedenken. In de zon laten liggen worden ze niet echt vrolijk van, evenmin als grote plotselinge temperatuur- of vochtschommelingen.

Ik weet niet wat die leverancier geantwoord heeft op de vragen van Ben
Is ook wel lastig, want waar gaat het dan fout in het traject van productie tot gebruik
Dat kan niemand meer achterhalen.

Deze motoren komen niet bij Modelraketten.NL vandaan... Gelukkig maar, moet ik dan eerlijk zeggen.
Als je iets dergelijks extreems met motoren hebt (hele pakje slecht), dat bij ons(Modelraketten.NL) vandaan komt, dan krijg je gewoon een nieuw pakje toegezonden. Bij een enkele motor is het helaas gewoon pech.

We hebben nog Weco motoren (de laatste) en ze zijn ook nog steeds goedkoper dan de Estes. Zolang de voorraad strekt.

Groet,
Modelraketten.NL
WECO | Reaction of: Ben Albers on 23-04-13 16:25 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi,

ik heb ze tesamen met alle andere motoren altijd bewaard in een afgesloten metalen geldkistje, droog, kamertemperatuur. Met andere (ook WECO) nooit problemen gehad. Er moet eerder iets misgegaan zijn, uiteraard niet meer te achterhalen.....

Groet, Ben

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'