How & What? Items     Add item     Search  
Q/P General:
Forum overhoop - Spam

First article Previous article 6 of 279 Following article Last article
Placed by: Webmonteur - KJ on 10-11-09 14:11 | E-mail: info(at)drra.nl
Helaas was het weer eens raak.
Een spamrobot had gisteravond het DRRA forum bezocht. Of er moet iemand opzettelijk spammen en er genoegen in scheppen om honderden onzinnige berichten te posten, dat kan natuurlijk ook. 't Is maar waar je zin in hebt.

Enkele honderden forum onderwerpen hadden onzinnige reacties geplaatst gekregen. Nu is dat betrekkelijk snel verwijderd. Simpelweg deleten, of een backup terugzetten. Echter worden bij spammen alle laatste reactiedatums ook aangepast naar de datum van gisteravond. Dat is wat minder prettig en wat minder eenvoudig :-(

Het forum overhoop. Misschien heb je het wel gezien. Veel onderwerpen stonden op 'rood'. De volgorde van alle aangetaste onderwerpen door elkaar enz.

Maar goed. Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden, zo stom zit het nou ook weer niet in elkaar. Vannacht, vanochtend en vanmiddag zitten programmeren en een reparatiemodule geschreven. Deze is ook in de toekomst toepasbaar :-))

En ja, die werkt prettig en snel. Alles weer in orde en bij het oude. Jammer dat er mensen zijn die hun tijd verdoen met het schrijven van dit soort spamrobot engines, of die het leuk vinden om handmatig spam te posten. Maar ja, ze moeten van de straat blijven waarschijnlijk, anders komen ze nog onder een auto. Nou,... als dat eens...

Webmonteur - KJ
Ziek | Reaction of: Henk Siewert on 10-11-09 15:44 | E-mail: swt at tiscali punt nl
Soms lijkt het wel of er meer gekken buiten lopen dan dat er in een tehuis zitten. Wat een zieke geesten moeten het zijn die dit soort dingen leuk vinden. Fijn dat alles weer in orde is. Bedank voor het vele werk KJ! Groeten, Henk Siewert
Netjes | Reaction of: Ralph on 12-11-09 00:21 | E-mail: rtcornelis (-) hotmail (-) com
Inderdaad erg vervelend. Het is mij niet opgevallen, maar je hebt er wel (veel) werk van. Krijg steeds meer de indruk dat het de verkeerde kant opgaat met het Internet. Controles door overheid op "illegaal" materiaal, censuur en dan het eeuwige gezeur rond het downloaden van muziek. En dan nog de kilometers spam, phishing mails en virussen. Het is een groot wildwest op het internet. Het DRRA Forum ziet er in iedergeval weer netjes uit. Nicely done KJ! Groet, Ralph
Wat mag wel, wat mag niet | Reaction of: Henk Siewert on 13-11-09 11:50 | E-mail: swt at tiscali punt nl
Op het gevaar af dat dit onderwerp ‘of topic’ geraakt wil ik hier toch nog wel een kanttekening bij maken. Ik, dit is dus mijn persoonlijke mening, vind dat de overheid er goed aan doet om te reguleren. Juist omdat het internet steeds meer wildwest wordt is daar behoefte aan. Het heeft ook geen pas om alles dat anderen hebben gemaakt maar ‘illegaal’ over het net te pompen. Dat geldt zeker voor films en muziek. Om het maar niet eens over software te hebben. Ik denk dat het juist deze mentaliteit is, van wat maakt het uit, die er voor zorgt dat het internet een puinhoop aan het worden is. Wat, volgens de wet, in het ‘normale’ leven niet mag, mag ook niet op het net. Simpel en eenvoudig. Zo, dit waren mijn ‘2 cents’, zoals de Yankees dat zo mooi kunnen zeggen. En dan gaan we nu weer over tot de orde van de dag…
Spam | Reaction of: Willem on 17-11-09 13:28 | E-mail: info@pd0iiu.com
Ik krijg ook regelmatig dit soort onzinnige berichten als reply op mijn site. Gelukkig is dit maar 1 keer en 1 bricht per 2 maanden. En niet zoveel als hier op deze site in 1 dag. Daarom heb ik mijn reply uitgezet.
Wederom een spamaanval | Reaction of: Webmonteur - KJ on 19-12-09 15:05 | E-mail: info(at)drra.nl
Nou, zucht,... het is weer zover.
Wederom een bezoek van een spammer of spamrobot. Honderd items zijn aangetast door moedwillige plaatsing van rotzooi berichten. Bepaalde zaken vallen wel op. Onzinnige titels en natuurlijk verschillende links die men probeert te plaatsen. Maar ja, laat dat nou net niet mogelijk zijn in reacties in dit forum.
Ik zal eens even kijken of mijn vorige keer gebouwde scanner dit op kan lossen. Daarna zal ik ook nog even kijken of ik dit soort onzin blokkeren kan. Is er al een cyberrecherche?
Groet, kj
Forum hersteld | Reaction of: Webmonteur - KJ on 20-12-09 20:50 | E-mail: info(at)drra.nl
De spamberichten konden eenvoudig verwijderd en de reactie datums weer hersteld worden.
Enkele berichten die na de spam geplaatst zijn heb ik ook terug kunnen plaatsen.
Groet,
Webmonteur - KJ
re: | Reaction of: Roland on 20-12-09 21:01 | E-mail: cb19mc127@yahoo.com
Goed nieuws. Is die spambot nog aan een IP-adres te koppelen Klaas-Jan? Daar ben ik zomaar even nieuwsgierig naar. grt Roland
Re: IP-adres te koppelen? | Reaction of: Webmonteur - KJ on 20-12-09 21:24 | E-mail: info(at)drra.nl
Roland,
Nee, helaas. De berichten komen overal vandaan. Controle op de IP adressen heeft geen zin. Sommige hebben een IP nummer uit Engeland, andere uit de USA of Roemenië. Zit niet echt een structuur in. Wellicht worden zombie PC's(computers die besmet zijn) gebruikt voor het doorsturen, of worden de IP adressen gegenereerd of iets dergelijks.
Binnenkort zal ik de boel wat verder dichttimmeren.
Groet, kj
com | Reaction of: robin on 04-01-10 19:37 | E-mail: doet het niet
hoe komen ze dan aan die zombie pc's
Re Zombie's | Reaction of: DRRA webmonteur on 04-01-10 20:04 | E-mail: info(at)drra.nl
Men komt aan die zombie PC's doordat PC's besmet raken met de verkeerde programma's. Dat kan door het downloaden van besmette muziek, programma's of zelfs een eenvoudig plaatje. Sommige van die programma's kunnen de PC overnemen en dan wordt er terwijl je zelf voor de PC zit via je pc mail(spam) verzonden bijvoorbeeld.
Kleine spamaanval | Reaction of: WebMonteur on 09-02-10 11:00 | E-mail: info(at) webmonteur.nl
Gisteravond wederom een (zeer)kleine spam aanval. De database is hersteld en de onzinnige berichten zijn verwijderd. Groet, WebMonteur.
Kleine spamdump | Reaction of: WebMonteur on 16-02-10 14:49 | E-mail: info(at) webmonteur.nl
Vandaag was er weer een zeer beperkte spamdump op het forum. Het betrof dit keer slechts 4 berichten. De boel is weer gerepareerd met de herstelscanner. :-))
WebMonteur
Spamdump | Reaction of: WebMonteur on 28-02-10 19:39 | E-mail: info(at) webmonteur.nl
Ja, het was weer raak. Wederom een kleine spamdump. Ik heb nog geen tijd gehad om de boel verder dicht te timmeren. Vandeweek zal ik proberen tijd vrij te maken. Gelukkig viel het mee met 8 berichten. De herstelscanner kon de boel snel en eenvoudig repareren :-) Groet, WebMonteur.
Flinke spamdump | Reaction of: WebMonteur on 03-03-10 12:19 | E-mail: info(at) webmonteur.nl
Nou, het is blijkbaar feest in Spamland. Vandaag zaten een aantal onderwerpen weer volgepropt met onzinnige spamreacties. Er waren 219 spamberichten geplaatst met links naar onzinnige sites. Beduidend meer dan de vorige spamdump van 28-02-2010. De herstelscanner heeft de boel weer opgeruimd. Hoera! Groet, Webmonteur.
Bescheiden maar langdurende dump | Reaction of: WebMonteur on 26-04-10 15:36 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Op dit moment zijn spamrobots weer zeer actief. Cor, dank voor je opmerking.
Een deel van het forum was nog niet beveiligd(ssst...), wat ruimte overliet voor deze spamrobots. 100% dichttimmeren is misschien lastig en ongewild, maar enkele basiszaken zal ik vandaag nog proberen te regelen. Het gaat hierbij vooral om de Engelse versie van de site.

Vanaf vanochtend werd met regelmaat gedumpd, zij het op bescheiden schaal.
Waar dat dan vandaan komt?
Vietnam
Japan
Italië
Argentinië
Brazilië
Verenigde Staten(uit meerdere staten)
Ierland
etc.
Dit zijn zelfs computers van software bedrijven en IT instellingen, maar ook universiteiten en prive computers. Waarschijnlijk maken deze deel uit van spambot netwerken. Als één van de computers dan ergens een gaatje vindt, waar ze hun shit kwijt kunnen, gaan ze vrolijk allemaal meedoen. Of er wordt gebruikt gemaakt van valse Ip adressen. Dat is ook nog een mogelijkheid.
Hoe het ook zij, werk aan de winkel!

Groet, WebMonteur.
Aanval ten einde | Reaction of: Webmonteur on 28-04-10 09:32 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Nou, het is weer rustiger na de 26e. Die dag is de website langdurig aangevallen door spambots. Enkele aanpassingen hebben dat een stuk lastiger gemaakt en langzaamaan druuipen de spambots dan af.
Hopelijk blijft dat zo.

Groet, WebMonteur.
spamaanval/spambotaanval gaande | Reaction of: Webmonteur on 09-10-10 22:02 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Op dit moment is er een spamaanval/spambotaanval gaande. Gezien het aantal verbindingen tegelijkertijd en allerlei verbindingen uit China en Argentinië lijkt me dat niet helemaal koosjer.
Ben benieuwd wat er gebeuren gaat. Het spamfilter houd in ieder geval op dit moment nog onzinnige reacties en onderwerpen buiten de deur. Ben benieuwd hoe dat verder gaat...
Webmonteur
Re: spamaanval/spambotaanval gaande | Reaction of: Webmonteur on 11-10-10 15:40 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Nou, dit blijkt zonder vervelende gevolgen te zijn verlopen. Prima! Webmonteur
Spamfilter aangepast | Reaction of: WebMonteur on 16-01-17 19:55 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Heb het spamfilter maar weer eens wat uitgebreid.
De afgelopen weken was er een kleine, maar constante reeks van spamberichten, of spamreacties op berichten eigenlijk.
Een deel daarvan zou nu afgevangen moeten zijn.

Wordt vast vervolgd...
aanvallen | Reaction of: frank baeyens on 16-01-17 20:33 | E-mail: frank_laptop(at)hotmail.com
Opvallend dat ze steeds weer zeer oude topics blijken op te pikken om daar hun rommel in te dumpen...
Re: Aanvallen | Reaction of: WebMonteur on 16-01-17 21:54 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Ja, dat klopt...en ook vaak dezelfde topics.
Ben benieuwd hoeveel ik nu buiten de deur kan houden met deze upgrade van het spamfilter.
Ja hoor, is weer zover... | Reaction of: WebMonteur on 30-01-17 12:46 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Nou, hopla! Vandaag weer 65 stuks verwijderd. Heeft vast iemand plezier gehad.
afkeurthumbs-down
Hopla,.. weer raak | Reaction of: WebMonteur on 01-02-17 16:27 | E-mail: info(at)webmonteur.nl
Frank B., dank voor je opmerkzaamheid, weer 45 weggeknikkerd.
Filter aangepast.
vrolijk knipoog
Alleen lezen? | Reaction of: Roland on 03-02-17 12:16 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Misschien een mogelijkheid inbouwen om onderwerpen ouder dan x dagen/weken/maanden op alleen lezen te zetten? In de praktijk zie je weinig dat een topic van een jaar oud nog reacties losmaakt.
aanmelden | Reaction of: frank baeyens on 03-02-17 14:43 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Offf eenvoudigweg (geen idee of het simpel is) het forum read only maken en schrijven enkel na aanmelden met aanmelding goed te keuren door admin...Dat maakt het misschien een tikje minder bereikbaar voor mensen die snel een vraag willen stellen, maar dat moet dan maar via mail. Natuurlijk alvast alle drra leden toegang geven vrolijk
Forum - spam | Reaction of: DRRA - KJvanTil on 05-02-17 11:03 | E-mail: info(at)drra.nl
Op slot zetten is wellicht een goede optie.

Je moet het ook een beetje van de positieve kant bekijken: het spamfilter werkt aardig goed. Zou het er niet zijn, dan werden we iedere dag letterlijk overspoeld met spam. Je moet dan denken aan honderden berichten die in de verschillende topics worden geplaatst. Zo bezien, blijft het forum redelijk wat bespaard.
vrolijk

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'