How & What? Items     Add item     Search  
Q/P General:
Modellen in de bocht

Currunt article is the first No previous articles 1 of 281 Following article Last article
Placed by: Hans on 02-06-18 23:02 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Vooral bij dunne lange modellen heb ik vaak dat een raketmodel een verticale start maakt maar daarna met een zeer flauwe bocht met de wind mee gaat vliegen. Wie heeft daar een verklaring voor?
Dit verschijnsel is wat anders dan zgn. weather cocking (weather cock = windhaan) waarbij het model kort na het verlaten van de lanceernaald door zich tegen de wind in richt en daarna rechtuit vliegt. Vooral overstabiele modellen kunnen daar last van hebben.
De aerodynamische krachten op een model zijn evenredig met het kwadraat van de snelheid, dus de effectiviteit van de vinnen neemt af nadat de motor is uitgebrand. Heeft dat ermee te maken? Misschien in combinatie met:
- verplaatsing van het Cg naar boven door het leegbranden van de motor(s), of
- verplaatsing van het Cp naar boven bij een (kleine) AOA (Angle Of Attack, het hoekverschil tussen de lengteas en de bewegingsrichting) ten gevolge van lift door de raketbuis (zie weblinks hieronder)
Of zouden die modellen van mij een beetje krom zijn?
Modellen in de bocht | Reaction of: Hans on 02-06-18 23:07 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Of door variaties in windsnelheid?

http://www.rocketmime.com/rockets/Barrowman.html
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjTy8i07bXbAhWBhywKHccOD2UQFggoMAA&url=http%3A%2F%2Fargoshpr.ch%2Fjoomla1%2Farticles%2Fpdf%2Fsentinel39-galejs.pdf&usg=AOvVaw0RJGNKixUodVKu41PXslyz
cp cg | Reaction of: Roland on 04-06-18 21:02 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Hoeveel rompbuisdiameters liggen het drukpunt en zwaartepunt uit elkaar bij die modellen?
RE: Modellen in de bocht | Reaction of: Modelraketten.NL on 04-06-18 21:22 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Hoi Hans,

Ik heb natuurlijk ook een aantal van je modellen de lucht in zien gaan.

Mijn eerste indruk is vaak: te weinig stuwkracht.
Het gaat allemaal maar net, maar houdt niet over.

Daarnaast zie ik vaak dat je erg grote lanceerbuisjes gebruikt. Ik zou die dingen wat downsizen en naar de standaardmaten terug gaan.
Volgens mij heb je dan een stuk minder wrijving in de eerste meter van de vlucht. Voor de wat grotere modellen kun je wellicht nog beter railbuttens met een launchrail gebruiken.
Eén van je laatste modellen bleef zichtbaar aan de naald geklemd, tijdens de stuwfase. Dat kost je veel snelheid.

Groet, KJ
vrolijk
Cp-Cg | Reaction of: Hans on 05-06-18 00:42 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
@Roland,
1,5 tot 2 rompdiameters tussen druk- en zwaartepunt.
lanceerpin | Reaction of: Hans on 05-06-18 01:10 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
@Klaas-Jan,
Voor een model van bijv. 400 gram gebruik ik als lanceergeleiding een buis van 200 cm, rond 8-10 mm. Een veel kortere lanceernaald zou dan ook voldoende zijn?
Blijft de vraag waarom mijn modellen de neiging hebben om met een flauwe bocht met de wind mee te vliegen.
Gr., Hans
Re: lanceerpin | Reaction of: Modelraketten.NL on 06-06-18 01:33 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
De lengte van je lanceerstaaf is niet van belang in combi met het gewicht van je model denk ik.
In dit geval gaat het vooral om de lengte van je model en de plaatsing van je lanceerbuisjes. Heb je een lang model en zitten de lanceerbuisjes ver uit elkaar, dan heb je een lange geleiding nodig. Anders is je eerste lanceerbuisje al van de naald, terwijl je model nauwelijks snelheid heeft opgebouwd.

Wat mij opvalt bij je vluchten: ze hebben vaak een beetje weinig vermogen, of je modellen zijn te zwaar.
Ik denk dat je echt betere resultaten krijgt, door:
1-meer motorvermogen/minder gewicht(het is net echte ruimtevaart).
2-kleinere lanceerbuisjes of railbuttons gebruiken(minder weerstand tijdens de vlucht en minder tijdens de start aan de naald).
Bijkomstig: lanceerbuisjes moeten echt goed en secuur, in lijn van elkaar, aan je rompbuis gezet worden. Elke scheve stand levert extra wrijving op aan je lanceernaald.

Vooral bij één van je laatste vluchten staat het me nog goed bij, dat hij bijna aan de naald bleef plakken...

Als je model maar net van de naald komt en niet veel snelheid heeft, is hij uiteraard ook veel vatbaarder voor de horizontale wind. Ja, dan wordt hij naar mijn idee gewoon met de wind mee geblazen...
Ik denk dat het simpelweg datgene is wat je ziet.
Zelf ga ik er altijd van uit, mimimaal
90-100Km/uur te hebben als snelheid van het model ná de stuwfase. Dat bekijk ik in HOSIMP. Kom ik daar niet op uit, dan voeg ik motoren toe, of neem een sterkere hoofdmotor. Wellicht werkt 60-90 ook,... maar ik lanceer dan mijn model niet.
Ik heb daardoor, hier nog nooit problemen mee gehad.

Leuke test: model met een type motor lanceren en bij elke lancering meer gewicht toevoegen... kijken wanner het echt niet meer gaat... en wat de eindsnelheid is... (AltimerTwo...?)

vrolijk
5 x | Reaction of: Roland on 06-06-18 10:18 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Een vuistregel die ik voorbij heb zien komen is stuwkracht = gewicht model x 5 bij de start van je model. Dan zit je altijd goed als het model van het lanceerplatform is losgekomen.
Re: 5x | Reaction of: Modelraketten.NL on 06-06-18 14:06 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ja, dat is een soort van vuistregel.
Echter, als je model te veel wrijving aan de lanceernaald heeft, heb je hier niets aan...
Je raakt simpelweg een groot deel van je vermogen, wat vooral in de eerste tienden van seconden wordt gegenereerd, kwijt.

Ik zie soms mensen aan een naald lanceren die totaal verrroest is... dat is net schuurpapier...
vrolijk knipoog
vuistregels | Reaction of: Hans on 07-06-18 00:08 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Dankjulliewel voor de reacties.
Vuistregel 1: minimaal 90-100 km/uur na de stuwfase.
Vuistregel 2: gemiddelde stuwkracht meer dan 5x modelgewicht.
Ik ga nu eerst maar eens kijken in hoeverre mijn eerdere lanceringen aan die regels hebben voldaan.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'