How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
Lanceerkastje

First article Previous article 6 of 84 Following article Last article
Placed by: Hans on 05-05-18 22:37 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

Hierbij het uitleg over mijn nieuwe lanceerkastje met:
- Digitaal voltmetertje als indicatie van de batterij-conditie en de aan/uit status
- Groene LED die aangeeft dat het ontstekercircuit gesloten is
- Testknop die dan ook een geluidssignaal geeft
- Veiligheidsschakelaar (sleutelschakelaar) die de lanceerknop vrijgeeft
- Een rode LED die aangeeft dat gelanceerd kan worden (gesloten circuit én veiligheidsschakelaar op ‘unsafe’).
De groene LED zit in de testknop, de rode in de lanceerknop. Bijna alle onderdelen heb ik betrokken via de China-shop banggoods.com: veel keus, geen transportkosten maar een levertijd ca 3 weken.

Ik had nog een Lipo 3S accu (ca 12,6 Volt). Die kan hele hoge stroomsterktes leveren maar beschadigd bij kortsluiting. Vandaar het autorelais en de 1 Ohm weerstand waarmee de stroom begrensd wordt tot ca 12 Ampère. Bij een ander type batterij is die 1 Ohm weerstand niet nodig. Het kan nog veel eenvoudiger:
- Geen relais (maar dan wel voldoende robuuste schakelaars)
- Geen rode LED en bijbehorende schakeltransistor
- Voor test alleen een LED (en geen schakelaar)
- Of alleen een geluidssignaal.
In plaats van een relais kan je ook een MOS-FET met twee weerstandjes gebruiken.

Voor de verpakking van het geheel was ik snel klaar met een triplex vitrinekistje BÅS van IKEA. In het hardboard achterwandje zijn de knoppen en dergelijke geplaatst en de uitschuifbare voorkant is de doorkijkbare onderkant van het lanceerkastje geworden.
Op de foto zie je links een plankje met soldeerlipjes om meerdere draden met elkaar te verbinden. Verder is alle bedrading direct aan componenten gesoldeerd. De pootjes van de transistors zijn met dikker draad verlengd en geïsoleerd met krimpkous. Daarna zijn de draden en transistor zelf in een krimpkous met iets grotere diameter opgesloten.
Voor meer info, (elektronica-)vragen of voor transistortjes/weerstandjes/krimpkous kan je me altijd e-mailen.

het schema in groter formaat | Reaction of: Hans on 06-05-18 17:28 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Groter... | Reaction of: KJvTil-DRRA on 07-05-18 16:39 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Volgens mij is het niet gelukt, dat grotere formaat. Maar mensen kunnen natuurlijk gewoon in- en uit-zoomen toch...? (Laatste stukje tekst was weggevalllen na een toevoeging via een ipad...)
Ja, gek hè ? | Reaction of: Hans on 07-05-18 23:03 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Ja, gek hè ? Als ik heb download is hij 714x684 pixels.
lanceerkastje | Reaction of: frank on 10-05-18 10:09 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Bedankt Hans, eenvoudig en duidelijk. Ziet er nog eens mooi uit ook :)

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'