How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
Kampioenschap 2018 Streamer en Big Brute-75

First article Previous article 6 of 84 Following article Last article
Placed by: Hans on 16-03-18 23:45 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Voor het lanceerseizoen 2018 ga ik meedoen in de categorieën Streamer zweeftijd en Big Brute-75. Inmiddels is het model voor de zweeftijdwedstrijd in elkaar gezet.

Voor de steamerzweeftijdwedstrijd wordt er een behoorlijk groot model geëist: 30 cm lang en (voor een deel) minimaal 3 cm in diameter. Daar kan dan wel een hele grote streamer in maar daar wordt het geheel nog zwaarder van. De STREAMER CAGE, of Wimpel Kooi op zijn Nederlands, is zo licht mogelijk gemaakt. Hij heeft een dunne sterke binnenbuis waar aan de onderkant een 13 mm motor in past en die in het bovenste deel wat wijder is om voldoende ruimte te hebben voor de streamer.

Met balsa centreerringen is de binnenbuis opgedikt naar de vereiste 30 mm. De buiten-‘buis’ bestaat slechts uit een laagje gewoon 80 grams papier. De vinnen zijn gesneden uit een vlak stuk Depron dat als verpakkingsmateriaal met een pizza meekwam (Depron is XPS, oftewel geëxtrudeerd polystyreenschuim, ook bekend van vleesschaaltjes e.d.).

De bruine buisjes die samen het skelet vormen zijn gerold van 120 grams papier en verbonden met balsa centreerringetjes en een papieren conische overgang.

Ontwerp | Reaction of: Hans on 17-03-18 15:52 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Hier het resultaat van Open Rocket. Zonder steamer en motor weegt de STREAMER CAGE ca 14 gram. Nu nog een streamer maken.
afwerking van de Streamer Cage | Reaction of: Hans on 18-03-18 23:11 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

Het voordeel van een papieren buitenkant is dat je die buitenkant uit de printer kan laten komen. Ik heb voor opvallende kleuren gekozen: vier banen afwisselend blauw en geel. Ook de naam van het beestje is erop geprint in hetzelfde lettertype als op zijn grote broer BIG BRUTE. De andere delen zijn rood gespoten. Omdat ik vermoedde dat de witte depron vinnen niet bestand zijn tegen de spuitverf heb ik die achteraf met secondelijm eraan geplakt. Niet echt handig want die spuitlak lost op in secondelijm.

Goede wijn behoeft geen krans. Ik had nog een wijnfleskistje waar het kwetsbare model mooi in opgeborgen kan worden.
Nu nog launchlugjes eraan zetten en een passende streamer maken. Die wordt Mylar, zig-zag gevouwen.
O ja | Reaction of: Hans on 20-03-18 00:05 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Ter bescherming van de papieren buitenkant heb ik die na montage met blanke vernis bespoten.
BIG BRUTE | Reaction of: Hans on 20-03-18 00:43 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

Een andere categorie in het DRRA-kampioenschap 2018 is Big Brute-75. Ik heb het voor mezelf gemakkelijk gemaakt door voor de BIG BRUTE (de grote wreedaard) de buis en neus kant-en-klaar aan te schaffen. De centreerringen en dergelijke maak ik zelf: met de figuurzaag iets te grote ronde schijven zagen uit 3 mm triplex, een gat in het midden boren en dan meerdere tegelijk met een 8mm bout en sluitplaten vastzetten in de boormachine. Het geheel in een bankschroef en klaar is de geïmproviseerde draaibank. Dan mooi rond maken met een houtrasp en schuurpapier dat om een houten lat gevouwen is. Tijdens het schuren wel de buis bij de hand houden om te zien of de gewenste diameter precies bereikt is.
Streamer | Reaction of: Ben Albers on 21-03-18 16:14 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Hans, knap stukje lichtgewichtbouw, die Streamercage ! Ik was bezig met standaard onderdelen, maar dat wordt al gauw zwaar.

Ik had van het dunst verkrijgbare vliegerdoek een streamer van 6 meter gemaakt (leuk demodag klusje was dat), en die past wel in een 30 mm buis, maar de boel wordt zo zwaar dat de 30 m maar net wordt gehaald. Ik wil ook graag iets met mylar gaan doen: waar koop je dat spul?

Groet, Ben
Mylar | Reaction of: Hans on 21-03-18 18:46 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Hoi Ben
Mylar kan je gemakkelijk kopen als "nood-deken" of "reddingsdeken", bijvoorbeeld bij een ANWB winkel. Het is een dunne plasticfolie met een opgedampt metaallaagje. Zilver of goudkleurig. Eenvoudig als papier scherp te vouwen tussen duimnagel en wijsvinger

vrolijk knipoog Minder gemakkelijk: in Het Rijksmuseum gaan zitten en wachten dat de stroom uitvalt. Je wordt dan zonder jas buiten de deur gezet en krijgt dan een nooddeken kado.
https://www.google.nl/search?q=nooddeken+kopen&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=AZqyWsfvDoGq8wfU7Zv4BQ
Mylar | Reaction of: Ben Albers on 21-03-18 22:06 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks Hans, ik zal beide inkoopopties overwegen, de gedachte aan een gratis deken is wel zeer verleidelijk...vrolijk schaterlach
Mylar | Reaction of: Modelraketten.NL - KJ on 22-03-18 09:54 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Die reddingsdekens zijn betrekkelijk dik van kwaliteit... dunnere is beter.
Dun? | Reaction of: Ben Albers on 22-03-18 13:49 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zeg Modelraketten.nl....waar koop je dat dunnere spul dan? zich afvragendzich afvragend
Nog dunner kan haast niet | Reaction of: Hans on 23-03-18 00:52 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Het ‘nooddeken’ (mylar) dat ik gebruik is verschrikkelijk dun. Volgens het etiket bestaat het voor 50% uit polyester en voor 50% uit aluminium. Als je het tegen het licht houdt dan kan je er een beetje doorheen kijken. Dus dunner kan haast niet.
Overigens is het ook mooi materiaal om er parachutes mee te maken, alhoewel die na een paar jaar wel wat stugger worden.
De vinnen | Reaction of: Hans on 23-03-18 01:05 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

De vinnen
Gewoon balsahout voor de vinnen lijkt me niet sterk genoeg. Je kan het wel versterken met opgeplakt papier, door twee lagen met verschillende nerfrichting te verlijmen, of door het balsahout dunne lijm oid op te laten zuigen. Ik heb in plaats van balsahout MDF-plaatmateriaal van 2 mm dik gebruikt. Dat is iets zwaarder maar veel sterker. De vinnen zijn met houtlijm vastgezet en ter versterking zijn er in de zes hoeken tussen de vinnen en raketbuis statéstokjes gelijmd.

Re: Ben - mylar | Reaction of: Modelraketten.NL on 23-03-18 14:54 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
@Ben

Als je nog even wat geduld hebt, kan ik daar waarschijnlijk in voorzien. Ook te gebruiken voor parachutes.
Flinterdun, wedstrijd mylar.

Vliegerpapier werkt ook goed. Zeer goed te vouwen.

thumbs-up
Re: de vinnen | Reaction of: Modelraketten.NL on 23-03-18 14:59 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ik heb "gewoon balsahout", 4mm, voor de vinnen genomen. Zo verkoop ik het ook als set.
Uiteraard wel goede fillits van epoxy aanbrengen. Niet overdreven.
Een goede optie kan natuurlijk monteren door de wand zijn.
Dan zou balsa zeker moeten kunnen.

Ben benieuwd hoe dat straks gaat met de wedstrijd!
vrolijkthumbs-up

Zeg Ben: heb jij nog een foto van die Big Brutes op de Bouwdag genomen...zich afvragend
Bakpapier | Reaction of: Henk Siewert on 23-03-18 16:10 | E-mail: hmjswt(at)ziggo.nl
Hallo,

Streamer...
In het verleden heb ik goede resultaten gehad met bakpapier.
Zigzag vouwen met tussen elke ( scherpe ) vouw ongeveer 1 cm.
Laat zich slecht plakken. Maar met secondelijm kan met geduld een verstevigingsstrook aan het begin worden geplakt.
Gat voor de kevlar draad verstevigen met voor en achter het gat een versteviging ring zoals gebruikt voor in ordners te plakken.

Succes,
Henk Siewert
Mylar | Reaction of: Ben Albers on 23-03-18 17:03 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi KJ,

ik heb wel geduld. Laat maar weten als je dat spul hebt, dan heb jij er in ieder geval 1 klant voor....vrolijk knipoog

Ik heb op de infodag geen foto's gemaakt, dus ook niet van de Brutussen... niet aan gedacht....
Streamer | Reaction of: Modelraketten.NL on 23-03-18 17:26 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Hahaha, vrolijk schaterlach
Je was te druk met bouwen!
Ik ben het ook vergeten. Heb wel wat fotos gemaakt, zie facebook, maar niet van de Brutussen,..droef

Hé Henkie!
Ja, bakpapier plakt beroerd. Is ook gemaakt om niet te plakken... Heb ik ook wel eens gebruikt.
Maar vliegerpapier, ook prima te vouwen, gaat goed hoor.
thumbs-up
Big Brute - De Neus | Reaction of: Hans on 23-03-18 17:30 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

De neus.
Evenals Ben Alberts (zie zijn BouwBlog) heb ook ik het koppelstuk dat bij de neus behoort wat ingekort om het overblijvende stuk te gebruiken voor de ASPAR. De met de neus meegeleverde multiplex schijf is vervangen door een veel dunnere eigen gemaakte. Voor bevestiging van het schokkoord is een stukje koperen installatiedraad gebruikt dat aan de binnenzijde van de neus is vastgezet met epoxylijm.
Big Brute - Motorhiuis | Reaction of: Hans on 23-03-18 17:38 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

Het motorhuisblok
Met gebruikte 18 en 24 mm motoren als mal zijn de motorbuisjes ’gerold’. Door eerst een wikkeling aluminiumfolie om de motortjes te doen kunnen die na droging gemakkelijk eruit geschoven worden. De op lengte gesneden motorhuisjes zijn aan elkaar gelijmd en stomp op een 3 mm triplex schijf geplakt waarin van tevoren twee stuks gaten van ca 14 mm en een gat van ca 18 mm gemaakt zijn voor uitstootlading. De triplex schijf fungeert dus ook als drukring. Twee extra wat kortere motorbuisjes dienen drie doelen: 1. Centrering en bevestiging van het motorhuisblok in de raketbuis, 2. Bevestiging van twee 3mm bouten, en 3. Ruimte voor eventuele plaatsing van extra P-motors. De twee 3 mm bouten worden In plaats van motorhaken gebruikt. (De ronde kop is driehoekig geslepen en hij is vastgezet met epoxylijm.)
dummy-motor | Reaction of: Hans on 24-03-18 23:24 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Voor het DRRA Kampioenschap 2018 moet de BIG BRUTE gelanceerd worden met een Estes D12 motor die voor de parachute uitstoot zorgt en die een diameter heeft van 24 mm. Om de Grote Woesteling te kunnen lanceren zonder zo’n dikke motor heb ik als accessoire een dummy-motor gemaakt. Die past op de plek van de Estes D12 en sluit dan het gat dat bedoeld is voor de uitstootlading af.
Re: dummy-motor | Reaction of: Modelraketten.NL on 30-03-18 00:09 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Zeg Hans,... hoe ga je hem dan lanceren zonder de D12 en met de uitstoot afgesloten...zich afvragend
Big Brute - Motorhuis | Reaction of: Hans on 30-03-18 01:07 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Dat is niet moeilijk. Er zijn immers nog twee motorposities.

Samenstelling en afwerking | Reaction of: Hans on 31-03-18 00:26 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl

ASPAR staat voor Anti Shift PArachute Ring, die zorgt ervoor dat tijdens de stuwfase de chute niet naar beneden kan verschuiven. Hij is gecombineerd met een zogenoemde ejection baffle die voorkomt dat hete kruitdeeltjes van uitstootlading de parachute kunnen bereiken.

Nadat eerst ruim halve meter gevlochten kevlar draad aan de ASPAR is geknoopt, is het geheel in elkaar gelijmd.

Voor de afwerking ben ik uitgegaan van de voorgestelde kleurstelling: rood-wit-zwart. Het onderste deel met de vinnen is met een bus acrylaatlak rood gespoten. De zwarte neus heeft geen behandeling nodig en om het middenstuk is een wit vel papier geplakt (met lijmspray) dat eerst is beprint met het zwart/witte blokpatroon, de rode strepen en de twee keer de tekst ‘BIG BRUTE’. Ter bescherming is dat middenstuk later vernist met blanke acrylaat-spuitlak.

De STREAMER CAGE en BIG BRUTE staan nu klaar voor het kampioenschap 2018.
Eerste vlucht | Reaction of: Hans on 05-05-18 23:13 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Op de FttS1 van 21 april heeft de STREAMER CAGE zijn maidenflight gemaakt. Nog niet met een ‘wedstrijdstreamer’ maar wel van Mylar. Succesvolle vlucht! Met het mooie weer van die dag kon je het model hoog in de lucht niet missen door de felle schitteringen die veroorzaakt werden door reflecties van de zon op het spiegelende Mylar.

Ook de BIG BRUTE heeft zijn (haar?) eerste vlucht gemaakt met een D12-9 en twee stuks B4-P. Hij vloog mooi maar een van de twee B4’s was niet ontstoken en de parachutering was angstaanjagend laag. Het ging gelukkig nog goed. Het is geen slecht idee van Ben om de BIG BRUTE met 2x C- ipv 2x B-motor te lanceren!

Bij latere inspectie bleek dat de neus bij de parachutering met een flinke klap terug tegen de rompbuis was geklapt. Ik vraag me nu af of het 120 cm lange elastiek (en nog 30 cm kevlar buiten de buis) eigenlijk niet te kort is. En ook waarom ik altijd elastiek gebruik, want bij ‘shockcord’ denk je toch eerder aan koord of touw dan aan elastiek?
Motor configuratie - Schokkoord | Reaction of: Modelraketten.NL on 06-05-18 00:10 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
De D9/2xB4 gaat prima denk ik, maar dan moeten ze het wel doen natuurlijk... Wil je meer zekerheid, dan kun je natuurlijk voor D9/2xC6 gaan. 3xD9 kan ook nog...

Wat mij opviel, is dat er van alle vijf Big Brute lanceringen die dag, geen één echt beschadigd is (vin eraf oid.).

Bij een koord of touw vang je nauwelijks de schok op waardoor de boel gewoon uit elkaar getrokken kan worden. Die uitstoot kan best krachtig zijn. Elastiek rekt natuurlijk uit en vangt de schok daarvan op. Echter kan het verstandig zijn om je Kevlar-deel langer te nemen. Dan heb je minder kans dat de neuskegel terug slaat tegen je model.

Ook is het verstandig, om aan je Kevlar, daar waar deze de rompbuis verlaat, een verbreding te plakken, gewoon wat dubbelgevouwen schilderstape, of een dikke rubberen O-ring in de draad opnemen (draad er twee keer doorheen lussen). Daarmee voorkom je een zipper in je buis, want dat Kevlar snijdt er gemakkelijk dwars doorheen.
thumbs-up
Schokkoord | Reaction of: Ben Albers on 06-05-18 10:55 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Hans,

bij de wat grotere modellen gebruik ik voor de eerste dm (tot ca 15 cm buiten de rompbuis dik kevlar, dan ca 40 cm elastiek en dan 1-2 m fel gekleurd nylon koord (rolletje van de Gamma). Gaat bijna altijd goed maar desondanks had ik ook een kleine beschadiging door een teruggeketste neuskegel op mn BB. Ik denk hoe langer het koord, hoe kleiner de kans hierop. Het hele koord frommel ik bovenop de wadding, dan de strak opgevouwen nylon chute en de neuskegel zodat neuskegel met chute bij de uitstoot ineens maximaal worden weggeblazen.
schokkoord | Reaction of: Hans on 06-05-18 17:18 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Dank voor de toelichtimg. Ik ga het Kevlarkoord verlengen en opdikken bij de rompbuisrand.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'