How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
Big Brute-75 - Ben Albers

First article Previous article 8 of 84 Following article Last article
Placed by: Ben Albers on 05-03-18 22:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Big Brute bouw voor de wedstrijd 2018
Onderdelen | Reaction of: Ben Albers on 05-03-18 22:32 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Diverse onderdelen gemaakt voor het wedstrijdmodel:
De neuskegel is geassembleerd.
Het koppelstuk is ingekort en vervolgens is de triplex schijf ingelijmd met houtlijm en het geheel in de kegel met epoxy.

Het overgebleven koppelstukringetje is weer verwerkt tot ASPAR, waarin direct een oogbout is bevestigd.
In de houten schijf komen nog gaten voor de uitdrijfgassen.

Vinnen 4mm dik uitgesneden uit balsa. Deze keer geen slotted vinnen. Wel krijgen ze fillets met epoxy/katoen om de boel sterker te maken.
Motorhuis | Reaction of: Ben Albers on 07-03-18 20:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Motorhuis gelijmd, ASPAR gemonteerd en vin geplakt mbv een alu profiel
Fillets | Reaction of: Ben Albers on 11-03-18 23:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De fillets zijn net als bij het model IRIS gemaakt met katoenvezelversterkte epoxy. Het is nog best lastig om dit mooi glad te krijgen. Ook is dit spul best lastig te schuren. Om de boel echt strak te krijgen is alles glad gemaakt met 2 componenten plamuur. Dat werkt al gladder en bovendien is dit spul wel goed glad te schuren. Klaar voor de eerste laag grondverf..
foto | Reaction of: Ben Albers on 11-03-18 23:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Grondlaag | Reaction of: Ben Albers on 13-03-18 23:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Eerste laag grondverf. Ens bedenken hoe ik het model ga afwerken...zich afvragend
Afwerking | Reaction of: DRRA-KJvTil on 14-03-18 02:19 | E-mail: info(at)drra.nl
Rood staartstuk, witte buis, zwarte neus... vrolijk knipoogthumbs-up
Kleuren | Reaction of: Ben Albers on 14-03-18 12:50 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
bedenkingen Nog even over nagedacht.... ik ga hem spuiten in Kuifjeraket kleuren. De neuskegel en het staartstuk worden beide rood, de rompbuis krijgt het rood-witte blokkenpatroon. vrolijk schaterlachvrolijk schaterlach
rail buttons | Reaction of: Frank Baeyens on 15-03-18 12:42 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Heb de mijne besteld.... Ga denk ik met rail buttons werken als dat mag :)
Re: Rail Buttons | Reaction of: DRRA-KJvTil on 23-03-18 17:33 | E-mail: info(at)drra.nl
@Frank
Tuurlijk mag dat. Zelfs beter.thumbs-up

Zal eens kijken of ik die er ook nog aan ga krijgen...
Was mooi geweest als er één op de hoogte van het motorhuis zou zitten... maar dat gaat niet meer lukken. Dit zit er al in gelijmd.
Blokkenpatroon | Reaction of: Ben Albers on 14-04-18 10:53 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

In twee etappes wordt het blokkenpatroon aangebracht.

Meeste werk is uitmeten en afplakken. Spuiten zo gebeurd en onmiddelijk afplaktape verwijderd....
Blokkenpatroon 2 | Reaction of: Ben Albers on 15-04-18 12:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Afplakken voor de resterende blokken was relatief eenvoudig: meten/aftekenen overbodig omdat het patroon met de eerste helft van de blokken al helemaal vast lag.

Het eindresultaat.

Rest nog het aanbrengen van de lanceerrailgeleiders en misschien nog de Big BRute decal...
Big brute | Reaction of: Frank Baeyens on 15-04-18 19:38 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Die is wel erg goed gelukt....Zou dr geen naam decal opzetten, verknoeit het ruitjespatroon...
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 15-04-18 22:33 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Lanceergeleiders aangebracht en gepast op de rail: in orde.

Het probleem met de naamdecals heb ik opgelost door deze inderdaad niet op het blokkenpatroon aan te brengen maar op de vinnen.

Het model is voorzien van een 60cm nylon Estes chute die ik nog had liggen.

Alles bij elkaar weegt het model nu 381 gram(zonder motoren). Met nog wat onbrandbare watten erbij dus ca 400 gram. Misschien verstandig om te lanceren met tenminste 1xD12 en 2xC6 i.p.v. B motoren. Hosimp-plus geeft volgens mij niet de correcte hoogte met de B6 motoren. Ik denk dat ie met de D12/B6 combinatie amper 100m hoogte haalt....

Motoren Big Brute | Reaction of: Ben Albers on 16-04-18 08:36 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Aan alle wedstrijddeelnemers: na overleg met KJ de volgende aanvulling op het reglement:

het model Big Brute moet in de wedstrijd gelanceerd worden met minimaal 1xD12 en 2xB4. Zwaardere motoren voor de boosters zijn toegestaan.

Zoals hierboven al vermeld denk ik dat met de minimaal voorgeschreven configuratie de vlucht laag is, en mocht er een van de boostermotoren niet starten dan is er weinig of geen reserve en is de kans op een crash groot. Lanceren met D12 en 2xC6 of 2xD9 is ook toegestaan !

Wijziging regelement | Reaction of: Hans on 16-04-18 13:30 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Ziet er mooi uit Ben !

@ bestuur: Deze wijziging in het reglement komt wel laat. Moet die niet snel wat breder dan in dit bouwlog bekend gemaakt worden?
Ander vraagje is: mogen de wedstrijdmodellen ook eerder (dan op de wedstrijd-FttS dagen) gelanceerd/getest worden?
Vragen | Reaction of: Ben Albers on 16-04-18 17:47 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Hans, ik heb aan KJ gevraagd om de Big Brute boostermotoren spec te verruimen zodat je voor de boosters tenminste 2 B motoren moet gebruiken.

Modellen eerder lanceren om uit te testen mag natuurlijk altijd.

Ben
Re: wijziging | Reaction of: DRRA-KJvTil on 16-04-18 17:50 | E-mail: info(at)drra.nl
Hoi Hans,

Dat de wijziging wat laat komt maakt volgens mij niet zoveel uit toch... De vraag was er ook pas laat. Sterkere motoren betekent hoger.
Maar de B4's zijn minimaal nodig om het wel met enige push omhoog te laten gaan en minder is onverstandig.
Vergeet niet dat dit een nieuw model is. Simulaties zijn leuk, maar de praktijk zal ons echt laten zien, hoe of wat...
Volgens mij is er nog geen één gelanceerd.

Ik zal het aanpassen op de diverse plaatsen. Dus: zwaardere boostermotoren mag.
vrolijk
Re: eerder lanceren dan wedstrijd | Reaction of: DRRA-KJvTil on 17-04-18 13:53 | E-mail: info(at)drra.nl
@Hans
Tuurlijk mag je eerder lanceren en testen en proberen en fouten maken en ons laten lachen en ons verbazen en ons laten klappen of huilen als het toch net niet goed gaat en,.....

thumbs-upthumbs-upvrolijk knipoog
Re: Afwerking | Reaction of: DRRA-KJvTil on 17-04-18 13:57 | E-mail: info(at)drra.nl
@Ben,

Dat rode blokpatroon is toch wel heel gaaf hoor... wordt steeds mooier als ik er langer naar kijk...
6*9 blokken als ik het goed zie...?
Met decals op de rompbuis, zou je daar ook enkel wit kunnen gebruiken. Heb je een paar blokjes minder...

thumbs-upthumbs-upthumbs-up
Kuifjeraket. | Reaction of: Ben Albers on 17-04-18 23:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ja, idd 6x9 blokken. Volgens mij was mijn eerste stripboek 'Raket naar de maan', een Kuifje verhaal. Daar komt de magie van die raket vandaan....vrolijk knipoog
challenge | Reaction of: Hans on 17-04-18 23:53 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Zelfs zonder twee B4 boostermotors en dus met alleen een D12-3 zou het nog wel lukken. Volgens OpenRocket komt de BIG BRUTE tot meer dan halverwege de Utrechtse Domtoren (60 m), ideale vertragingstijd is 2,6 sec. Hosimp geeft iets minder aan: een max hoogte 52 m.
Met alleen een D9-3 ipv een D12 komt de BRUUT 15% hoger.
zich afvragend
Ik weet nog niet hoe zaterdag geen fouten te maken maar het wordt beslist een heel mooie lanceerdag.
Naden rompbuis | Reaction of: DRRA -KJvTil on 17-04-18 23:57 | E-mail: info(at)drra.nl
Heb je de naden van de BT nog gevuld of viel dat mee na het aanbrengen van de witte grondlaag? Heb je de vinnen ook nog voorbewerkt, behalve primer...? Filler of iets dergelijks...?
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 18-04-18 14:03 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi KJ,

het hele ding is afgewerkt met een dikke laag primer (spuitbus grondverf Gamma). Daarna licht geschuurd en afgelakt. Geen filler gebruikt voor houtnerf en groef in rompbuis. Naar mijn smaak voldoende... vrolijk knipoog
Neuskegel | Reaction of: Ben Albers on 18-04-18 14:06 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Overigens: de perfect gladde neuskegel heb ik licht geschuurd, Montana primer aangebracht, weer licht geschuurd en 1 maal afgelakt. Ondanks de reeds zeer mooie afwerking van de kegel blijft het er uit zien als plastic, dus vind ik persoonlijk een verfje mooier...
FTTS-1 | Reaction of: Ben Albers on 18-04-18 23:08 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Vandaag alvast diverse voorbereidingen voor FTTS-1. Setje motoren voor de Big BRute: die mag vast een keertje oefenen. De motoren zijn op de inmiddels bekende manier geprepareerd: nozzles vol geperst met startsas, Bentiplaatjes met brugontbranders. De D12-5 is voorzien van 0,35 g schietkatoen ipv het uitblaassas. Eigenlijk is de ideale vertragingstijd 4 sec....

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'