How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
Houdbaarheid zwartkruit motoren

Currunt article is the first No previous articles 1 of 52 Following article Last article
Placed by: Resu on 12-02-18 20:16 | E-mail: resu(at)outlook.com
Ik heb negen jaar geleden ooit een kant en klaar raket gekocht met een stapel motoren erbij. De raket is echter vrij snel gesneuveld en ik heb de motoren opgeborgen en er nooit meer naar omgekeken. Nu ben ik aan het overwegen om weer eens een raket te kopen en ik dacht dat ik mijn oude motoren (30 stuks!) alsnog kon gebruiken maar tot mijn verbazing staat op de verpakking 'Verbrauchszeit 2 Jahre' wat ik met mijn gebrekkige beheersing van de Duitse taal vertaal als 2 jaar houdbaar. Mijn vraag: Klopt dit, zijn motoren maar beperkt houdbaar en waarom? Alvast bedankt voor je moeite.
Houdbaarheid | Reaction of: Ben Albers on 13-02-18 06:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi, de houdbaarheid van motoren wordt vooral bepaald door de omstandigheden waaronder ze zijn opgeslagen. Als ze onder een stabiele temperatuur en lage luchtvochtigheid zijn bewaard kunnen ze tientallen jaren later nog goed functioneren.

Het best is om uit de partij 3 willekeurige motoren te kiezen, en deze met duct tape op een veilige plek vast te zetten en deze motoren dan simpelweg afsteken. Als ze alle drie correct functioneren (brandtijd, vertragingstijd en uitblaaslading) dan is de kans groot dat de hele partij goed zal werken.

Als er 1 of meerdere ontploffen dan wordt het twijfelachtig.

Nogmaals: doe dit in een veilige omgeving!

Groet, Ben
Re: Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reaction of: Modelraketten.NL on 13-02-18 13:29 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ik heb in 2012 een motor gebruikt van 19 jaar oud en in 2013 een motor van 23 jaar oud. No problemo. Droog bewaren bij constante temp.
thumbs-up
Re: Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reaction of: Resu on 13-02-18 17:46 | E-mail: resu(at)outlook.com
Allebei bedankt voor de antwoorden, ik zal er een paar testen voor de zekerheid.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'