How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Pieces of Work:
Bepalen Cw-waarde raket

First article Previous article 4 of 52 Following article Last article
Placed by: Edward de Groot on 05-10-17 15:23 | E-mail: 4843(at)kennemerlyceum.nl
Beste Klaas-Jan, Vorige weekend waren Martijn en ik (Edward) te gast op de afsteekdag van de DRRA. Ten eerste willen Martijn en ik jou en de anderen graag bedanken voor de moeite om ons te helpen. Wij wilden voor berekeningen van de luchtweerstand de Cw-waardes van onze raketten weten. Kunt u een schatting geven van de mogelijke Cw-waardes van onze raketten? Wij hadden een Alpha-3 met een diameter van 24mm en een zelfgemaakte raket met een rompbuis diameter van 18mm. Daarnaast vroeg ik mij af of het weer (de regen) nog invloed heeft gehad op de Cw-waarde tijdens de vlucht. Nog even een vraagje. Kunt u misschien de foto van de lancering van de Alpha-3 nog doorsturen. Wijzelf en onze leraar zijn hier namelijk erg nieuwsgierig naar. Met vriendelijke groet, Edward en Martijn
Cw-waarde | Reaction of: Edward de Groot on 05-10-17 15:41 | E-mail: 4843(at)kennemerlyceum.nl
Beste Klaas-Jan,
in het vorige bericht vroegen wij naar de Cw-waarde van de raket met de invloed van het weer. Zou u ons ook de Cw-waarde kunnen geven als de weersomstandigheden wel goed waren?

Met vriendelijke groet,
Edward en Martijn
Re: Cw-waarde en foto | Reaction of: DRRA-KJvTil on 06-10-17 15:24 | E-mail: info(at)drra.nl
Graag gedaan. Helaas was het weer niet zo bijster goed...

Voor jullie modellen ligt die Cw-waarde waarschijnlijk ergens rond de 0,5-0,7. (Eigenlijk Cd-waarde = Aerodynamic Drag Coefficient)
Misschien nog wel iets minder.
De modellen zijn recht toe, recht aan, met weinig extra uitsteeksels.
Hoe meer uitsteeksels en niet gestroomlijnde vormen het model heeft, des te groter de Cw waarde.
De Cw-waarde is een waarde van het betreffende model, bepaalt door zijn vorm en afwerking(gladheid). Die waarde kun je eigenlijk alleen goed in een windtunnel bepalen. Omdat je daar de condities goed(constant) kunt beheren. De Cw-waarde heeft dus eigenlijk niet met de weercondities te maken, maar vooral met vorm en afwerking.

Natuurlijk is het zo, dat dikkere vochtige lucht lastiger is voor het model om doorheen te komen. Dus door andere luchtcondities (hoge/lage druk, droog/vochtig) ondervind het model meer of minder weerstand/wrijving. Uiteraard, hoe beter de condities(droge lucht en een lage luchtdruk), hoe minder wrijving het model ondervindt.
Echter wrijving, is iets anders dan de Cd/Cw waarde.
De Cd-waarde is dus niet afhankelijk van het weer, de ondervonden wrijving wel.
Zie Modelraketten.NL - Downloads - TR10

Volgens mij kun je daar in de eerste tabel, met nog andere factoren, ook aardig de Cd-waarde bepalen voor de gebruikte rompbuizen. Jullie hadden de BT50(Alpha-III) en de dunne was de BT20(zelfgebouwde model). Echter de waarde is ook (sterk)afhankelijk van de gebruikte neuskegelvorm en afwerking, de vinvorm en afwerking, lanceerbuisje etc.

Als je kijkt bij Hoe&Wat/Berekeningen/HOSIMP
(HOogte SIMulatie Programma), dan zie je dat we daar standaard uitgaan van een Cw-waarde van 0,75 (de coëfficiënt is eenheidsloos).





Luchtweerstand | Reaction of: Ben Albers on 06-10-17 20:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Leuk onderwerp voor een werkstuk, en dapper dat jullie met dat beroerde weer nog hebben gelanceerd!

No een kleine aanvulling op de uitleg van KJ. Cd is inderdaad puur bepaald door het vliegende object. Grotendeels door de vorm maar ook de gladheid van het oppervlak speelt een rol.

De luchtdichtheid is natuurlijk ook van belang, meestal reken je met modelraketten met een constante factor omdat de luchtdruk op de paarhonder meter die wij vliegen maar heel weinig verandert en dus maar weinig invloed heeft op de luchtweerstand.

Op grotere hoogte gaat de mindere druk wel verschil maken: niet voor niets worden snelheidsrecords op schaatsen gehaald op hooglandbanen !

Succes met jullie werkstuk.

Groet, Ben Albers
Te veell watten in de rompuis | Reaction of: Edward de Groot on 16-10-17 20:57 | E-mail: 4843(at)kennemerlyceum.nl
Beste Klaas-Jan,

Bedankt voor de reactie op onze eerdere vraag. Martijn en ik hebben echter nog een vraag. Tijdens het prepareren van de raket vertelde je ons iets over de hoeveelheid watten die in de rompbuis moeten. Net zoals op de site staat zei je dat we ongeveer 1 tot 1,5 keer de diameter van de rompbuis aan watten moesten nemen.

Onze vraag is: Welk gevolg heeft een te grote hoeveelheid watten in de rompbuis.

Zelf kunnen wij ons nog iets herinneren dat de gassen die ervoor zorgen dat het landingsmechanisme uit de rompbuis wordt geduwd langs de watten gaan. We begrijpen echter niet meer zo goed wat daar het probleem van is.
Graag hoor ik hoe het ook alweer zit

Met vriendelijke groet,
Edward en Martijn
Re: Te veel watten | Reaction of: DRRA-KJvTil on 19-10-17 15:08 | E-mail: info(at)drra.nl
Welk gevolg heeft een te grote hoeveelheid watten in de rompbuis?

>>Als er teveel bergingswatten in je rompbuis zitten, kunnen de uitstootgassen van de motor, de prop watten, je bergingssysteem (parachute) en je neuskegel niet meer wegblazen. Soms komt de neuskegel er dan nog wel uit, maar je bergingssysteem en je watten niet.
Gevolg: Je model valt te snel naar beneden en kan schade oplopen.
Een tweede gevolg is: De hete verbrandingsgassen kunnen ook niet goed uit je model. Ze blijven gevangen achter de prop watten. Je rompbuis wordt dan gefrituurd van binnen. Dat kan verbrandingsblaasjes op je rompbuis opleveren en verf die los gaat zitten. De kwaliteit van je rompbuis neemt dan snel af(versnelde slijtage), zeker als het vaker gebeurd.

Zelf kunnen wij ons nog iets herinneren dat de gassen die ervoor zorgen dat het landings mechanisme uit de rompbuis wordt geduwd langs de watten gaan. We begrijpen echter niet meer zo goed wat daar het probleem van is?

>>Als je te weinig bergingswatten hebt en de uitstootgassen langs de bergingswatten heen gaan, dan kunnen brandende deeltjes op je parachute komen. Je krijgt gaten in je parachute, maar vervelender nog, de parachute kan aan zichzelf vastgeplakt(gebrand) worden. De gevolgen kun je je wel voorstellen: Je parachute functioneert dan niet meer zoals zou moeten. In extreme gevallen blijft het een opgevouwen, aan elkaar gebrand, geheel.
Nog vervelender kan het zijn dan een brandend korreltje je schokkoord doorbrandt. Dan worden neuskegel en parachute meestal van de raket rompbuis gescheiden. Je model(zonder parachute en neuskegel) kan beschadigen bij de harde val. Je neuskegel met parachute verdwijnen, door het veel mindere gewicht zonder de raket, naar Verweggistan...

Je kunt eenvoudig testen of je het goed doet, door een volgepakt model(zonder motor) met het uiteinde aan je mond te zetten en een keer flink te blazen(ook niet overdrijven). De watten, je bergingssysteem en de neuskegel moeten dan redelijk gemakkelijk uit de rompbuis komen. Lukt dat niet, dan lukt het de motor ook niet. Gaat het heel gemakkelijk, dan kun je wat extra watten toevoegen.
thumbs-upvrolijk
Hartelijk Dank! | Reaction of: Edward de Groot on 20-10-17 13:16 | E-mail: 4843(at)kennemerlyceum.nl
Beste Klaas-Jan,

Hartelijk dank voor de reactie. We begrijpen weer wat de gevolgen zijn.

Met vriendelijke groet,
Edward en Martijnthumbs-up
 
Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Message: (HTML not allowed)


Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.






back to 'How & what?'