How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
Uitdrijflading vervangen door schietkatoen

Currunt article is the first No previous articles 1 of 51 Following article Last article
Placed by: Hans on 21-09-17 17:19 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Modelraketmotortjes hebben een uitdrijflading die ervoor zorgt dat het bergingsmiddel (parachute of streamer) uitgestoten wordt. De uitdrijflading bestaat uit grove kruitkorrels (in totaal ca. 0,5 gram) die snel verbranden waardoor de toenemende gas- en luchtdruk ervoor zorgt dat de neus en het bergingsmiddel uit raketbuis geblazen worden. Dit topic gaat over het vervangen van de ‘gewone’ uitdrijflading door schietkatoen (of flitswatten of flash cotton of nitro-cellulose of nog beter cellulose-nitraat). Ooit was cellulose-nitraat in de millitaire wereld een revolutionaire opvolger voor buskruit, rookvrij en dus onzichtbaar voor de vijand. Nu is het goedje vooral populair bij goochelaars die er lichtflitseffecten mee maken.

Mijn autogiro-model gebruikt de uitdrijflading om het staartstuk weg te blazen waardoor de rotorbladen vrijkomen en dankzij enkele eleastiekjes open kunnen klappen. Bij lanceringen ging dat vaak niet goed. Het schokkoord dat het relatief lichte staartstuk verbindt met de onderzijde van de rompbuis zit de draaiende rotor in de weg.
Een verbetering zou kunnen zijn om het gebruik van schokkoord te vermijden door een telescopische buis (twee buizen die in en uit elkaar kunnen schuiven) te gebruiken. Door de uitdrijflading wordt deze buis langer en kunnen de rotorbladen openklappen. Een extra voordeel is dat na ‘deployment’ het zwaartepunt lager komt te liggen.

De uitdrijflading van een gewone modelraketmotor is veel te heftig voor het alleen uitschuiven van de telescoopbuis. Vervanging door schietkatoen is eenvoudig te doen door aan de bovenkant van de motor de afdekkende kleilaag en de uitstootlading wegkrabben en er een propje schietkatoen in te stoppen.
Om te bepalen hoeveel aan flitswat nodig is heb ik de motorhuls van een verbruikte C6 motor gebruikt voor proefjes.
Zie de foto’s http://www.wolfflow.nl/rockets/flits1.jpg en
http://www.wolfflow.nl/rockets/flits2.jpg

De kracht die nodig is om de buizen ten opzichte van elkaar in beweging te krijgen (de statische weerstand) is ongeveer 450 gram, wat best wel veel is. Het bleek dat 80 mgr ( 0,08 gram) flitswatten al voldoende is om de buis 15 cm of meer uit te laten schuiven. Bij 50 mgr schuift de buis 4 tot 10 cm uit. Wel viel het op dat veel van de opgewekte gasdruk via de de motoruitlaat verdwijnt. Ook werd duidelijk dat het plukje schietkatoen niet onderin de lege motorhuls geplaatst moet worden want dan drukt het plukje zich door de motoruitlaat naar buiten voordat het volledig verbrand is.

Filmpje http://www.wolfflow.nl/rockets/flits_80_mgr.mp4
laat het effect zien als bij een C6-3 motor de uitstootlading vervangen is door 80 mgr flitswatten. Een veel heftiger reactie dan je zou verwachten gezien het bovenstaande. Zo heftig zelfs dat tijdens de uitstoot de motor van zijn fixatie afbreekt. Ik kan dat nog niet goed verklaren. Kennelijk moet er toch minder schietkatoen gebruikt worden.
Om te zien wat het effect is van het ineens naar boven doorbranden van de vertragingslading heb ik de proef herhaald zonder flitswatten (maar wel met verwijderde uitdrijflading). Er vindt dan in het geheel geen uitstoot plaats, zie filmpje http://www.wolfflow.nl/rockets/flits_0_mgr.mp4 De vertragingslading veroorzaakt dus kennelijk geen uitstoot.
Schietkatoen | Reaction of: Ben Albers on 23-09-17 12:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Is inderdaad geweldig spul voor parachute-uitstoot. Groot voordeel is de zeer schone verbranding waardoor de rompbuis nauwelijks meer slijt.

Toevallig heb ik deze week nieuw schietkatoen besteld. M'n voorraad is vorige week in Zutphen helemaal op gegaan aan demo's vrolijk schaterlach. Wat ik nu heb gekocht is zwart, waarschijnlijk voor de goocheltoepassing maar na wat testjes lijkt het net zo goed te werken.

Eigenlijk zou iedere motor schietkatoen moeten hebben als uitdrijflading, maar dat zal lastiger zijn om in een productieproces te automatiseren.

Als je schietkatoen gaat gebruiken: het wordt normaalgesproken nat in een plastic zakje geleverd vanwege de veiligheid. Voor gebruik moet het echt kurkdroog zijn. Gewoon de boel uit het zakje halen en op een droge plaats een paar weken laten liggen is voldoende. Let op: het is dan dus zeer ontvlambaar dus veilig opslaan is natuurlijk nodig.
Hoeveel schietkatoen? | Reaction of: Hans on 26-09-17 01:20 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Het is niet moeilijk om voor elke motor die je gebruikt zelf de uitdrijflading te vervangen door schietkatoen. Het kleilaagje en uitdrijflading goed wegkrabben en een plukje schietkatoen erin: klaar is Kees.

Het is wel de vraag hoeveel van dat goedje je erin moet stoppen om de uitstootlading te vervangen. Voor een C-motor is ongeveer 0,1 gram schietkatoen goed (mijn ervaring) , maar moet er dan in een D motor 2x 0,1 = 0,2 gram en in een A-motor ½ x ½ x 0,1 = 0,025 gram? Of is 0,1 gram altijd goed.

In een C motor bestaat de uitdrijflading uit ongeveer 0,5 gram grofkorrelig buskruit. Wie weet of dat in een A, B of D motor evenveel is?
Hoeveel schietkatoen | Reaction of: Ben Albers on 28-09-17 10:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Hans,
de hoeveelheid benodigd schietkatoen heeft in principe niets te maken met de zwaarte van de motor, maar uitsluitend met het volume van de raket/parachuteruimte. Ik zou me kunnen voorstellen dat men de hoeveelheid kruit bij zwaardere motoren wat groter maakt omdat de zwaardere motoren natuurlijk in grotere raketten worden gebruikt maar of men dat ook zo doet weet ik niet.

Ik gebruik in mijn 30 mm parachutemortier 0,2-0,25 gram voor uitstoten hoofdchute. In een 57 mm rompbuis ca 0,3 gr, in een 75 en 100 mm buis ca. 0,35 gram (allemaal voor uitstoten kegel en drogue chute in de dual deployment toepassing).
In mn V2(4")die een klassieke parachute-uitstoot heeft gebruik in 0,5 gram omdat dit een groot volume betreft. Alels reeds vele malen succesvol gevlogen.
hoeveelheid schietkatoen | Reaction of: Hans on 29-09-17 12:09 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Dankje, Ben.
Het is eigenlijk wel logisch dat de hoeveelheid afhangt van het volume waarin de druk moet worden opgebouwd.

Schietkatoen verbrandt veel sneller dan grof kruit en daarom is de te gebruiken hoeveelheid veel kritischer. Bij kruit neemt de druk verhoudingsgewijs veel langzamer toe en wanneer de neuskegel er dan eenmaal af is kan de resterende druk gemakkelijk wegvloeien. Bij schietkatoen gaat de verbranding zo snel dat de maximale druk al bereikt is voordat de neuskegel in beweging is gekomen.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'