How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
V2, 4 inch, Loc Precision

First article Previous article 11 of 84 Following article Last article
Placed by: Ben Albers on 06-04-17 22:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gestart met de bouw van de V2 van LOC, aangeschaft bij onze Nederlandse rakettenleverancier..vrolijk knipoog

Het is een nogal zwaar model, en ook de uitvoering lijkt vrij grof. Als eerste de sleuven voor de vinnen breder gemaakt. Vervolgens de overmaatse onderste centreerring voor het motorhuis uitwendig conisch gemaakt en het plastic staartstuk inwendig uitgeschuurd zodat de centreerring hier strak in past. Alles met behulp van de Dremel..
Eerste stap V2 | Reaction of: Ben Albers on 06-04-17 23:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Re: zwaar model | Reaction of: Modelraketten.NL on 07-04-17 10:25 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Da's ook een beste joekel van een neuskegel hè...zich afvragend

Volgens mij weegt die al net zoveel als veel andere modelraketten in hun geheel.
Voordeel is dan weer dat ie flink stevig wordt.
clustertje ? | Reaction of: Frank on 07-04-17 10:36 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Daar ga je denk ik een van je beroemde cluster modules in stoppen ? Of gewoon lekker de Cesaroni's gebruiken vrolijk
Zwaar | Reaction of: Ben Albers on 07-04-17 10:45 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ja, dat is een beste, en dan zit er zelfs nog een zak lood bij om de neuskegel nog te verzwaren. Ik twijfel nog of ik dit model ook voorzie van een houder/verloopstuk voor mijn dual deployment module of dat ik hem een keer als klassiek model uitrust.

Ik heb de tip van Frank voor epoxiplamuur/filler van de botenshop overgenomen. Deze vinnen vragen ook om een mooie fillet....
Motoren | Reaction of: Ben Albers on 07-04-17 10:54 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
@Frank. Dit boat tail staartstuk heeft een 38 mm motorhuis, er is niet echt ruimte voor een cluster met voldoende motoren voor dit zware ding. Gelukkig heb ik nog 4 stuks CTI's G-motoren liggen. vrolijk schaterlach
gewicht | Reaction of: Frank on 07-04-17 12:39 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Loc Precision is redelijk stevig gebouwd he... Mijn Legacy weegt 430 gram (inclusief alu motor retainer en casing). Beperkt je serieus in de te gebruiken motoren. Een G klasse is ideaal, maar hij is zo slank dat ie dan vrolijk naar de 700 meter gaat, en dat kunnen we niet hebben. F klasse motoren zijn net randgevallen (max 500 gram startgewicht), dus F52 it is in mijn geval.. Had ik gelukkig nog 2 stuks van liggen...
Loc | Reaction of: Ben Albers on 07-04-17 13:41 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Wellicht is LOC de afkorting van Locomotief vrolijk knipoogvrolijk schaterlach
Staartstuk motorhuis | Reaction of: Ben Albers on 08-04-17 17:50 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De reeds pasgemaakte onderste centreerring is met epoxy in de onderzijde gelijmd. De bovenkant van de boattail bleek nogal ovaal, dus voordat deze op de bovenste centreerring is gelijmd moest ik wat verzinnen om dat deel weer rond te drukken. Is gelukt met een stapel stokjes en een spanbandje, net zo strak tot de boel weer rond was. Dit geheel is onder spanning gelijmd, de band is pas losgemaakt na uitharding van de epoxy.

loc precision | Reaction of: frank on 10-04-17 11:12 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Dik spul he dat plastic van Loc Precision :)
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Sterk spul he... | Reaction of: Ben Albers on 10-04-17 11:55 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Jah, je zou het bijna lomp kunnen noemen. Vermoedelijk is een bergingssysteem overbodig: als dit ding zich in de grond boort gebeurt er nog niets mee vrolijk schaterlachvrolijk schaterlach.

't is alleen voor de omstanders wat minder prettig...
parachute | Reaction of: Frank on 10-04-17 19:26 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
verklaart direct waarom de parachute zo klein is bij mij
Epoxy | Reaction of: Ben Albers on 11-04-17 08:35 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De bij de botenshop gekochte epoxy is gebruikt voor het lijmen van de motorbuis in het staartstuk. Die lijm was een beetje een vergissing: bleek een verwerkingstijd van 45 minuten te hebben wat in de praktijk betekende dat het zeer lang dun vloeibaar bleef...pas aan het eind van de avond was de boel taai geworden en de volgende dag uitgehard. Was zeker geen lijm voor een speedboot....

In dit tempo ben ik nog een jaar aan het bouwen aan die V2, dus dat wordt toch nog de aanschaf van snelhardende epoxy.... droef
epoxy | Reaction of: Frank on 11-04-17 09:24 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ik gebruik dan ook twee soorten epoxy. Sneldrogende 5 minuten stuff en die van 45 minuten, vermengd met heel veel micro balloons voor de fillets. Dat laatste maak je zo dik dat het een pasta wordt, en dan is het niet belangrijk dat het bijna 24 uur duurt voor volledige uitharding. Zoals ze in de handleiding zeggen, micro balloons bij doen tot je denkt dat het te veel is en dan nog een schepje erbij :)
traag epoxy | Reaction of: Ben Albers on 11-04-17 09:28 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ok, dan ga ik dat spul wel gebruiken voor de vinnen en naden enzo....
Re: epoxy | Reaction of: Modelraketten.NL on 11-04-17 19:41 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Kan toch gewoon met 5min epoxy...?

Vinger in de spiritus, erlangs halen en je hebt een prima vulnaad...
vulnaad | Reaction of: Frank on 12-04-17 09:50 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ja en nee Klaas-Jan. Zuivere epoxy schuurt ontzettend slecht he . Met die micro balloons derin is het later nog heel mooi bij te schuren. En van de eerste keer goed, lukt bij mij toch nooit :)
Epoksie | Reaction of: Ben Albers on 12-04-17 15:38 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ach, ik heb dat spul nu eenmaal dus ga het zeker proberen om de naden te vullen. Het resultaat van Frank z'n raket ziet er goed uit dus dat zal vast lukken... De eerste montage van de vinnen doe ik dan gewoon met snelle 5 min. epoxy.
Dingetjes gedaan | Reaction of: Ben Albers on 12-04-17 23:23 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Diverse kleine dingen gedaan: parachute-anker (oogbout m5) in staartstuk gemaakt. Vinnen geschuurd, sleuven voor vinnen op maat gemaakt en rompbuis met de dunne epoxy op het staartstuk gelijmd.
Vinnen plakken | Reaction of: Ben Albers on 13-04-17 21:31 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

De vinnen worden tijdens het lijmen in lijn gehouden door een lineaal die met wasknijpers op twee tegenover elkaar liggende vinnen wordt geklemd. Dankzij de sleuven is de positie van de vin reeds bepaald, en door die lineaal is ook de uitlijning perfect.
Vinnen gelijmd | Reaction of: Ben Albers on 14-04-17 08:10 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Het ziet er inmiddels indrukwekkend uit, en voelt zeer stevig. Model weegt nu ca. 750 gram.
nice imdeed | Reaction of: Frank on 14-04-17 11:31 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ben benieuwd naar het eindresultaat en de gebruikte kleuren :)
Kleuren | Reaction of: Ben Albers on 14-04-17 11:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Voel ik hier een hint richting Belgische vlagzich afvragend
Re: vulnaad - Frank | Reaction of: Modelraketten.NL on 14-04-17 16:45 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Als je netjes afstrijkt, hoef je echt niet te schuren hoor...
vrolijk knipoog
Fillets vinnen | Reaction of: Ben Albers on 15-04-17 13:46 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Met die dunne epoxy en een heleboel van die micro-balloons is de plamuur gemaakt voor de fillets. Best even wennen maar uiteindelijk is het wel gelukt. Nu is het wel handig dat die expoxy zo langzaam uithardt. In een charge zijn alle fillets en de naad tussen boat tail en rompbuis gevuld. De ronding is gemaakt met de meegeleverde houten tongspatel ('zeg eens AAAA'). Oppervlak van de fillet is wat ruw door de microballoons maar waarschijnlijk gemakkelijk glad te schuren. Natuurlijk weer veel te veel van die plamuur gemaakt.....vrolijk schaterlach
Top | Reaction of: henk on 15-04-17 14:15 | E-mail: dekruijk(at)gmail.com
Puik stukje werk Ben
netjes | Reaction of: Frank on 16-04-17 14:03 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Nice indeed. Helemaal glad ga je de fillets niet krijgen zonder een andere plamuur te gebruiken.

Goed idee om een spatel te gebruiken om ze hol te zetten. Had ik daar maar aan gedacht vrolijk
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 17-04-17 11:42 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gisteren de eerste laag grondverf gespoten, na de boel geschuurd te hebben. De fillets werden door het schuren al veel gladder. Na de eerste grondlaag de laatste putjes glad gestreken met lakplamuur.
Verf | Reaction of: Ben Albers on 21-04-17 10:34 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Lakplammur glad geschuurd en 2e laag grondverf gespoten. Ook neuskegel geschuurd en voorzien van 1e laag grondverf.

Wat betreft de kleurstelling: ik ga hem zwart/wit geblokt uitvoeren zoals op de tekening van LOC (sorry Frank). Het model is nu zo mooi strak aan het worden dat ik ook het verfwerk ga proberen zeer strak te maken. Hiervoor een rolletje gele precisietape van TESA aangeschaft. Het model wordt eerst helemaal glanzend wit gespoten om daarna in etappes de zwarte vlakken te maken.
kleuren | Reaction of: Frank on 21-04-17 17:15 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Groot gelijk. Zwart/Geel/Rood is helemaal niet zo mooi voor een raket. Super benieuwd naar het resultaat. Nu moet je hem wel afmaken voor de eerstvolgende lanceerdag :)
Kleuren | Reaction of: Ben Albers on 21-04-17 17:29 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Nee idd, maar een V2 in rood/wit/blauw is ook niet echt een goed idee vrolijk knipoog

Ik heb nu wel een weekje erbij door de afgelaste landeerdag, dus wie weet gaat het lukken. De zwarte vlakken wel in meerdere etappes denk ik....
Grondlaag klaar | Reaction of: Ben Albers on 22-04-17 10:30 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

fillets | Reaction of: Frank on 22-04-17 12:25 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Die fillets zijn echt super mooi geworden. Quasi Danny (Tupang) niveau vrolijk
Aflakken | Reaction of: Ben Albers on 24-04-17 00:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Nou, hou het maar op quasi. Het aflakken in glanzend wit was ik wat ongeduldig: te dik met een paar flinke zakkers als gevolg. Als het uitgehard is even glad schuren en een dun laagje er overheen.
Zakkers... | Reaction of: Modelraketten.NL on 24-04-17 10:58 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Met deze frisse temperaturen droogt de verf veel minder snel en moet je nog meer geduld hebben.
Bij de Montana spuitbussen kun je in zomertemperaturen, een nieuwe laag spuiten rond/binnen twee minuten. Daar kun je met dit frisse weer gerust het dubbele van nemen. Doe je het sneller, dan zakt de opgespoten verf zo uit...
Wit | Reaction of: Ben Albers on 25-04-17 08:26 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

De eerste laag is grondig geschuurd, uiteraard de zakkers geheel weggeschuurd. Model opnieuw wit gespoten, deze keer gelukt zonder zakkers.

Volgende stap is het inkleuren van het schaakbordpatroon zoals het voorbeeld van LOC.
Ik twijfel nog of ik dit ga spuiten of met een kwast. Het inkleuren van de zwarte vlakjes van mn Mercury Redstone is heel mooi geworden met modelbouwdozenverf. Alleen het zijn van die kleine potjes. Is dat ook te koop in grotere potten??

Spuiten | Reaction of: DRRA-KJvTil on 25-04-17 15:03 | E-mail: info(at)drra.nl
Ik zou het braaf spuiten Ben, met grote oppervlakte krijg je dan een veel mooier resultaat.
Ziet er al top uit!
thumbs-up
Verf | Reaction of: Ben Albers on 25-04-17 16:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi KJ, die Montana zwarte verf, is die glanzend? Kan je zaterdag een busje meenemen? En welke spuitdopje zou je adviseren?

Groet, ben
Re: Verf | Reaction of: Modelraketten.NL on 26-04-17 18:55 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
De Montana Gold serie, waarvan ik spuitbussen heb, zijn niet glanzend. Ook niet heel mat hoor, maar er tussen in. Je kunt het wel zien op mijn Egg Express raket.
Dopje Nr 1 of 2 lijkt me voldoende verf produceren.
Dat hoogglanzende kun je wel verkrijgen door glanzende lak(Varnish Gloss) te gebruiken als finish.
Schaakbord | Reaction of: Ben Albers on 29-04-17 00:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Voor het aftekenen van de lijnen van het schaakbordpatroon eens experimenteren met een klusgereedschap: laserwaterpas. Lijkt wel handig....

Model nog niet gereed voor FTTS-1....zeer droef
Schaakbord | Reaction of: Ben Albers on 30-04-17 21:29 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Het eerste vlak zwart zit er op. Die Montana verf is echt heel goed, uitstekende dekking, rustig spuiten en zeer snel droog. De boel is afgeplakt met de felgele precisietape van Tesa. Resultaat is werkelijk superstrak.

Komende dagen telkens weer een vlakje, rustig aan....Het meeste werk is telkens het afplakken en inpakken van alles waar geen verf moet komen..
Re: Schaakbord | Reaction of: Modelraketten.NL on 01-05-17 17:00 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Mocht er nu toch nog wat onder de tape doorkruipen, dan kun je eerst langs de randen van de tape, heel dun, met wit spuiten, daarna, binnen twee minuten geloof ik, met zwart er dun overheen. Dan worden de naden nog strakker. De tape niet te lang laten zitten.

Ziet er mooi uit hoor!
vrolijk
Verf | Reaction of: Ben Albers on 02-05-17 22:58 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Rompbuis klaar. Paar kleine imperfecties nog bij te werken.
Nou nog de neuskegel in de verf zetten. Busje zwart waarschijnlijk te weinig dus voordat ik verder ga eerst de nieuw bestelde bus afwachten.
Intussen de lood/epoxy verzwaring in de neuskegel aanbrengen.

Ook nog besteld aluminium lanceerrailsgeleider. En er moet nog een stevige motorhaak gemaakt worden. Als het een beetje meezit lancering FTTS-2 ....
v2 verf | Reaction of: Frank on 03-05-17 11:01 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Die is echt heel erg mooi aan het worden. Hoop hem ook te zien vliegen op ftts 2

thumbs-up
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 03-05-17 15:38 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks Frank, ik vind hem ook wel erg tof worden. Zonder jouw epoxy tip was ik nooit zo ver gekomen thumbs-up

De lood/epoxy zit inmiddels in de neuskegel.
Als ik gewicht 1200 gram en de parachutediameter van 91 cm in de rekentool invul krijg ik een te hoge daalsnelheid. Ik ga de neuskegel een eigen 70cm chute meegeven en de onderkant de 91 cm chute. Beide dan ca. 5 m/s daalsnelheid.

Ik verwacht FTTS-2 lanceergereed te zijn....
parachutes | Reaction of: Frank on 04-05-17 12:01 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Is blijkbaar een gewoonte van Loc Precision om te kleine chutes mee te geven. Heb net hetzelfde op mn legacy en viper 3. Voor de rest zijn het kwalitatief erg goede kits, enkel de afmetingen van de chutes...
Re: parachutes | Reaction of: Modelraketten.NL on 04-05-17 14:44 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ik zal dit balletje eens opgooien bij Loc Precision.
Parachute | Reaction of: Ben Albers on 05-05-17 08:41 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Die parachute is zelf overigens ook wel errug 'degelijk', zeg maar lomp. Eens op de weegschaal gelegd. Inclusief schokkoord 120 gram ! Dezelde diameter dunne ripstop chute van Klima weegt slechts 28 gram...nog even verder sparen dus vrolijk schaterlach
Re: parachute | Reaction of: Modelraketten.NL on 05-05-17 11:32 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Tja, bij de mid- en highpower wordt niet op een onsje meer of minder gekeken hè...bedenkingen

Maar je V2 ziet er zo vanaf een plaatje al mooi uit hoor!
Ben benieuwd als dat gelanceerd gaat worden.
vrolijk
Neuskegel | Reaction of: Ben Albers on 05-05-17 23:11 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Lijnen neuskegel laserwaterpas gebruikt om de afplaktape te positioneren. Schaakbord gereed.

Waarschijnlijk zijn de lanceerrailgeleiders er niet op tijd. Als de lanceerdag volgende week door gaat worden er misschien tijdelijk rail buttons geplaatst.
In ieder geval nog motorhaak maken van aluminium stripje.
motorhaak | Reaction of: Frank on 06-05-17 18:27 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Mocht je hem niet afkrijgen heb ik nog een 29 mm Aeropal voor Loc Precision motor retainer liggen. Per ongeluk eentje teveel besteld. Deze dus

https://www.rocketarium.com/Build/Motor-Retainers/29-mm-L

Motorhaak | Reaction of: Ben Albers on 07-05-17 14:56 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks Frank, maar dr zit een 38 mm motorhuis in dat ding...

Maar geen nood: de motor wordt geborgd met twee in S gezette aluminium stripjes die elk met een schroefje tegen de onderkant worden geschroefd. Die onderste centreerring is 6 mm dik, dus meer dan voldoende body om iets in vast te zetten.
38mmmmmmmm | Reaction of: Frank on 10-05-17 10:25 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
38 mm he, nope daar heb ik niks voor liggen
Motorhaakjes | Reaction of: Ben Albers on 14-05-17 12:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Motorhaken gemaakt van stripje aluminium (10x2 mm) en twee hotschroefjes.

Hete schroefjes | Reaction of: Ben Albers on 15-05-17 13:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
houtvrolijk schaterlach
Lanceergeleiders | Reaction of: Ben Albers on 15-05-17 20:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Lanceergeleiders aangebrachtmet epoxy. Rompbuis ter plaatse blank geschuurd en aluminium opgeschuurd voor goede hechting. Voordeel van deze geleiders is dat ze zeer weinig weerstand geven en doordat er geen schroefje door de rompbuis gaat kon de bovenste vrij hoog worden geplaatst.
Neuskegel | Reaction of: Ben Albers on 15-05-17 20:44 | E-mail: bfalbgmail.comers(at)
Gat in neuskegel is dicht gemaakt met een triplex plaatje. Het gat van ca. 2 cm was nodig om de lood-epoxy in de punt te gieten maar voor het uitblazen van de kegel moet het gat weer dicht. Er is alleen een klein gaatje gemaakt voor het uitzetten van de lucht in de kegel door temperatuurverschillen.

Model is gereed. Nu nog de nieuw bestelde lanceerrail op het platform maken.
FTTS-2 | Reaction of: Ben Albers on 16-05-17 08:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Model zal zaterdag gelanceerd worden (als FTTS-2 door gaat). Berekende hoogte ca. 230m en gewenste vertragingstijd 5,5 sec. Dit model is voor de verandering eens niet voorzien van double deployment dus voor het eerst ga ik gewoon de vertraging van de motor gebruiken. Wel vervang ik het uitblaaskruit door schietkatoen (ca. 0,5 gram) om de rompbuis van binnen schoon te houden.
De vertraging moet ik zelf nog inkorten met de speciale boortool van CTI. Die had ik al 3 jaar liggen maar nog nooit gebruikt...vrolijk knipoog
Eerste vlucht | Reaction of: Ben Albers on 22-05-17 08:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Perfecte vlucht op FTTS-2. Op de fotoreeks is te zien (dankzij het blokkenpatroon) dat de raket niet om zijn as roteert.

Sterkte fillets | Reaction of: Ben Albers on 29-05-17 16:29 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Na de eerste vlucht heb ik ontdekt dat er een scheurtje zit in een van de fillets. Waarschijnlijk als gevolg van de landing. Kennelijk is die epoxy door de toevoeging van de microballoons niet meer supersterk. Dit model landt altijd wel op z'n vinnen dus ben benieuwd hoe zich dat de komende vluchten verder ontwikkelt. Vinnen zitten verder wel muurvast maar het is natuurlijk zonde als die fillets kapot gaan...
Fillets | Reaction of: Ben Albers on 30-05-17 15:34 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Nog eens op de botenshop epoxy site gekeken. Voor het maken van fillets verkopen ze ook katoenvezel. Deze worden ook genoemd voor toepassing in fillets. De microballoons zijn bestemd voor toepassing in licht belaste fillets maar kennelijk is de klap van de landing geen lichte belasting maar een beste schok. Het lijkt wel logisch dat een vezelversterkt materiaal beter bestand is tegen schokbelasting dan een materiaal met kleine glasbolletjes erin. Volgende project maar eens wat van die katoenvezels uitproberen.....
Sterkte fillet | Reaction of: Ben Albers on 08-06-17 12:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Op Rocketry Forum nog wat van gedachte gewisseld over dit fillet-microballoon issue. Bevestigt mijn gedachte dat microballoons niet geschikt zijn voor een toepassing waar kracht op het material wordt uitgeoefend. De microballoons zijn brosse, holle glasbolletjes die gemakkelijk breken en dus de epoxy verzwakken. Vezels zijn veel beter geschikt omdat deze de epoxy juist versterken. Al doende leert men....

De scheur is voorlopig gerepareerd met dunne CA lijm. Als de fillets helemaal opnieuw moeten is er een hoop schilderwerk te herhalen...zeer droef
Tweede lancering | Reaction of: Ben Albers on 19-06-17 08:58 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Lancering FTTS-3. Superstrakke vlucht, blijft indrukwekkend dit ding te zien vliegen.
Wederom bij landing een paar haarscheurtjes in de fillets erbij, maar vooralsnog doe ik daar niets aan,pas als er echt stukken zouden uitbreken ga ik ze vervangen.
Neuskegel | Reaction of: Ben Albers on 28-08-17 11:43 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
FTTS-5 was de 4e vlucht van dit model, met mijn laatste CTI PRO38-1G motor. Gezien de niet verkrijgbaarheid van CTI momenteel moet ik dit model maar gaan lanceren met 29 mm SU Aerotechs.

Na afloop van deze vlucht bleek bij de landing het gewicht in de neuskegel losgebroken! Dit gewicht bestaat uit een lading loodkorrels in epoxy gegoten. Ondanks dat de neuskegel meermalen inwendig gespoeld is voor het ingieten van dit mengsel is blijkbaar de hechting onvoldoende. Nou is de epoxy een harde bonk en het plastic van de kegel wat flexibel. Ik ga de onderzijde van de neuskegel open slijpen om die bonk eruit te kunnen vissen. Vervolgens ga ik de bonk weer terugplakken met polymax polyurethaanlijm. Dat blijft licht flexibel en is wellicht beter bestand tegen schokken.
Of iemend betere suggesties?
opschuimen | Reaction of: Frank on 29-08-17 00:11 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Gewoon de hele neuskegel vullen met schuim (uit spuitbus, of nog beter dat 2 componenten spul) . Komt denkelijk niet meer los, tenzij het schuim zelf verduurt.
Purschuim | Reaction of: Henk on 29-08-17 16:57 | E-mail: dekrijk01(at)gmail.com
Ben, ik zou het gat wat groter maken dan past die tule van een bus purschuim in en volspuiten.
schuim | Reaction of: frank on 29-08-17 18:44 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Wat Henk zegt vrolijk
Lijm | Reaction of: Henk on 29-08-17 19:42 | E-mail: dekruijk01(at)gmail.com
scheelt hoop sloop werk ook
Schuim | Reaction of: Ben Albers on 29-08-17 22:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Dank voor de tips, ik ga klussen...
Pur schuim | Reaction of: Ben Albers on 30-08-17 22:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Het gat in de neuskegel is zoveel vergroot dat het losgeraakte epoxy-lood blok eruit kon. Vervolgens is de punt van de kegel inwendig dik ingesmeerd met polymax lijm/kit en is de verzwaring met een stok weer stevig op zn plaats gedrukt.

Ik zal idd de rest van de kegel vullen met schuim als extra beveiliging tegen losraken.
Echter: dit moet wel met tweecomponentenspul: vorig jaar heb ik eens geprobeerd een Big Daddy neuskegel te vullen met gewoon PUR schuim, maar dat is jammerlijk mislukt omdat de vluchtige bestanddelen niet kunnen ontsnappen: uiteindelijk was het schuim verdwenen en bleef een laag prut in de kegel over.

Nu is alleen de vraag waar ik nou weer 2 komponentenschuim moet halen, maar daar is Google wel goed voor.....
Schuim | Reaction of: Ben Albers on 31-08-17 09:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Schuim gevonden bij Mr Boat, waar ik ook de epoxy spullen voor dit project heb gekocht. Meteen mee besteld katoenvezels en glasvezels. Dan ga ik met beide een proefje doen voor het maken van epoxy fillets om in de toekomst de problemen van scheurende microballonfillets te voorkomen.
Schuim | Reaction of: Ben Albers on 02-09-17 12:23 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vooraf is eerst een nieuw parachute-anker (oogbout) in de kegel gemaakt omdat de originele bevestiging was verdwenen met het groter maken van het gat.

Dat twee componentenspul werkt uitstekend. Geschat volume kegel 1,5 liter dus ca 100 ml gemengd en in de kegel gegoten. Binnen een paar minuten ging dat spul schuimen en vulde de hele kegel zich en er was zelfs teveel schuim dat aan de bovenkant uit de kegel geduwd werd. Half uurtje later was alles uitgehard en is de overmaat schuim weggehaald. Klaar voor de volgende vlucht !vrolijk schaterlach
schuim en katoen | Reaction of: frank on 06-09-17 16:08 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ook maar besteld. Het schuim kende ik al, van een andere vendor en is echt indrukwekkend spul. Echt ideaal om ofwel een neuskegel een tik te verzwaren, ofwel klassiek gewicht op zn plaats te houden.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'