How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
Harpoon AGM - BT80

First article Previous article 6 of 83 Following article Last article
Placed by: Klaas-Jan on 26-02-17 13:09 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Nog een nieuw project opgestart, samen met Jeroen:
Het bouwen van een Harpoon AGM, een Quest model, maar dan met een grotere schaalfactor, gebaseerd op een BT80 rompbuis. De Quest versie heeft een 40mm Quest rompbuis.

Uitgangspunt is dus de Estes BT80 buismaat, met een Estes NC-80B neuskegel.
Voor de aandrijving gaan we een cluster 2x24mm D12(CR2x24_BTE80-mdf) gebruiken, of een cluster 4x24mm D12(CR4x24_BTE80-mdf), met 2mm MDF centreerrringen.

Een andere mogelijkheid is, dat we het staartstuk uitwisselbaar maken en beide clusters gaan samenstellen.

Het model gaat uitgerust worden met railbuttons.
Staartstuk | Reaction of: Ben Albers on 27-02-17 11:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
dan bouw je em toch gewoon met een 4 cluster motorhuis, en als je 2-cluster wil vliegen plaats je 2 motoren...zich afvragend
Re: staartstuk | Reaction of: Klaas-Jan on 27-02-17 20:14 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Dat kan, dan moeten de overige twee gaten wel afgestopt worden natuurlijk, op één of andere manier.
Afstoppen | Reaction of: Ben Albers on 27-02-17 20:54 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Heb jij gelijk in. Je zou twee van de 4 motorhuizen naar boven toe dicht kunnen uitvoeren en in die twee huizen -P motoren kunnen gebruiken. Of dummy motoren in de loze motorhuizen.

Ben benieuwd naar het resultaat.
Re: afstoppen | Reaction of: Klaas-Jan on 28-02-17 10:18 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Van de D12 zijn geen plugged versies... dus op zijn best kan het dan met een D12-0.

Ik neig toch iets meer naar de versie met twee vinsecties. Paar nylon schroefjes erbij om de boel vast te zetten.
Plugged | Reaction of: Ben Albers on 28-02-17 11:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi KJ, zie andere discussie over zelf pluggen van motoren. Is op zich een peuleschil, maar uitwisselbare staartstukken is natuurlijk ook prima.
Vinnen | Reaction of: KJ - Modelraketten.NL on 17-03-17 11:40 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Omdat ik toch een aantal centreerrringen moest lasersnijden voor Modelraketten.NL, heb ik ook maar vinnen voor dit Harpoon model erbij gesneden.

Voor het eerst in Balsa. Dat snijdt toch wel anders dan mdf of triplex. Het wil erg graag branden...

Bij het bespreken voor het bouwen van het model met Jeroen, komen we er achter dat ik de vinnen echter niet goed heb gesneden. Bleek een verkeerde factor en kleinere maat te zijn(1,4). Was dus simpelweg vergeten, de boel met de goede factor 1,6 op te schalen...
bedenkingen

Dus opnieuw laseren, als ik daar weer een keer aanwezig ben.
vrolijk
Vinnen triplex | Reaction of: Klaas-Jan on 09-05-17 15:25 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
De boel is opnieuw gelaserd. Eigenlijk al een paar weken geleden. Nu uit 4mm triplex.
Vanavond met Jeroen aan de slag. Nou ja, niet met Jeroen, maar samen met de bouw van onze modellen, hahaha.

Vinnen triplex-2 | Reaction of: Klaas-Jan on 09-05-17 15:32 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Oh ja, de vinnen zijn die twee links en de onderste.
De ronde ring is een ASPAR, die we gaan gebruiken. Maar, het zou zelfs ook nog wel een baffle kunnen worden. Moeten we nog zien.

Het wigvormige voorwerp, met de (bijna)halve uitgesneden cirkel, wordt gebruikt om de vinnen te verlijmen op het model.
Beter gezegd, om de vinnen goed haaks op het model te krijgen(voor 4mm diktes).

Als dat een werkbaar hulpstuk is, onze praktijk zal het uitwijzen, dan worden ze ook aangeboden in de webshop.
Per diameter en die zijn beperkt, kun je dan dit haaks-verlijm-hulpstuk gebruiken.
Ben benieuwd!
vrolijk knipoog
De start... | Reaction of: Klaas-Jan on 10-05-17 15:03 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
vrolijk schaterlach
Nou, we zijn iets verder, maar er kwam ook iets anders vooraf: het repareren van een launch controller. Wat openschroeven, testen, solderen, testen en weer dichtschroeven. Dat nam best wel wat tijd in beslag.

Maar goed, het begin is er. We hebben de juiste maten bepaald voor rompbuis en staartstuk. Daarna hebben we onze rompbuizen op de goede lengte gesneden. Een hoofdbuis(2x) en een staartstuk (2x).



Volgende keer met het motorhuis aan de slag(2x24mm), het inlijmen van een koppelstuk met verstevigingen voor schroefjes, het maken van een schokkoordanker aan een ASPAR en misschien wel de eerste vinnen.
thumbs-up
...proceed | Reaction of: Klaas-Jan on 29-12-17 14:50 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Het samen bouwen gaat geloof ik niet helemaal lukken...
Maar, dan ga ik in ieder geval zelf al verder.
vrolijk

Ik wil het model in het nieuwe seizoen graag zijn maiden flight laten beleven. Dat gaat vast lukken.
thumbs-up
Eerst een mal maken... | Reaction of: Modelraketten.NL on 31-01-18 18:39 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Voor het lijmen van de vinnen aan de boostersectie, heb ik eerst maar een vin-mal of -steun gebouwd.
Wel zo handig. Dan blijft de boel op de plek liggen en rolt het niet om. Simpelweg van wat balsa plankjes van 3mm dikte.
Dit soort steunmallen zijn ook erg handig om je model ten toon te stellen, of om schade te voorkomen tijdens transport in een doos. Het model steunt dan op de rompbuis en niet op de vinnen.
Voor diegenen die dat nog nooit zelf gemaakt hebben, hier een foto overzicht:

Eerst begonnen met het op maat snijden van de plankjes. Niet te breed, want dan valt de korte boostersectie er tussenin.
Eerst 11cm afmeten.



Op de snijmat is dit met behulp van de lijnen snel en gemakkelijk haaks door te snijden.



Het eerste gesneden plankje kan weer als mal voor de volgende twee dienen.



Bij twee plankjes een V-vorm uitsnijden. Je bent gauw geneigd om een ronde vorm te nemen, maar dan past er slechts één maat in je mal. Bij een V-vorm zijn vele maten mogelijk die stabiel blijven liggen. Snijd de V-vorm niet te diep uit, de vinnen moeten er nog wel onder passen, als ze aan de rompbuis zitten.
Ik heb ongeveer een haakse V-vorm genomen, maar een veel flauwere is eigenlijk nog beter. Je houdt dan meer ruimte onder de buis over, als deze in de mal ligt.



Lijm de twee staanders(delen met de V-vorm) bovenop de uiteinden van de ligger. Leg daartoe de staander (dus niet de ligger) plat op je lijmmat en lijm de ligger er tegenaan. Dat doe je twee keer. Let op dat de V-vorm bovenaan komt natuurlijk!
Gebruik medium dikke sekondenlijm. Dunne sekondenlijm is niet zo geschikt. Dat trekt te snel, als water in de poriën.
Wil je vastplakken aan je mat voorkomen: leg er een stukje vetpapier/bakpapier onder.
De haakst uitgesneden stukjes kun je weer als driehoeksteun onderin je mal gebruiken voor extra stevigheid. Heb je niet haaks uitgesneden maar flauwer? Maak dan wat haakse stukjes uit een ander stukje overgebleven balsa.



Loop alle lijmnaden nog een keer na met de tuit van je sekondenlijm en breng er een kleine lijmrups in aan.
Laten uitharden en klaar!

Met het motorhuis aan de slag | Reaction of: Modelraketten.NL on 31-01-18 19:22 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Zo, nu verder met het samenstellen van het motorhuis.

Er komen twee D12(24mm) motorbuizen in. Met 18-24mm motoradapters zijn daar ook de D9 motoren in te gebruiken. Dit boosterstuk wordt afneembaar, zodat ook staartstukken met andere motorconfiguraties mogelijk zijn.
Daarover later meer.

Ik lijm de drukringen altijd 1 á 2mm naar binnen, zodat er een dikke lijmrups bovenop kan als de eerste lijm is gedroogd. Hiervoor heb ik gewone (snelle) houtlijm gebruikt (Yellow-Glue, Aliphatic Glue is prima).
De net aangebrachte witte lijm is nog goed te zien.



De motorbuizen zijn voorzien van motorhaken, die ik hier 10mm laat uitsteken, zodat er wat houvast is om de motor te verwijderen en om een extra stuk tape om de motor mogelijk te maken bij de start (zekeren van motorhaken).

Na het uitharden van de motorbuizen is de bovenste centreerring aangebracht en midden op de drukringen gelijmd. Daar is de constructie het stevigst, een milimeter of 4 naar beneden. Dus niet op het uiteinde waar geen drukringen zitten. Plaats wel meteen de onderste ring, om de motorhaken goed uit te lijnen met de haaksleuven.



Daarna heb ik de onderste centreerring vastgelijmd.
Let op, dat de motorhaken goed en vrij in de sleuven kunnen bewegen. Wees spaarzaam met de lijm bij die sleuven, anders lijm je je motorhaken vast...



Om de motorbuizen heen, zie je nog de aangebrachte witte 26mm stukjes rompbuis. Deze houden de motorhaken op hun plek. Ze zijn vastgezet met houtlijm. Epoxy kan ook prima. In bouwtekeningen wordt vaak een stukje tape aangeraden. Ik raad het juist af: het is vaak niet erg duurzaam, zwak van constructie en kan losschieten.
Bij 18mm motorbuizen kun je de 20mm buis gebruiken(Motor Hook Retainer (MHR-18mm)), bij 24mm motorbuizen de 26mm buis(Rompbuis 26diam. x 250 (BTE26_250)).

Hieronder het geheel met nog wat extra lijmrupsen:

Motorhuis plaatsen in boosterdeel | Reaction of: Modelraketten.NL on 01-02-18 18:09 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Het motorhuis kan eenvoudig in de boosterrompbuis worden geschoven, waarna lijm kan worden aangebracht.
Het handige van de relatief korte boosterrompbuis is, vergeleken met een hele rompbuis, het gemak waarmee de lijm vanaf beide kanten aangebracht kan worden.

Ik ben er zelf een voostander van, om de meeste lijm aan de bovenkant van de centreerringen te hebben.
Als eerste breng ik de lijm voor de bovenste centreerring aan.
Daartoe teken ik eerst ongeveer de locatie af waar de bovenste centreerring komt. ±60mm vanaf de onderkant. Breng de lijm 5mm daaronder, binnenin de buis aan.

Het motorhuis heb ik met de bovenste centreerring, enkele cm's van de onderkant in de boosterbuis geschoven.
Daarna heb ik op de onderste binnenrand van de boosterbuis een ring van epoxy aangebracht. Dat kan goed met een satéprikker of een wattenstaafje. De lijm wordt dan meegenomen als de onderste ring op zijn plaatst wordt geschoven.
Pas alles wel goed vantevoren, het moet er makkelijk ingaan, want als het niet past, heb je met de al aangebachte lijm gauw een kliederboel.
bedenkingen



Na het in positie brengen van het motorhuis, kan de onderkant vervolgens met een dun lijntje epoxy afgesmeerd worden. Je vinger vantevoren even in de spiritus dopen doet wonderen.
De bovenkant van de bovenste centreerring kan verder afgelijmd worden door druppels epoxy op de naad aan te brengen met een satéprikker. Maar wellicht zit er al genoeg van de allereerste aangebrachte lijm. Even goed controleren en zonodig aanpassen.



Het resultaat is een mooi aangebracht en keurig naar achteren uitstekend clustermotorhuis. Wil je de lijm nog mooier verdelen? Gebruik dan een rond voorwerp, zoals een ijslolly stokje, of een groot rietje om de lijm goed in de hoek te smeren. Ik heb het hier maar gelaten voor wat het is.
thumbs-up

Boosterdeel vinpositie aftekenen | Reaction of: Modelraketten.NL on 05-02-18 13:02 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Na het uitharden van de epoxy zit het motorhuis goed vast in het boosterdeel.
Vervolgens teken ik de vinposities af aan de buitenkant.
Ik lijn de vinnen haaks uit, op de twee motorbuizen.

Met één omwikkeling van een smalle strook A4 papier (haaks afsnijden!), kan straks eerst de onderste positie van de vinnen afgetekend worden (cirkel om de buis aftekenen) en daarna de positie van de vin zelf (4 korte verticale streepjes).



Werkwijze:
De strook wikkel ik eerst strak om de boosterbuis en teken hem af op dezelfde strook, waar het uiteinde komt. De strook haal ik weer los en van het begin, tot de afgetekende streep, heb ik dan de omtrek. Deel deze door vier, zet daar vier verticale streepjes bij en je hebt de vinposities.
Een gemakkelijk truukje hiervoor, zonder te rekenen?
Zie: Modelraketten.NL, Solid-Fuel-Model-Rocket-Periodical-Nr4

Wikkel de strook weer om de boosterbuis en zet hem, aan zichzelf, vast met tape. Door voorzichtig te draaien en te schuiven kun je hem naar de juiste positie manoeuvreren.
Dan teken ik de cirkel af, langs de onderkant van de strook, voor de positie van de onderkant van de vinnen. Dit is 10mm vanaf het onder uiteinde van de boosterbuis. Daarna geef ik meteen de positie van de vier vinnen aan, met kleine verticale streepjes.



De aftekenmal, rechts op de foto.

Naast de positiestreepjes van de vier vinnen, geef ik één lijn aan waar de zijkant van de vinnen komen, steeds aan dezelfde kant, ik kies hier voor links (streeplijn). Deze lijn zit een halve vindikte naast de middellijn van de vin.
Deze tweede lijn geef ik aan, omdat de middellijn niet goed meer te zien is, nadat de vin geplaatst is (hij komt er bovenop hè...). Je kunt nu de vin, tegen deze zichtbaar blijvende buitenlijn aan plaasten en vastlijmen. Let wel op dat je steeds aan dezelfde kant plaatst...
 
Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Message: (HTML not allowed)


Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.






back to 'How & what?'