How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
Estes Shuttle

First article Previous article 14 of 83 Following article Last article
Placed by: Ben Albers on 08-01-17 14:07 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag begonnen met dit project. De hoeveelheid onderdelen is enorm. Eerst maar eens de zwever in elkaar zetten.

De shuttle heeft een centrale rompbuis waar het hele ding omheen wordt gebouwd. Allereerst alle balsa delen uitgesneden, braampjes weggeslepen en alle delen los in elkaar gepast. Vervolgens het voorste spant op de rompbuis gelijmd. Vervolgens alle spanten en ribben los gemonteerd en alleen het achterste spant vastgelijmd. Hiermee is het hele ding gedefinieerd en kunnen de overige verbindingen gelijmd worden. Eerst de ribben boven en onder, tot slot alle tussenspanten..
Shuttle | Reaction of: Ben Albers on 09-01-17 10:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vervolgens zijn de boven- en onderkant erop gelijmd: bestaat uit dik, glad papier wat meegeleverd is. Beide rondom overmaat gesneden en gelijmd met houtlijm. Na uitharden zijn de randen afgeschuurd en netjes afgewerkt gelijk met de zijkanten van de zwever.

Voor de neus is een stapeltje balsaschijfjes meegeleverd. Deze zijn eerst op elkaar gelijmd, dit te grote pakket is in z'n geheel op de zwever geplakt en vervolgens in model geschuurd. Dat leek een heel gedoe, maar dat viel best mee. Er moet nog een uitsparing gemaakt worden om de haak waarmee de zwever aan de externe tank wordt bevestigd in vast te lijmen. Die haak is van plastic en zal met epoxy vastgezet worden.
Plaatjes weer mogelijk voor nu | Reaction of: DRRA-KJvTil on 09-01-17 12:31 | E-mail: info(at)drra.nl
plaatjes | Reaction of: Ben Albers on 09-01-17 13:16 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hierbij de plaatjes van de eerste stappen...

Onderdelen | Reaction of: Ben Albers on 09-01-17 21:55 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Verschillende onderdelen gemaakt: motorhuis voor de centrale booster: hierin komt een D12, en er zou zelfs een E12 in passen. De meegeleverde motorbevestiging (schroef) is wegens gewicht vervangen door een klassiek motorhaakje. De twee grote zijraketten worden voorzien van 18mm motorhuizen om het model als 3-cluster te kunnen lanceren. Er zal ter compensatie wel wat gewicht in de neuskegel bij moeten. Verder de bevestigingen voor de boosters en zwever op de centrale tank in elkaar gelijmd.
Vanavond verder... | Reaction of: Ben Albers on 11-01-17 23:50 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Veel gedaan | Reaction of: Ben Albers on 11-01-17 23:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vanavond een heleboel in elkaar gezet, zie bovenstaande foto's:

1)Vier kleine boosters voorzien van nozzles en neuskegels. De twee grote boosters zijn de motorhouders ingelijmd. De nozzles blijven nog even los tot de boosters in de draagringen zijn gelijmd.

2)Haak in neus van zwever gefreesd en gelijmd met epoxy

3)Draagconstructie voor zwever afgewerkt: 2 pennetjes in onderste steun, versteviging op de bovenste

4)Vleugels geassembleerd. Alleen nog hoogteroeren en staartvinnen monteren.

5) Motorhuis centrale booster voorzien van Kevlar schokkoord en geheel gemonteerd. Ook 2 sleuven voor vinnen gemaakt met Dremel.

6) binnenaanzicht centrale booster.

Wordt vervolgd
Estes Shuttle | Reaction of: Modelraketten.NL on 12-01-17 03:17 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ziet er goed uit Ben!
vrolijk
Constructie | Reaction of: Ben Albers on 12-01-17 09:04 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks KJ....ehh moet jij niet slapen 's nachts ??zich afvragendvrolijk schaterlach
Shuttle | Reaction of: Ben Albers on 13-01-17 00:07 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Estes Shuttle | Reaction of: Ben Albers on 13-01-17 00:16 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Nou gaat het ineens hard: vinnen aan gote booster gemonteerd, montageplaatjes voor 4 kleine boosters geplakt,vleugels van de zwever in elkaar geplakt en op de romp gelijmd.

Grote boosters los in de beugels gezet, op de hoofdraket gelegd, dat ziet er gaaf uit !

Nu moeten de verschillende montagebeugels en boosters gelijmd worden, maarf hier moet ik eerst bedenken in welke volgorde ik de delen wil verven en monteren...vrolijk schaterlach
shuttle | Reaction of: henk on 13-01-17 18:21 | E-mail: dekruijk....(at)gmail.nl
Mooi project Ben ziet er goed uit.
Dat afwerken ga nog niet gemakkelijk worden.
Mooi ding | Reaction of: Ben Albers on 13-01-17 20:41 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks Henk, dat afwerken wordt inderaad best een klus. Ik heb inmiddels besloten dat ik de houders voor de 6 boosters eerst op de centrale tank lijm. Dan alle schilderwerk en tot slot worden de boosters in de houders geschoven en vastgelijmd. De zwever is een kwestie van grondverf, afplakken en aflakken.
vrolijk
zwever | Reaction of: henk on 13-01-17 22:18 | E-mail: henk(at)gmail.nl
Ben,is het ook de bedoeling dat de zwever ook daadwerkelijk gaat zweven.
zweven | Reaction of: frank baeyens on 13-01-17 23:59 | E-mail: frank_laptop(at)hotmail.com
Dat is wel degelijk de bedoeling. Die komt op apogee los en vliegt/valt dan naar beneden als het goed gaat :)
Zweven | Reaction of: Ben Albers on 14-01-17 10:22 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Inderdaad. Het vliegtuigje weegt nu 31 gram. Er komt natuurlijk nog wat verf bij en wellicht iets gewicht voor het trimmen, maar dat alles moet zuinig om hem niet te zwaar te maken. Ik ben erg benieuwd hoe dat alles gaat vliegen...vrolijk
houders geplaatst | Reaction of: Ben Albers on 15-01-17 17:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Gereed | Reaction of: Ben Albers on 15-01-17 17:30 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zo, vandaag de houders voor de kleine boosters geplaatst. Eerst is de onderste houder geplaatst, na drogen de bovenste en tot slot de middelste, waarbij de boosters zelf als uitlijn-tool zijn gebruikt. Alle 6 boosters blijven los van de houders tot na het schilderwerk omdat het schilderen anders onmogelijk is.

Als het schilderen klaar is zullen de 6 boosters met epoxy vastgelijmd worden in de houders. Dat hecht beter dan houtlijm en bovendien is er dan voldoende tijd om de boel aan te brengen en in de juiste positie te brengen. Voorlopig te koud voor deze klus dus nu even pauze. Wel oppassen met de houders: dat zijn kwetsbare dingen totdat de boosters erin zitten !

Het gehele model weegt nu 212 gram.
Stabiliteit | Reaction of: Henk on 26-01-17 14:19 | E-mail: Dekrui...(at)gmail.com
Zijn er al vorderingen op de stabiliteit van de shuttle .
Daar ben ik wel erg benieuwd naar .
Ik ben bezig om die estes shuttle stabiel te maken maar dat is nog best lastig om dat in rondjes te laten vliegen.
Shuttle | Reaction of: Ben Albers on 26-01-17 18:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Project staat sowieso een weekje in de koelkast wegens andere activiteiten (ski). Maar ik ga pas proberen het ding te laten vliegen als hij helemaal af is: gespoten en van decals voorzien. Dat alles is ook van invloed op de gewichtsverdeling dus eerder balanceren heft volgens mij geen zin...
Estes | Reaction of: Ben Albers on 31-01-17 23:43 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

ik had nog naar de mening van Estes gevraagd over mijn modificatie tot 3-cluster van dit model. Zij hadden dit nog niet gedaan of overwogen, maar na overleg met de ontwerper adviseerden ze me om 20-28 gram neusgewicht toe te voegen. Ze denken dat het dan wel zou moeten werken, maar ze adviseren voorzichtig te zijn natuurlijk. Op naar FTTS-1 of 2...

vrolijk schaterlach
excentrisch | Reaction of: frank baeyens on 01-02-17 11:18 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ik ben een beetje bang dat de extra motoren nogal excentrisch zouden kunnen zijn (tenminste als je de fake boosters zou gebruiken voor extra motoren). Gaat dat de hele opstelling niet in een loop laten vliegen ?
excentriek | Reaction of: Ben Albers on 01-02-17 11:31 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
He Frank,

ik heb alleen de twee grote boosters aan de zijkant uitgerust met motoren. Die liggen nagenoeg in 1 vlak met de centrale hoofdmotor zodat het stuwdruk zwaartepunt nauwelijks verplaatst. De 4 kleine boosters aan de achterkant krijgen geen motoren, dat zou zeker mis gaan...

Ik verwacht dat het model wel een beetje uit de verticaal zal willen vliegen, maar dat dit wordt gecompenseerd door de lichte draaiing die zo'n model onvermijdelijk heeft, een beetje kurketrekker vlucht dus.

Ik heb er inmiddels wel vertrouwen in, moet nog blijken natuurlijk. Ik hou wel van een technisch uitdaginkje zoals je weet...vrolijk knipoog
Zalig | Reaction of: frank baeyens on 01-02-17 20:04 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Ik kijk zeer gespannen uit naar de eerste lancering van dat projekt.. De mijne zit nog steeds in een doos in de kelder, aan het wachten op betere temperaturen om te schilderen
Zalig... | Reaction of: Ben Albers on 01-02-17 21:08 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zeker zalig Frank, weer zat om ons op te verheugen in het nieuwe seizoen !!cool man!
Zwever | Reaction of: Ben Albers on 21-02-17 12:16 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

het model nadert zijn voltooiing. Het nog op te lossen vraagstuk is de balancering van de zwever na loskoppelen. Optie 1 is in een weiland dat ding van me af gooien en kijken hoe 'ie vliegt. Dat zijn echter maar korte momentopnames. Nou dacht ik het volgende: als ik het model net als bij de gewone slingerproef in z'n zwaartepunt ophang en hem rondslinger in het horzizontale vlak dan zou hij bij juiste balancering in het horizontale vlak moeten blijven. Als 'ie omhoog wil zou er gewicht in de neus bij moeten, en als ie wil duiken moet er wat gewicht in de start. Klopt deze redenering ??

Overigens: nu het schilderwerk klaar is is de zwever ca. 15 gram zwaarder geworden. En omdat het grootste oppervlak aan de achterkant zit is het zwaartepunt wel naar achteren geschoven, dus lijkt me dat door het verver wel degelijk de balancering wordt beinvloed...

Groet, ben
shutlle | Reaction of: henk on 21-02-17 19:11 | E-mail: dekruijk(at)gmail.com
hi

Gaaf Ben. de mijne is nog niet echt af zit in tijdnood drukke tijden.
Maar onze modellen verschillen en van formaat en gewicht.
Ik ben ook aan het slingeren geweest en fietsen zoals eerder vertelt zo ben ik aan een soort van stabiliteit gekomen.
Er zit bij mijn model ook een 2 gram op het uiteinden van de vleugel om het in een cirkel te laten vliegen.
Het blijft een lastig verhaal
Leuk complex project op naar de eerste lanceerdag .
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 23-02-17 08:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Afgelopen dagen steeds kleine stapjes gezet in de afwerking: de zwever is aan de onderzijde matzwart geverfd, de vleugelranden matgrijs. Afplakken is telkens gedaan met de roze precisietape van Tesa.
Nozzles van zwever en alle boosters zijn ook matgrijs geverfd met modelbouwdozenverf.

De dragers van de boosterraketten (6x) zijn voordat de boosters gemonteerd zijn glanzend zwart geverfd. Na uitharden van de verf zijn de houders inwendig weer schoongeschuurd zodat de boosters er gemakkelijk in geschoven kunnen worden.

De neuskegel is verzwaard door er 40 gram siliconenkit in te spuiten.

Boosters zijn stuk voor stuk op hun plaats geschoven en vastgelijmd met een dunne secondenlijm. De lijm is langs de rand aangebracht en is door capillaire werking gewoon tussen booster en houder 'gekropen'. Resultaat is superstrak (je ziet niets van de lijm) en muurvast.

De hele boel is nu klaar voor het aanbrengen van de decals. Dat doe ik echter pas als de zwever is gebalanceerd...
Balanceren zwever | Reaction of: Ben Albers on 23-02-17 18:54 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

ik heb Estes nog gevraagd om advies over dit punt. Ze verwezen naar de instructies: daarin is aangegeven waar het zwaartepunt moet liggen voor de juiste balans: 10,8 cm vanaf het achtervlak. Dat had ik dus gemist, instructies al weggegooid..zeer droef

Ge stuurden me direct een PDFje dus ik kan weer verder...vrolijk
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 26-02-17 13:43 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zojuist alle decals aangebracht en een display standaard geknutseld. Nu wil ik de decals nog beschermen zonder het hele model te spuiten met blanke lak. Wat is daarvoor de beste methode ?

Re: afwerking | Reaction of: Klaas-Jan van Til on 26-02-17 19:18 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Voor de bescherming is het natuurlijk beter om het geheel van een dun laagje lak te voorzien.

Wat voor verf zit er op de booster?
top | Reaction of: henk on 26-02-17 19:28 | E-mail: dekruijk(at)gmail.com
Hoi

Dat ziet er echt geweldig uit .
afwerking | Reaction of: Ben Albers on 26-02-17 21:36 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks Henk, 't best geluktvrolijk knipoog

@ KJ De Booster is gelakt met Flexa Brons Metallic (spuitbus)
Voorbereiding lancering | Reaction of: Ben Albers on 27-02-17 09:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Model weegt inmiddels 300 gram. Lanceren met 1 motor is sowieso geen optie. Er komt nog gewicht bij voor wadding en chute dus alles bij elkaar ca. 350 gram. In Hosimp ingevoerd met een fictieve diameter van 100 mm is de behaalde hoogte amper 50m met een enkele D12. De zwever krijgt nauwelijks de tijd om in z'n vlucht te raken lijkt me..

Dat wordt dus meteen lanceren met 1 x D12-3 en 2 x C6. Voor de C6 neem ik Estes C6-5 waarvan ik de uitstootlading verwijder en vervolgens afstop zodat er wel een rookspoor is. Natuurlijk worden de motoren voorbereid met de inmiddels beproefde Bentiplaatjes enzo voor een zo groot mogelijke kans op een goede start. Ook verwijder ik de uitwerplading van de D12 en komt er 0,35 gram schietkatoen voor in plaats voor een felle uitstoot zonder troep in de buis.

Overigens realiseer ik me dat het verzwaren van de neuskegel gunstig is voor het loskoppelen van de zwever: door de relatief zwaardere neus t.o.v. de booster zal de booster sterker naar achteren worden geblazen zodat ontkoppeling makkelijker gaat..

Hopen op mooi weer in april....
Balanceren zwever | Reaction of: Ben Albers on 12-03-17 13:22 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zojuist zwever gebalanceerd. Op de bodem van het ding heb ik een markering gemaakt op 10,8 mm vanaf het achtervlak zoals Estes voorschrijft. Vervolgens is op een lineaal de balans gezocht waaruit bleek dat het zwaartepunt een halve cm te ver naar achteren zat. Nou is bij dit ding het mooie dat er een rompbuisje over de gehele lengte van het toestel loopt dat toegankelijk is vanaf de achterzijde (door de nozzle). Er is een rond propje hout gemaakt dat eenvoudig in de romp voorin is geplaatst. Het propje is door proberen/balanceren op het juiste gewicht ingekort en vervolgens met een druppel houtlijm voorin vastgelijmd.
centimeter | Reaction of: Ben Albers on 13-03-17 10:09 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
dat is natuurlijk 10,8 CM
puntjes op de i | Reaction of: Ben Albers on 19-03-17 17:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ik bedacht dat ik het model nog niet op een lanceernaald had gepast. Het bleek dat er slechts een 4 mm naald paste door het verven. Dat is dus even gecorrigeerd zodat er een 5 mm naald in past. Ook vind ik dat de geleiding met de drie boosterhouders wel erg kort is. Ik heb een extra lanceerbuisje aan de bovenzijde van de rompbuis geplakt. Rest het knopen van een parachute uit de nylon chutescollectie....
Eerste vlucht | Reaction of: Ben Albers on 30-04-17 00:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
https://youtu.be/XoPXCD-YNUM

Op FTTS-1 voor het eerst gelanceerd: Een D12-3 (kruit uitblaas vervangen door schietkatoen) en 2x C6-5P. Schitterende strakke stijgvlucht, booster geland op chute en zwever na ontkoppeling in een prachtige langdurige glijvlucht afgedaald. Het ding ging in een rechte lijn en dreigde ver weg te landen tot op het laatst nog een flauwe bocht werd gemaakt zodat ook de zwever ruim op het terrein is geland. Alles volledig schadevrij geborgen. Blij !
vrolijk schaterlach
Tweede vlucht | Reaction of: Ben Albers on 14-06-17 09:24 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
2e lancering op FTTS-2 was niet geslaagd. Een van de twee zij-boosters is niet ontbrand waardoor het model te sterk zijdelings werd gedrukt. Een korte kurketrekker en een harde landing tot gevolg. De zwever is onbeschadigd, van de booster is 1 vin afgebroken, dat viel gelukkig mee. De vin is er weer aan geplakt, dus model gereed voor de volgende vlucht.

vrolijk
FTTS 3 | Reaction of: Ben Albers on 27-06-17 15:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Met FTTS-3 is deze voor de derde keer gelanceerd, met 1 x D12-3 en 2 x C6-P(Klima).

Nu gelukkig wel alle motoren aan en een geslaagde vlucht. Wel had ik om de verre zweefvlucht van de eerste keer te beperken een klein hoogteflapje op een van de vleugels aangebracht met als doel de zwever rondjes te laten draaien. Resultaat was dat de zwever een vrij steile daalvlucht maakte. Volgende keer nog maar eens lanceren met de zwever zonder toevoegingen.

Alles zonder schade terug gevonden.
Shuttle | Reaction of: DRRA-KJvTil on 27-06-17 17:03 | E-mail: info(at)drra.nl
Een heel klein beetje extra gewicht onder één van de vleugeltips aanbrengen volstaat. Dat kan goed met een stukje bladlood, of een metalen vulplaatje van een klein boutje.
shuttle | Reaction of: Frank on 28-06-17 08:21 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Of simpelweg de shuttle niet zo perfekt symmetrisch bouwen. Tis de schuld van Ben zn uitstekende bouw skills. Quasi zeker dat de mijne (als ie afraakt) lekker bochtjes gaat maken. Niet door mn bouw skills, maar domweg omdat ie niet perfekt gebouwd is (linker vleugelflap bvb staat vlakker dan de rechterflap...)

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'