How & What? Items     Add item     Search  
Q/P General:
Wat bouwtips gevraagd

First article Previous article 10 of 280 Following article Last article
Placed by: Laurens Hengeveld on 10-05-16 22:54 | E-mail: l.j.f.hengeveld(at)gmail.com
Beste allen,

Op de afgelopen FTTS heb ik met veel plezier mijn model 'penetrator payload' (Quest) uitgerust met een DIY datalogger gelanceerd. De 2e vlucht was iets te succesvol en nu is het onderstuk kwijtgeraakt. Gelukkig is de bovenkant met de inhoud wel terug. Nu ben ik van plan om zelf een nieuw onderstuk te maken en het overlevende payload segment te hergebruiken. Ik zal hieronder mijn ruwe plan schetsen en hoop dat jullie het leuk vinden om met me mee te denken.

Ik denk aan een relatief korte romp (iets breder dan het bovenstuk) met net genoeg ruimte voor een motorcluster en parachute. Voor het motorcluster dacht ik in eerste instantie aan 3+1 (1 centrale motor en 3 omringende) omdat ik op termijn wil experimenteren met elektrisch gestuurde 'in flight' ontbranding, welke dan op de centrale motor zou kunnen terwijl de buitenste drie 'conventioneel' gaan. Hier kon ik in de shop echter geen module voor vinden dus ik denk dat het 2x 18mm gaat worden. Tot zover heb ik de volgende vragen:

Als ik een 2-cluster afvuur met slechts 1 motor (of 1 misfire) gaat dat? Lijkt me dat het behoorlijk uitmaakt dat de stuwing dan niet centraal is, maar misschien overschat ik dat.

Zorgen bij een cluster de meerdere uitdrijfladingen voor explosies en ellende of maakt dat eigenlijk niet uit? Ik zou 1 motor met uitdrijflading kunnen gebruiken en de rest -P versies?

Hoeveel ruimte is er ongeveer nodig tussen de bovenkant van de motor en de recovery-wadding/parachute? Krijg ik spijt als ik er dicht op ga zitten?

Wat is een goede manier om launch lugs toe te voegen? Is het lijmen van een tweetal buisjes/oogjes aan de buitenkant afdoende of moet dat steviger verankerd worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
Laurens
vragen | Reaction of: Ben Albers on 11-05-16 00:15 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Laurens,

een paar antwoorden op je vragen:

1) als er van een cluster een motor niet ontbrand is dat niet meteen dramatisch. Zeker als de motoren niet te ver van elkaar staan zal de raket een beetje slingeren maar doorgaans maakt 'ie wel een stabiele vlucht. Wat wel van belang is dat je model niet te zwaar is: een model dat je met twee motoren uitrust zou met 1 motor ook nog een redelijke vlucht moeten kunnen maken. Dit kan je eenvoudig simuleren met HOSIMP, zie elders op de site.

2) Meerdere uitstootladingen is geen probleem. Wel je parachute goed beschermen met onbrandbare watten of zoiets. Doe van te voren een uitblaastest: het hele pakket (neuskegel, watten, parachute) moet je met een flinke ademtocht kunnen uitblazen), de boel moet niet te strak zitten. Natuurlijk kan je bij meer motoren een deel -P gebruiken. Maar voor 2 of 3 stuks is dat niet perse nodig.

3) een kleine afstand is geen probleem als je het bovenstaande in acht neemt.

4) Lijmen is goed als je beide delen goed schoon en ruw maakt en de juiste lijm gebruikt. Bijvoorbeeld epoxy. Gebruik een lug voor een redelijke diameter lanceernaald.

Succes met bouwen !! En vooral veel plezier.

Groet, Ben Albers
Bedankt! | Reaction of: Laurens on 13-05-16 08:10 | E-mail: l.j.f.hengeveld(at)gmail.com
Bedankt voor je tips! Ik ga bezig ;)
Nu dan echt | Reaction of: Laurens on 19-09-16 17:35 | E-mail: l.j.f.hengeveld(at)gmail.com
Zo.. min of meer onverwacht een tijdje weggeweest, maar heb de spullen besteld en hoop het op tijd af te hebben voor de lanceerdag in oktober!

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'