How & What? Items     Add item     Search  
Q/P General:
Gyroscoop

First article Previous article 14 of 280 Following article Last article
Placed by: Ben Albers on 02-05-16 23:51 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zou je een raket kunnen stabiliseren met een gyroscoop? Ik vond er eentje die in een raket in te bouwen zou zijn...
Gyroscoop | Reaction of: Ben Albers on 02-05-16 23:52 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
http://www.gyroscope.com/d.asp?product=SUPER2
gyro | Reaction of: frank on 03-05-16 19:26 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Dat zou prima moeten werken. Echter 325 gram is al flink zwaar voor enkel de gyro...
gewicht | Reaction of: Ben Albers on 03-05-16 20:39 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Frank,

het gewicht van de gyro zelf is 145 gram, de motor die het ding aandrijft weegt 200 gram. Als ik het goed begrijp kan je de gyro op snelheid brengen (12000 rpm) en dan zou 'ie tot 25 minuten zonder motor blijven draaien. Ik kan me een ontwerp voorstellen waarin de gyro kort voor de lancering op snelheid wordt gebracht om vervolgens te lanceren zonder motor....

ff verder over nadenken.....
Gyro | Reaction of: Ben Albers on 04-05-16 07:56 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ik heb met de leverancier hierover gemaild. Ze hebben dit ding een paar keer eerder verkocht voor dit doel, maar ze hebben nooit terugkoppeling gehad van het resultaat.
Zelf zijn ze een beetje bang voor de krachten op de lagertjes tijdens de stuwfase...

Elektronisch | Reaction of: Henk Siewert on 04-05-16 10:10 | E-mail: swt(at)swtcomp.com
Hallo,

Waarom een mechanische giroscoop?
Voor een paar Euro's koop je een elektronische uitvoering.
Samen met een MCU (Atmel - Arduino of M430G2553 - LaunchPad) heb je een prima giroscoop.
Gewicht ongeveer 10 tot 15 gram.
Aansluitbaar op de waarschijnlijk toch al aanwezige batterij.

Leuk idee voor een project?

Groet,
Henk Siewert
Gyro | Reaction of: Ben Albers on 04-05-16 13:12 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Henk,

als je verder terugkijkt op het forum zie je dat ik al lang met die gedachte speel. Met name het corrigeren van spin van een raket met camera aan boord heeft mijn interesse. Er zijn op het web ook al praktijkvoorbeelden hiervan te vinden. Alleen mijn handicap is dat ik van die electronica en software geen verstand heb dus iets maken is al gauw lastig. Hoe zou jij dit aanpakken?

groet, Ben
Giroscoop | Reaction of: Henk Siewert on 04-05-16 15:21 | E-mail: swt(at)swtcomp.com
Hoi Ben,

Met een MPU-6050. Zie eBay.
Koppelen aan een Arduino ProMini.
De Arduino kan dan de servo's besturen die de vinnen bewegen.

Groet,
Henk Siewert
aktief | Reaction of: frank on 04-05-16 16:14 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
In hoeverre is het in Nederland eigenlijk toegestaan om zo een quasi aktief gestuurde raket te gebruiken ? Ok het gaat ons hier enkel om de stabilisatie, maar kan ook gebruikt worden om richting te bepalen, of vergis ik me ?
Aktief | Reaction of: Ben Albers on 04-05-16 16:59 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
In de regels staat dat je geen doelen op de grond of in de lucht mag beschieten. Dus een actieve besturing met dit als doel mag niet.

Ook moet je je model stabiliseren: hoe je dit doet is niet beperkt. Gebruikelijk is passief met vinnen, maar aktief mag zeker..
aktief | Reaction of: frank on 04-05-16 17:08 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Grijze zone dus.... In ieder geval een heel leuk idee en weer eens wat anders. Kijk er al naar uit !!

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'