How & What? Items     Add item     Search  
YourBuildingBlog:
Terrier Orion

First article Previous article 14 of 84 Following article Last article
Placed by: Ben Albers on 06-09-15 14:44 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi, samen met de onlangs gebouwde Red Max had ik ook een Terrier Orion aangeschaft, gewoon omdat dit ook zo'n ontzettend mooi model is.

Afgelopen week begonnen met de bouw. Wat me niet zo beviel was dat er nogal dikke balsa vinnen meegeleverd waren. Ik had nog een restant 1,2mm triplex over, dus de originele vinnen zijn gekopieerd op het triplex en met een hobbymes uitgesneden. Dat gaat uitstekend met een stalen lineaaltje.
Omdat die vinnen zo dun zijn heb ik ze meteen 'slotted' gemonteerd. In de eerste trap zitten de vinnen dus door de rompbuis heen gelijmd op het motorhuis. En de tweede trap is ook voorzien van een motorhuis om de vinnen tegenaan te lijmen. Resultaat een stel strakke, dunne vinnen die ook nog eens muurvast zitten.
Terrier Orion tweetraps | Reaction of: Ben Albers on 06-09-15 19:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Tja, dan zit er dus een motorhuis in de tweede trap.... Daar kan dus een motor in !

Model wordt aangepast met een miniatuuruitvoering van ons EAMM concept: de 2e trap wordt gestart door een brugontbrander-condensator-microswitch-zuiger systeem.

Nog te bedenken berging 1e trap. Deze weegt ca. 50 gram, dus die zou mogen dwarrelen, maar een bergingssysteem zou mooier zijn.

Aandachtpunt is de stabiliteit: er wordt nogal wat gewijzigd. Waarschijnlijk moet de neuskegel verzwaard worden, maar dat wordt bepaald als de boel klaar is.
Berging 1e trap | Reaction of: Ben Albers on 07-09-15 12:18 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
De gehele verbindingssectie wordt los in de rompbuis van de 1e trap gezet. Zodra de motor van de 1e trap doorbrandt wordt door drukverhoging in de buis eerst het zuigertje tegen de microswitch gedrukt die de motor van de 2e trap ontbrandt. Echter de rompbuis van de eerste trap krijgt geen ontluchtingsgaten zodat de zuiger met koppelstuk uitgeblazen worden. Er komt een lint in de eerste trap en de boel wordt verbonden met een kevlar koordje.

Dat is het plan, waarschijnlijk wel een statische achtertuintest met vertraagde videobeelden om te zien of het allemaal werkt zoals bedoeld...
1e trap | Reaction of: Ben Albers on 09-09-15 08:37 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
't wordt toch een beetje anders: de rompbuis van de 1e trap krijgt een deling met een koppelstuk. De EAMM-unit wordt vast in het bovenste deel gemonteerd inclusief zuigertje. Boven- en onderstuk worden aan elkaar gezet met een koppelstuk. Als de 1e trap motor doorbrandt blaast deze het zuigertje naar voren (en ontsteekt de motor van de 2e trap). Het zuigertje beweegt maar enkele mm zodat direct daarna ook de 1e trap op de deling uit elkaar gedrukt wordt. Lint van de 1e trap komt dan vrij voor berging.

Omdat de berging van de 1e trap direct vrijkomt is het van belang dat de 2e trap snel ontbrandt en loskomt van de 1e trap. Ontbrander van de 2e trap wordt met een Bentiplaatje vastgezet. Misschien wel een Bentiplaatje light van karton oid..

Snap je het nog??
Re: Snap je het nog? | Reaction of: DRRA-KJvTil on 09-09-15 09:03 | E-mail: info(at)drra.nl
Foto's verduidelijken de boel,...zich afvragend
snappie | Reaction of: Ben Albers on 09-09-15 10:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
haha, als het een beetje mee zit heb ik vandaag de microswitch in huis en kan ik de boel in elkaar zetten. Dan zal ik wat fotootjes maken vrolijk schaterlach
leuk | Reaction of: frank on 09-09-15 13:28 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Wordt dus een raket die je niet te hard mag schudden of de tweede trap ontbrandt :) Jouw kennende zal er wel een veiligheid opzitten en zal het allemaal wel werken. Veel succes !!
Schudden voor gebruik | Reaction of: Ben Albers on 09-09-15 15:29 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
vrolijk schaterlach Haha, dat zou niet best zijn.... de veiligheid zit in het feit dat de condensator pas op het lanceerplatform geladen wordt direct voor de lancering. Principe is identiek aan hetgeen al vele malen eerder gelanceerd is (EAMM-1, EAMM-Thijs). De uitdaging zit nu in het zo compact uitvoeren van dit principe dat het in dit modelletje past en dat berging van de 1e trap moet gebeuren zonder inzet van boosters die bij eerdere uitvoering voor berging zorgden.

Weer voor zaterdag lijk nog niet zo gunstig overigens, kan je beter je verjaardag vieren en je huwelijk redden vrolijk schaterlach
niet redden | Reaction of: frank on 09-09-15 18:18 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Moeten gelukkig genoeg niet gered worden, alleen onderhouden vrolijk
Ok, als je een condensator als bron gebruikt, dan snap ik het. Zoals gezegd, ik twijfelde in het geheel niet aan de veiligheid van jouw ontwerp. Was enkel nieuwsgierig naar de gebruikte methode.
Onderhoud | Reaction of: ben Albers on 10-09-15 10:57 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Goed onderhoud is belangrijk kan je weer een jaartje door de APK vrolijk knipoogvrolijk knipoog

Gisteren weer verder geknutseld aan de EAMM-unit. Microswitch gemonteerd (zeer klein ding) maar plaatsing condensator en terminal blok voor ontbrander in de kleine ruimte blijkt erg lastig. Foto's volgen als het klaar is. Omdat de 1e trap in tweeën valt na uitbranding van de boostermotor ga ik beide stukken elk van een lint voorzien zodat ze los van elkaar afdalen. Er zal enkele tiende sec. zitten tussen het uiteenvallen van 1e trap en het ontbranden van de 2e trap zodat beide delen beter niet met een koordje verbonden zijn.
Statische test | Reaction of: Ben Albers on 13-09-15 12:56 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Niet het weiland in, toch maar wat kruitdampen gemaakt vandaag!

De eerste trap is in elkaar gezet met een C6-0 Estes waarvan de bovenkant is verkleind met een stukje minimotoruitlaat. Daar bovenop 0,15 gr schietkatoen. Condensator net voor de test geladen, resultaat zie foto en filmpje.

Je ziet dat zodra de C6-0 doorbrandt het schietkatoen in eerste instantie het zuigertje wegdrukt en de brugontbrander doet afgaan. Een fractie van een seconde later wordt de 1e trap uit elkaar gedrukt en komt de berging van de 1e trap tevoorschijn. Beide stukken krijgen elk een lint.

https://www.youtube.com/watch?v=V9OEG4d3HoY&feature=player_embedded

Terrier Orion inside | Reaction of: Ben Albers on 13-09-15 19:01 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

Op mijnalbum heb ik een uitgebreidere serie foto's geplaatst. Op dit plaatje zie je wat er in de 1e trap zit voor ontbranding van de 2e trap. Een condensator, die door twee gaatjes in de rompbuis heen kan worden opgeladen. Een terminal block voor aansluiting ontbrander 2e trap en een microswitch met zuigertje voor schakeling van de ontbranding. Het principe is reeds eerder beschreven (EAMM-BA) dus ik denk dat de foto's genoeg duidelijkheid geven.

rest nog verdere afbouw, schilderen etc...
Afwerking | Reaction of: Ben Albers on 15-09-15 17:25 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Gisteren zijn de drie romp-delen in de grondverf gezet. Zojuist de gehele raket glanzend wit gespoten, het tussenstuk en de neuskegel goud. Als de boel droog is kunnen de vinnen in kleur geschilderd worden. Dat doe ik gewoon met modelbouwdozenverf en een penseeltje. Ik ga ze wel afplakken met precisie masking tape. een heel gedoe, maar wel het mooist.

De bedoeling is het model zaterdag lanceergereed te hebben. Ik moet alleen nog de drie linten aanbrengen en de neuskegel wat verzwaren met siliconenkit. Ik denk aan ca 20 gram.

Vinnen in kleur | Reaction of: Ben Albers on 16-09-15 23:46 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Weer een stapje verder. Vinnen gekleurd, neuskegel verzwaard met siliconenkit en lint gemaakt aan 1e trap/bovenstuk.

Vluchtgereed | Reaction of: Ben Albers on 17-09-15 23:52 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Model vanavond geheel geassembleerd: lint aan beide helften 1e trap en 2e trap. Motoren geprepareerd, EAMM unit geïnstalleerd, dus klaar voor lancering.

FTTS-6 | Reaction of: Ben Albers on 19-09-15 08:43 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Zo naar Almere. Terrier Orion geheel voorbereid. Voor de zekerheid drukpunt bepaald met Open Rocket. Dat ligt 5 a 6 cm onder het zwaartepunt, dus dat zit wel goed. Model is nu gevuld met een C6-0 en een B4-6 en ik heb nog een setje voorbereid D9-0 en B4-6. Met de C6-0 is de ontkoppeling op ca 30m, met de D9 op 80m. Twijfel een beetje of de C6-0 wel sterk genoeg is. Zo even overleggen....
Lanceringen | Reaction of: Ben Albers on 20-09-15 12:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Op FTTS-6 is dit model twee maal gelanceerd. De eerste vlucht vanwege de twijfel of de C6 sterk genoeg is gelanceerd met een D9-0. De motor was aan de bovenzijde afgestopt. In dat stopje is een gaatje van 2 mm geboord en daar bovenop is 0,15 gram schietkatoen geplaatst.

Vlucht is 100% geslaagd: alles heeft gewerkt zoals hierboven beschreven! De vlucht was zo hoog dat de 2e trap niet goed te volgen was met als gevolg een uitgebreide zoektocht waar iedereen bij hielp, waardoor dank ! Gelukkig de 2e trap teruggevonden.

Later op de dag het model nogmaals gelanceerd, maar nu met een C6-0 in de eerste trap. Dat ging ook uitstekend! Wederom lang gezocht naar de 2e trap.

Bij de 2e vlucht is het koppelstuk nogal verschroeid: de boel zat vermoedelijk wat te strak. Verder wat kleine beschadigingen op de beide componenten van de 1e trap: volgende keer twee kleine parachutes inbouwen.

Groet, Ben
reparatie | Reaction of: Ben Albers on 20-09-15 21:35 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Van het koppelstuk was het buitendeel (plastic verloop 25-35 mm) een beetje verbrand. Gelukkig is dat deel los te koop en wordt gemakkelijk vervangen. De binnenkant van het koppelstuk, een 18 mm motorhuis, was erg verbrand en wordt ook vervangen. Het kartonnen exemplaar wordt vervangen door een aluminium motorhouder. Reeds besteld bij MR.NL....vrolijk schaterlach
reparatie | Reaction of: cor wolters on 22-09-15 12:28 | E-mail: corwolters488(at)hotmail.com
Ben, je hebt eeen prachtig model. Kun je de brandschade niet voorkomen door de wand te bekleden met zelfklevend aluminiumfolie? Ik pas deze techniek al een tijdje toe. Cor.
Aluminium | Reaction of: Ben Albers on 22-09-15 17:21 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Thanks voor de tip Cor, dat zou inderdaad ook kunnen.
Reparatie | Reaction of: Ben Albers on 23-09-15 18:36 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Aluminium motorhouder is geplaatst, conisch verloopstuk is vervangen. Er is extra veel aandacht besteed aan centrering van motorhouder en verloopstuk. Bij de oorspronkelijke versie zat dit iets uit het midden waardoor de boel wellicht een beetje klemde. Het resultaat is nu een perfecte stevige verbinding die zich wel gemakkelijk uit elkaar laat trekken.

De linten van de twee 1e trap delen worden vervangen door kleine parachutes. Ik heb een paar 20cm nylon exemplaren besteld bij Topflight.
Lancering Terrier Orion | Reaction of: Ben Albers on 29-09-15 21:02 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com

De eerste lancering D9-0 en B4-6 op FTTS-6.
Terrier Orion | Reaction of: Ben Albers on 11-10-15 20:40 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Lancering op FTTS-7 met een Estes C6-0 was geen succes. Model kwam te traag van de naald en raakte sterk uit koers waardoor de 2e trap horizontaal wegvloog, tegen de grond klapte en vervolgens onvindbaar was in het riet langs de sloot.

Het goede nieuws is dat de ontbranding van de 2e trap wederom perfect functioneerde en dat de twee delen van de 1e trap keurig aan de kleine parachutes zijn geland. Ook de alu binnenkant van de koppeling tussen 1e en 2e trap heeft de lancering goed doorstaan.

Deze week even een nieuwe 2e trap bouwen voor het evenement in Soesterberg. Ik had alle benodigde onderdelen nog in huis...
Motor 1e trap | Reaction of: Ben Albers on 12-10-15 14:00 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Voor de 1e trap is de gebruikte Estes C6-0 dus toch te licht. Geeft Estes ook wel aan (max 113g). De C6 van Klima zou 160 gram mogen starten en dus precies moeten kunnen. Maar een D9-0 met 300 gram is toch wel beter. Alternatief is ombouwen naar 24 mm en een C11-0 of D12-0 gebruiken....wordt vervolgd in 2016 !
FTTS-4 2017 | Reaction of: Ben Albers on 08-07-17 18:37 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Vandaag deze weer eens gelanceerd. D9-0 en B6-6. Vlucht kaarsrecht en zeer mooi. @e trap zacht geland op de kleinste chute.

De eerste trap heeft wel voor de ontsteking van de 2e trap gezorgd, maar de berging van de 1e trap ging mis: vergeten de schietkatoen bovenop de D9-0 te doen. Had ik dit blog gelezen dan was ik hieraan herinnerd....zeer droef

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'