How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Pieces of Work:
onderzoek aan / door middel van raketten

First article Previous article 3 of 50 Following article Last article
Placed by: Mark on 20-05-15 20:31 | E-mail: somlmt01(at)soml.nl
Hallo allen,

Ik ben docent aan een middelbare school en ik ben aan het uitzoeken of ik met mijn leerlingen een project kan doen waarbij raketten een grote rol spelen.
Hiervoor wil ik eerst een onderzoeksvraag opstellen. Ik denk zelf aan zoiets als 'welke vinnen zorgen voor de meeste stabiliteit' of iets dergelijks. Het mag echter ook een vraag zijn over de atmosfeer of zo.

Heeft er iemand suggesties?
Groet, Mark.
Henk | Reaction of: Henk on 20-05-15 21:07 | E-mail: dekruijk01(at)gmail.com
Nog een voorbeeld zou kunnen zijn hoeveel newton is er nodig om een bepaald gewicht 150 meter hoog te lanceren
Re: Suggesties | Reaction of: DRRA-KJvTil on 20-05-15 21:27 | E-mail: info(at)drra.nl
Hallo Mark,

Kijk eens op Modelraketten.NL
Daar staat een educatieve sectie waar je veel documenten kunt vinden over de modelraketbouw hobby. Je kunt ze ook downloaden.

Behalve een pure onderzoeksvraag kun je natuurlijk ook zeker denken aan:
* Samenwerking/Afspraken in een projectgroep.
* Vergader techniek (binnen groep).
* Communicatie.
* Sociale vaardigheden (hoe met elkaar omgaan binnen de groep?).
* Onderzoeksvaardigheden.
* Voorspellen.
* Verrichten van metingen.
* Gegevens verzamelen.
* Verslaglegging.
* Rekenen en schatten.
* Wetten van Newton.
* De verschillen in modelraket motoren.
enz.

Via de posters op de downloadpagina kun je uitleggen hoe een modelraket in elkaar zit (de onderdelen), hoe een modelraketmotor werkt, hoe het vluchtverloop van een modelraket eruit ziet of vertellen wat het zwaartepunt en drukpunt (Center of Gravity and Center of Pressure) betekenen voor een modelraket.
Dit kun je natuurlijk ook prima als leeronderdeel door een groepje laten presenteren aan de anderen.