How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
Startsnelheid

First article Previous article 4 of 51 Following article Last article
Placed by: Ben Albers on 26-04-15 11:53 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

ik ben mn SC-10 aan het voorbereiden voor een vlucht met een enkele CTI G motor. De camera zou weer mee vliegen, maar als ik in Open rocket een vluchtsimulatie doe is de snelheid van het model bij het verlaten van de lanceernaald slechts 12 m/s. Ik heb wel eens een richtwaarde gehoord van 100 km/h (28 m/s) voor een goede vlucht. Nou vraag ik me af of voor zwaardere modellen als deze die 100 km/h realistisch/nodig is. Wie kan me hierover een advies geven?

Groet, Ben
Re: Startsnelheid | Reaction of: Modelraketten.NL on 27-04-15 02:49 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ben, ff op zijn boerenfluitjes:

Met 12 meter per seconde (43Km/u) van de lanceernaald, zou misschien geen probleem zijn, als de zijwind snelheid dan maar véél lager is. Als je middenin windkracht zes zit (6Bft), dan heb je 12,3 meter per seconde zijwind. Jou berekening (voor de vluchtwind) zit daar net onder, bij het verlaten van de lanceernaald. Dus bij halverwege 6Bft merkt je model geen verschil tussen zijwind of de vluchtwind die je model ondervind, als hij van de lanceernaald komt. Waar moet 'ie dan heen?
Maar bij halverwege 6Bft zul je wel niet vliegen denk ik vrolijk schaterlach

Vaak zo voorbij de helft van de vlucht, of misschien wel de laatste 1/3 van de vlucht, zie je modellen wat tegen de wind induiken. Dat moet je dus niet hebben als je model net van de naald komt...
De vraag is wat de snelheid op die laatste 1/3 van de vlucht dan is?
Check je hoogtemeter gegevens eens zou ik zeggen.
Als de aangedreven vlucht ongeveer 1/3 van het geheel is, dan heb je nog 2/3 glijvlucht. De laatste 1/3 zou daar dan de helft van zijn.
Zit je dan op de helft van de motor burnout eindsnelheid? (of neemt dit kwadratisch af?)
Als die snelheid daar nog maar 50Km/u is, dan moet je daar dus niet onder zitten bij het verlaten van de lanceernaald, lijkt me. 50 Km/u is 13,9m/s.

Als je vliegt bij een maximaal 'zwakke zijwind' (3,3m/s), dan is de vluchtwind van 12m/s een factor 3,6 hoger dan die zijwind.
Hmmm,... niet heel veel, vind ik zelf.
Misschien is hier een benaming voor, maar laten we die factor voor de aardigheid maar even de Vlucht-Factor noemen (Vluchtwind:Basiswind).

Als die zijwind halverwege de 3Bft is, 4,4m/s, waarbij we vaak lanceren, dan is die Vlucht-Factor slechts 2,7 (12/4,4=2,7) in jouw geval.

Bij 100Km/u of 28m/s vluchtwind, is die Vlucht-Factor 8,5 ten opzichte van een mogelijke zijwind van 3,3m/s (28/3,3).
(die Vlucht-Factor is 6,4 bij halverwege de 3Bft (4,4m/s). Laten we deze maar even de Standaard Vlucht-Factor(=6,4) noemen.)

Als je een Vlucht-Factor 5 verschil zou nemen (bij de zwakke zijwind), dan kom je op 3,3x5=16,5m/s uit, voor de vluchtwind. Dan zit je op een snelheid van zeg maar 60Km/u.
Een Vlucht-Factor 5 lijkt me realistischer dan 3,6 (welke uit je berekening komt) en ligt ook een stuk dichter bij de Standaard Vlucht-Factor 6,4 (wat zich in ieder geval bewezen heeft bij halverwege 3Bft zijwind).

Voorbeeld-1:
Als ik een 66mm model neem(BT80), van 150gram gewicht(zonder motor) en ik plaats daar een C6-3 motor in, dan kom ik ongeveer 60 meter hoog, met een snelheid ná stuwfase van 100km/u. De helft van de vluchthoogte is aangedreven vlucht.
Als je een beetje ervaring hebt, denken de meesten toch wel:
bedenkingen "Hmmm,... houdt niet over...".

Voorbeeld-2:
Stop ik in datzelfde model een B4-2 motor, dan krijg ik een snelheid ná stuwfase van: 15 m/sec. (is 54 Km/uur).
De behaalde hoogte is dan 18m...
Volgens mij zegt iedere raketbouwer dan: "Niet doen."

Bij jouw model kom je nóg lager uit...

Uiteraard is veel van bovenstaande ook afhankelijk van de stabiliteit van je model.
Is je model heel stabiel, of nét aan,...?
Heb je een lang model of een kort model? Dit heeft invloed op de snelheid van correctie.
Een korter model met goede stabiliteit reageert veel sneller dan een lang model die nét stabiel is.

Nog één puntje:
De meeste motoren, in ieder geval die t/m D, hebben hun piek stuwkracht tussen de 0,1 en 0,3 sec van de stuwtijd. Daarna neemt deze zeer snel af. Aan het einde van de lanceernaald is de snelheid daardoor al aanzienlijk.

Leuk om hier experimenten mee te doen! Maar ik zou wel wat kleinere motoren nemen,...

Die richtwaarde van 100Km/u komt denk ik van mij. Dat is eigenlijk meer een ervaringswaarde, waarbij mijn ervaring me leert dat het goed gaat (en dat is bij 90Km/u ook wel zo hoor...). Echter is dit eigenlijk niet de snelheid bij verlaten lanceernaald, maar de snelheid bij einde stuwfase...
De letterlijke tekst was zo:
"Zelf kijk ik altijd naar de snelheid bij het einde van de stuwfase van de motor. Als deze rond de 100Km/uur ligt vind ik het prima. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Maar is meer ervaring dan wijsheid, want je model is dan natuurlijk allang van de naald af en zit er al tientallen meters boven."
snelheid | Reaction of: Ben Albers on 27-04-15 10:14 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi KJ,

dank voor je uitgebreide reactie. Je belangrijkste punt vind ik wel de zijwind. Bij teveel zijwind zal het model na het verlaten van de naald te snel tegen de wind in willen duiken.

Die 100km/h had ik inderdaad eens van jou gehoord, maar ik dacht toen dat je bedoelde dat dit de snelheid was aan het eind van de lanceernaald. De snelheid van dit model is maximaal 290 km/h. Ook is de maximale stuwkracht met 78 N ruim boven de factor 5 norm, dus eigenlijk mankeert er niets aan...

Ik heb de onlangs gelanceerde 10 cluster ook eens in Open Rocket gestopt. Dit geeft een vergelijkbaar resultaat als met de G-motor: ca 13 m/s op einde lanceernaald.

In ieder geval: niet lanceren met harde zijwind.

Groet, Ben

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'