How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
Nichrome draad solderen

First article Previous article 8 of 52 Following article Last article
Placed by: Frank on 01-07-14 10:59 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
Hallo,

Nadat ik al een eerste reeks ontstekers zelf gedipped heb met succes, wil ik eens kijken of ik ook de draden zelf kan maken (die kocht ik tot nu toe, ML-12 of ML-24). KJ heeft Nichrome op zijn webshop staan maar op internet lees ik her en der dat solderen soms niet werkt. Krimpen is volgens de meeste de boodschap. Vandaar mn vraag, is de Nichrome draad die op de webste staat soldeerbaar of niet ?
.... | Reaction of: Roland on 01-07-14 16:31 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Solderen gaat goed Frank. Geen problemen met solderen hier boven de rivieren :)
Als het draad wat ouder is wil er nog wel eens een oxidehuidje op zitten. Dat kan je er met schuurpapier 400 goed af krijgen. Ga je het solderen dan kan je in mijn ervaring het beste wat soldeervet gebruiken. Dat gezegd hebbende; het is niet nodig dat je soldeer.
De vroegere Estes Astron ontstekers waren niets anders dan een stuk nichroomdraad met een brandbaar goedje erop. Zelfs met een stukje kaal nichroomdraad kan je de raketmotor prima ontsteken.
Je heb er wel een flinke stroom voor nodig. Denk lipo of autoaccu. AA batterijen lukt alleen als ze helemaal vers zijn.
.... | Reaction of: Roland on 01-07-14 16:39 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
http://rocketry.wordpress.com/model-rocket-history/igniter-gallery/
weerstandsdraad | Reaction of: Hans on 11-07-14 13:17 | E-mail: hans(at)wolfflow.nl
Hallo Frank,
Ik weet niet precies wat ML-12 of ML-24 draad is maar kan wel het volgende vertellen.
Nikkel-chroom draad (weerstandsdraad) is verkrijgbaar in allerlei weerstandswaarden. Van 0,04 Ohm per meter tot 100 Ohm/m. Bijvoorbeeld Henk Meuleman haalt weerstandsdraad uit schrikdraad-lint waarmee hij kan ontsteken met anderhalve winding. Beide uiteinden vouwt hij dubbel en twist die dan. Allen een stukje plakband ertussen voor isolatie, ander toevoegingen zijn niet nodig. Weerstandswaarde van dat draad is ca. 5 Ohm per meter.Doorsnede = 0,27 mm
Ikzelf maak mijn ontstekers met NiCr-weerstandsdraad van 30 Ohm/m. Dat draad is dunner (0,15 mm doorsnee). Twee-eneenhalve winding en gedip'd in een papje van aceton (=nagellakremover), nitrocullulose (=celluloid =pingpongballetje) en wat zwart kruit (uit overgebleven vuurwerk). Deze zelfgemaakte ontstekers werken prima op drie stuks NiCd AA batterijtjes.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'