How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
Klima motoren staging

First article Previous article 9 of 51 Following article Last article
Placed by: Anton Keulers on 04-11-13 18:16 | E-mail: anton.keulers(at)gmail.com
Hallo allemaal,

Ik had een mail naar Klima gestuurt met de vraag of je hun motoren kan gebruiken voor staging. Ze zeggen dat het wel mogelijk is de bovenste trap te ontsteken als je wat zwart kruit in de nozzle stopt...
Ze werken naar een verbetering.

Groetjes

Anton Keulers

Klima staging. | Reaction of: Ben Albers on 06-11-13 14:33 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi Anton,

ik heb ook kruit in de Klima motoren gestopt bij toepassing van brugontbranders. Werkt uitstekend, dus voor staging lijkt me dat ook prima.

Ik gebruik afgeschraapt kruit van een gesloopte motor. Dat laat zich met de achterkant van een sateprikker goed strak onderin de nozzle drukken. Het moet tijdens de stuwfase van de 1e trap natuurlijk wel op z'n plaats blijven..

Groet, Ben
Staging Klima | Reaction of: Ben Albers on 17-06-14 19:11 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,

Klima levert hiervoor nu speciale snelbrandende lontjes.

Groet, Ben
Lontjes bij clusters en staging... | Reaction of: DRRA-KJ on 17-06-14 23:33 | E-mail: info(at)drra.nl
Ja, dat zien ze als de oplossing voor clusters...
Ik vind het een beetje een knullige oplossing.
Sowieso het gebruik van de lontjes is een wat knullig geheel, laat staan voor staging en clusters.
Lontjes | Reaction of: Ben Albers on 18-06-14 09:28 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Ach, 't is een alternatief voor kruit in de nozzles en wellicht beter dan je motoren open laten barsten door los kruit . Zoals je weet heb ik tot nu toe goede ervaringen met kruitgevulde nozzles, als dat kruit maar strak in de nozzle geperst is gaat dit uitstekend...

Groet, Ben
Kruit en clusters | Reaction of: Anton Keulers on 18-06-14 14:11 | E-mail: anton.keulers(at)gmail.com
Hallo,

Volgens mij is het wel betrouwbaar om zo te clusteren, want het kruit brandt in een flits op, maar ik heb hier nog geen ervaring mee. Alvast wel geschikt om te gebruiken wanneer je brugontbranders in een 18 mm motor wilt plaatsen.

Grt,

Anton
Dom idee? | Reaction of: Joop de Man on 18-06-14 14:49 | E-mail: joop.de.man(at)chello.nl
Heren (en evt. dames),
Misschien een dom idee, maar heeft iemand al eens geprobeerd een beetje flitswatten in de nozzle te stoppen of de ontsteker (brugontbrander) met flitswatten vast te zetten?

Groeten,
Joop
Flitswatten | Reaction of: Ben Albers on 18-06-14 15:35 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi Joop,

ja, dat heb ik geprobeerd: leek me ook wel handig voor clusters.

Werkt niet: de flits is blijkbaar te kort en heeft te weinig warmte-inhoud. Een Klima motor ontbrandt niet. Jammer he...

Groet Ben
Klima cluster | Reaction of: Frank on 19-06-14 18:06 | E-mail: frank_baeyens(at)hotmail.com
http://www.raketenmodellbau-klima.de/Raketenmodellbau/Zubehoer/Anzuendmittel/Anzuendband-Tapematch-.htm?shop=raketenklima&SessionId=&a=article&ProdNr=0012&t=23&c=76&p=76

Dit raadt klima tegenwoordig aan voor clusters...Geen idee of het werkt.
Clusters | Reaction of: Ben Albers on 21-06-14 12:10 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Hi,
persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan alleen de lontjes met op elke motor een brugontbrander, die gemonteerd is met het triplex montageplaatje. Vergelijkbaar met het gebruik van strak in de nozzle geperst kruit, wat ik al een tijd succesvol toepas.
Cruciaal voor betrouwbare clustering is m.i. het directe contact tussen ontbrandingsmedium en motorbrandstof.

Groet, Ben
Re: Klima cluster Frank | Reaction of: DRRA-KJ on 21-06-14 12:47 | E-mail: info(at)drra.nl
Volgens mij bedoel je hetzelfde als wat Ben al zei bij:

17-06-14 19:11
Klima levert hiervoor nu speciale snelbrandende lontjes.

Re: Klima cluster | Reaction of: Modelraketten.NL on 21-06-14 13:14 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ik denk dat enkel een brugontbrander, goed gemonteerd, bijvoorbeeld met BenTi-plaatjes voldoende werkt en prima is. Ook zonder extra strak ingeperst (met satéprikker o.i.d.) kruit als extra starter. Het kan ook met tape, maar dat is veel bewerkelijker en zit minder strak en goed aan de motor vast.

Belangrijk is vooral dat de druk die ontstaat bij het ontbranden van een brugontbrander, weg kan. Daarvoor zijn ook de gaatjes in de BenTi-plaatjes.

Bij de Klima motoren heb je echter het probleem dat de ceramische uitlaat nogal ver naar achteren uitsteekt. Tot voorbij het uiteinde van de motorkoker. Dat geeft geen ruimte om de BenTi-plaatjes te monteren.
Echter, dat kun je simpelweg oplossen door twee BenTi-plaatjes te gebruiken, waarbij er bij één ervan, het midden is weggehaald. Er ontstaat dan een extra afstandsring van 2mm.
De brugontbrander kan zo stevig en strak op zijn plek worden gehouden, ook bij meertrapsmodellen met elektronische ontsteking van de tweede trap (bij de flinke acceleraties die kunnen optreden kan een plukje watten of een dopje wellicht eruit schieten).

Binnenkort zal er een Solid Fuel Periodical/Nieuwsbrief verschijnen met het Hoe&Wat, over het gebruik van BenTi-plaatjes, hoe dat eruit ziet bij clusters, hoe te installeren en waar je op moet letten.

Verder moet je je natuurlijk bedenken dat het laten ontbranden van één motor al niet altijd lukt. Zeg eens dat de slagingskans 95% is (voor sommigen is dat al erg hoog). Dat betekent bij een 4-cluster, dat die kans nog maar 81% is. Bij een 6-cluster wordt het dan 74% (0,95 tot de macht 6 = 0,95 zes keer met zichzelf vermenigvuldigd).
Ga je uit van een slagingspercentage van 0,8 (1 op de vijf modellen weigert bij de eerste ontbrandingspoging) dan is de kans op het volledig goed en geslaagd laten ontbranden van een 6-cluster nog maar 26%.

Het is ook niet voor niets 'gevorderden' werk...

Tot een volgende lanceerdag!
Re: Klima clusters | Reaction of: Modelraketten.NL on 21-06-14 13:20 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Ze zouden natuurlijk ook zelf al, bij de productie, een wat gevoeliger starterlaagje (zwart kruit) onderin de motor kunnen persen.
Desnoods gemengd met hun witte brandstof.
Clusters | Reaction of: Ben Albers on 21-06-14 16:19 | E-mail: bfalbers(at)gmail.com
Tja, nou ben ik een beetje egenwijs....het gaat inderdaad om slagingskans. Bij een enkele motor is dat allemaal niet zo belangrijk: een weigeraar wordt gewoon opnieuw gemonteerd en opnieuw gestart. Bij een cluster is dat al gauw vervelend.

Wat je vaak ziet is dat een gewone Estes ontbrander wel afgaat(klein rookwolkje) maar de motor niet ontbrandt. De ontbrander zat niet ver genoeg in de nozzle, direct contact ontbrak.

Mijn stelling is dat bij montage van brugontbranders zonder direct contact het slagingspercentage hooguit 90% is (een 5-cluster dan dus nog maar 59%) en dat door direct contact te organiseren door kruit, een lontje of een heel compacte ontbrander het slagingspercentage meer dan 99% is.

Ik stel voor de volgende uitdaging aan te gaan: het lanceren van een model met tien identieke Klima C6 motoren.

WIE DURFT ??

Groet Ben

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'