How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Pieces of Work:
ik heb een stel vragen voor een schoolproject

First article Previous article 13 of 50 Following article Last article
Placed by: Daan Kapitein on 26-04-13 09:40 | E-mail: DaanKapitein(at)jpthijsse.nl
Zijn er altijd lanceernaalden op de lanceerdagen te koop?

Kan je op de lanceerdagen ook hoogtemeterpistolen lenen?

Hoe hoog zal mijn modelraket komen? Jullie site zegt 124 meter die van semroc tussen de 325 en 600 meter

Ik heb deze lijst met spullen wat ben ik vergeten?
Diversen: Alti-/Hoogte-meter AltiTrak(Estes) 19,45 behalve als ik er ergens een kan lenen
Modellen: Saturnus-1B (scale C/D-motor) 79,95
Diversen: Camera - Mini DV MD80 - DV Recorder 33,05 als ik deze er goed in kan krijgen
Diversen: Lanceerbediening: Safety Spark-I 28,75
Diversen: Lanceerplatform: Porta Launch Pad-II 20,49
Diversen: Bergingswatten Estes (vlamdovend) 05,25
Verzendkosten 05,50
Motoren met ontbranders ? hangt van het type af: estes d12-3 of c6-3
Verf ? betaal ik zelf
Totaal 172,44

Hoe moet ik een camera in dit model bouwen ?

Heeft iemand nog tips voor dit model?

Ik ben 14 en heb ervaring met modelbouw maar dit is de eerste die ook kan vliegen.

Mag ik als 14 jarige een raket lanceren?

Kan je een ontbrander meerdere malen gebruiken?

Wat kan ik denkt u beter gebruiken 1 d12-3 motor of 4 c6-3 motoren?

alvast bedankt
Eerste? | Reaction of: Henk Siewert on 26-04-13 11:37 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Beste Daan,

Uit je bericht begrijp ik dat dit je eerste modelraket is die je gaat lanceren.
Hoewel ik je enthousiasme geweldig vind denk ik dat dit wel heel ambitieus is.
Heb je begeleiding van een ervaren modelraketbouwer/lanceerder?
Anders zou ik eerst eens op een lanceerdag komen kijken en praten met de mensen over hoe het allemaal moet.
Anders ben ik bang dat je enthousiasme omslaat in teleurstelling.

Groet,
Henk Siewert
Re: vragen voor een schoolproject | Reaction of: Modelraketten.NL on 26-04-13 11:39 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Hallo Daan,

Allereerst: heel leuk dat je iets met modelraketten wilt doen voor een schoolproject. Het is interessant, uitdagend en spannend!

Als ik het goed bekijk, je vragen en artikelen zie, zijn het vooral dingen die de Modelraketten.NL WebShop aangaan. Wellicht is het handiger om de vragen daar dan te plaatsen

* Lanceernaalden zijn niet altijd te koop op DRRA lanceerdagen(we kunnen simpelweg niet alles meenemen). Maar geef het vantevoren even aan(via Modelraketten.NL), dan zorgen we ervoor.

* Lenen handmatige hoogtemeters: daar zou ik niet van uitgaan. Iemand moet er dan toevallig net één bij zich hebben. Als dat zo is, kun je hem vast wel lenen.

* Semroc zegt tussen de 325 en 600 meter hoogte: Semroc zegt 325' en 600'. Het apostrofje achter het getal geeft aan dat het een maat in 'foot' is. Eén foot is ongeveer 30cm. Deel alles dus door drie en dan krijg je: 108 meter en 200 meter.
Maar dat lijkt me nogal optimistisch.
Ik bereken via HOSIMP: D12=>60m. 4xC6Weco=>100m. 4xC6Estes=>130m.

Eén motor is veel gemakkelijker om aan de praat te krijgen, dan een cluster van 4 motoren. Echter gaat het model op 4 Estes C-motoren, aanzienlijk hoger, wat natuurlijk wel wat mooier is. De maximale hoogte van 130 meter haal je waarschijnlijk niet helemaal, omdat voordat je model die hoogte kan bereiken, de parachute al uitgestoten wordt.
Op 3xC-Estes (mocht er één niet tot ontbranden komen) gaat je model toch nog 100 meter hoog.

* Je lijstje ziet er zeer compleet uit. Misschien nog lijm? Je kunt gebruiken: houtlijm, superlijm, epoxy. Deze hebben allemaal hun eigenschappen, voor- en nadelen in het gebruik.
Voor de reliëf omhulsels kan het zelfs handig zijn om een spuitbuslijm te gebruiken. Dat is vaak een contactlijm. Wel lastig, want als de lijmoppervlakken elkaar raken, zit het vast. Verschuiven is niet mogelijk! Dus altijd eerst goed enkele keren testpassen en dan pas lijmen!
Zie Forum Modelraketten.NL voor Lijmtips.

* Mag ik als 14 jarige een raket lanceren?
Ja, nog wel. Er komt een nieuwe wet aan, die een leeftijd van 18 voorschrijft voor het gebruik van de motoren. Of daar ook onder verstaan wordt of je wel of niet op een knopje mag drukken is me nog niet helemaal duidelijk. De DRRA zal ook proberen om die leeftijd weer op 14 te krijgen.

* Ontbrander meerdere malen gebruiken?
Nee. Deze branden kapot en dienen steeds vervangen te worden.

* Camera inbouwen?
In ieder geval bovenin je model.
Je zult wat moeten experimenteren welke plek de beste is. Krijg je op die plek wel goed beeld? etc.
Zie DRRA-Forum: Eigenbouw Tweetraps Model
Dat geeft wellicht een idee.
Zie ook de bijbehorende fotomap op drra.mijnalbums.nl

* Tips:
-Lees de gebruiksaanwijzing. Daarna: lees de gebruiksaanwijzing(nog een keer) en dan: lees de gebruiksaanwijzing!
Met andere woorden: maak jezelf (zeer) goed bekent met alle bouwstappen. Bekijk alle onderdelen die daarbij horen. Leg ze desnoods op volgorde.
(Soms wil je bouwstappen wijzigen of in volgorde aanpassen. De bouwaanwijzing is ook niet heilig...)
-Pas alles eerst goed. dan pas verlijmen.
-Gebruik weinig lijm, dat lijmt beter en je model komt er mooier uit te zien.
-Eventueel eerst vastzetten met een (klein)drupje superlijm. Pas daarna aansmeren langs de naden met een andere lijm(bijv. houtlijm snel/express). Je hebt dan nog de mogelijkheid om het los te halen zonder veel schade.
-Heb geduld bij het bouwen. Dat geeft uiteindelijk het beste resultaat. Lukt het even niet: loop een rondje en gewoon een uurtje later verder gaan.
-Verf spuiten: DUNNE lagen. Nog een keer: DUNNE lagen. Beter een keertje extra spuiten, dan druipers en druppels op je eindresultaat. Dat is doodzonde van al je werk die al in het model zit. De eerste lagen hoeven echt niet meteen te dekken. Dat is normaal.
bedankt | Reaction of: Daan Kapitein on 26-04-13 14:08 | E-mail: DaanKapitein(at)jpthijsse.nl

bedankt voor jullie reacties
dit is inderdaad mijn eerste lanceering wel heb ik ervaring met het bouwen van raketten.
als begelijder heb ik een scheikunde docent deze heeft geen verstand van modelbouwen of lanceeren.
ik heb het altijd heel druk met school en kom uit noord holland het zal dus moeilijk gaan een keertje te komen kijken bij de lanceerdagen
denkt u dat ik als ik daar ben een beetje hulp kan krijgen van meer ervaren lanceerders als ik daarna vraag?
dat over de lanceernaald is handig om te weten
bedankt voor al uw moeite

Daan Kapitein

beste schrijver van de andere reactie
bedankt voor al uw tips
weet u misschien waar ik vragen kan stellen op modelraketten.nl? ik kon dit niet vinden sommige delen van de site worden er hier op school uitgegooid.
ik ben inderdaad de lijm vergeten erg bedankt
ik hoop dat de leeftijd 14 blijft want als ik het leuk vind wil ik dit graag als hobby gaan doen
jammer dat de raket geen 600 meter hoog komt maar met 130 ben ik ook erg blij
weet u misschien waarom de parachute er daarvoor al uitspringt?
op de gegeven site's zal ik zeker kijken

sorry | Reaction of: Daan Kapitein on 26-04-13 14:10 | E-mail: DaanKapitein(at)hotmail.com
sorry mijn bericht van net is een beetje door elkaar gehusseld ik heb geen idee waarom
Re: Daan | Reaction of: Modelraketten.NL on 26-04-13 14:53 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Beste Daan,

Dat je al wat raketten bouwervaring hebt is heel mooi.
Je kunt altijd hulp van meer ervaren lanceerders krijgen. Zij zijn daar graag toe bereid.

>>sommige delen van de site worden er hier op school uitgegooid.
Oh? Da's vreemd.
Modelraketten.NL heeft ook een Forum en een FAQ pagina.
Forum: www.webmonteur.nl/modelraketten/vraagbaak/vraagbaak.php
FAQ: www.webmonteur.nl/modelraketten/faq.php

* Voor een Saturnus-1B is 130 meter een hele mooie hoogte! Voor de modelraketten die (redelijk) vrij te lanceren zijn gelden hoogtebeperkingen van 450 meter.

* Motoren zijn er in een beperkt aantal soorten en maten.
In jouw geval kun je de C6-3 (4x) gebruiken.
Deze heeft een vertragingstijd van 3 sec.(tijd voordat de parachute wordt uitgestoten). Echter heeft je model eigenlijk net iets meer tijd nodig om zijn hoogste punt te bereiken(zie HOSIMP). Maar ja, die motor is er niet. Dus met die C6-3 zul je het dan moeten doen. Hij gooit de parachute er dus net iets te vroeg uit. Daardoor bereik je die maximale hoogte niet helemaal.

Groet,
KJ
Modelraketten.NL
Vervoer voor Daan | Reaction of: Aad Walrecht on 11-03-14 00:42 | E-mail: schoolkamphendrikmol(at)gmail.com
Hallo Daan,

Vertel mij niets over verhapselde stukjes op de computer.
Je zit op het jpt in Castricum?

Ik heb jaren op het Kennemer College (Het heet vast weer anders) in Heemskerk gewerkt (Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde)en had daar steeds een groepje leerlingen in mijn Rakettenclubje. Mijn beste raketlanceerders waren zonen van de toenmalige Ford-dealer in Castricum.

Op 19 april (of een week later bij slecht lanceerweer) is de eerste lanceerdag van de DRRA dit jaar. De FTTS-1. Zo'n lanceerdag is erg leuk, gezellig en je kan dan van alles en aan iedereen vragen. Vooral de mensen onder de opgestelde partytenten op het lanceerterrein nemen graag de tijd om echt van alles te vertellen en uit te leggen.

Het lijkt mij leuk om, na jaren, weer eens een Castricummer mee te nemen naar de lanceerdag in Almere.

Ik woon in Julianadorp nabij Den Helder en als ik een beetje omrij kom ik over Castricum. En dan kan je met mij meerijden naar de FTTS-1.

Op zo'n lanceerdag kun je veel leren, ideeën op doen en niemand vind een idee gek, eerder te gek. Belangrijk is wel de veiligheid voor anderen en jezelf. Gezien je leeftijd is andersom beter.

We hebben dan ook een extra lanceerplek voor modellen met een bereik van honderden meters. Spectaculair!! Die plek is wat verderop. In Almere hebben we een maximale toegestane hoogte. Volgens mij mogen we niet hoger komen dan 450 meter in verband met het feit dat we daar dicht bij Schiphol zitten.
Je moet dan ook echt een hoogtemeter hebben, want je ziet je model toch niet meer. Hoe hoger, hoe meer er iets kwijt raakt. blind op de hoogteStaar je dus niet.

Wil je meerijden op 19 april naar de lanceerdag, bericht dan via dit forum of mail mij naar schoolkamphendrikmol@gmail.com.

Aad Walrecht

Sjips 2013! | Reaction of: Aad on 13-03-14 00:32 | E-mail: schoolkamphendrikmol(at)gmail.com
Ik moet weer een sterkere bril.

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'