How & What? Items     Add item     Search  
Q/P Engines:
Motor zelf maken

First article Previous article 15 of 51 Following article Last article
Placed by: Maurice on 13-03-13 08:12 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Hoe staat de wet tegenover het maken en testen(static) van eigen motoren?

Maurice
specs | Reaction of: Maurice on 13-03-13 15:48 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Nog even wat details:
-GOX GH2 aangedreven
-H2O koeling(latere versies met de GH2 brandstof zelf)
-test model GEEN VLUCHTEN
-max 200N thrust
-koperen nozzle en verbrandingskamer

Maurice (Red.: GOX=Gaseous Oxigen; GH2=Gaseous Hydrogen)
Re: | Reaction of: Roland on 15-03-13 11:20 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Zet ff een vid van een motortest op youtube als je 'm gebouwd heb. Altijd interessant om te bekijken.
Reactie | Reaction of: Henk Siewert on 15-03-13 12:03 | E-mail: info(at)swtrocketry.com
Beste Maurice,

Misschien wel een erg negatieve reactie, maar ik hoop dat je na het testen van deze spullen nog het toetsenbord kunt bedienen om de films op het internet te zetten.
Helaas zijn er voorbeelden van dat dat weleens anders kan lopen.
Dit soort dingen zijn GEEN speelgoed en niet geschikt voor hobbyisten.
En, tenzij je er zeer professioneel mee omgaat, levensgevaarlijk.
Ik weet ook niet of dat dit soort discussies wel op dit modelrakettenforum thuishoort.
Maar dat moet de beheerder maar beoordelen.

Groet,
Henk Siewert
motor maken | Reaction of: Maurice on 15-03-13 17:09 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Beste Henk Siewert,

Ik heb een arsenaal aan scheikunde, natuurkunde en wiskunde leraren die (volgens eigen eisen) verplicht zijn de berekeningen moeten door kijken.
Ook gaat dit in overleg met de TU Delft Lucht- en Ruimtevaarttechniek. ook zal alles eerst op lage kracht getest voordat er een voluit test is. Wij gebruiken dezelfde eisen als Stennis.
alles wordt van veilige afstand bestuurd, de kans dat er geen filmpje komt hangt af van uitkomsten van de testen niet mijn handen.

Maurice
motor maken | Reaction of: Ben Albers on 15-03-13 17:37 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi Maurice,
voor je vorige projecten werkte je samen met de NASA. Misschien kunnen zij je verder helpen, zij doen wel een iets met raketmotoren... ;-)

Ben nog benieuwd naar het beloofde filmpje van je SpaceX Grasshopper...

Groet, Ben
reactie | Reaction of: Maurice on 15-03-13 18:22 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
hallo Ben.

Nasa levert kennis zoals ze naar iedereen doen die er om vraagt(zolang het niet geheim is). Grasshopper staat aan de grond omdat de techniek beter gekoppeld kan worden aan deze.
Dit is niet mijn project maar die van mijn school die mij hiervoor hadden gevraagd. De motor zal gebouwd worden zolang de school hierom vraagt en wij het veilig genoeg vinden.

Laat je niet zo kennen joh

tips, waarschuwingen zijn welkom maar dit vind ik niet kunnen.

Maurice
reactie | Reaction of: Ben Albers on 15-03-13 18:49 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Maurice,

nou even serieus.... je schrijft over allerlei projecten die volstrekt niet realistisch zijn en die levensgevaarlijk zijn als ze werkelijk uitgevoerd worden. Op middelbare scholen wordt vast niet gebouwd aan raketmotoren op zuurstof en waterstof. Dat is echt high tech voor deskundigen.

Modelraketbouw met middelen zoals gebruikt worden door oa leden van de DRRA is, als je je aan een aantal regels houdt veilig, uitdagend en gewoon ontzettend leuk. Ik weet niet of je ooit bij een lanceerdag geweest bent, maar ik kan je dat absoluut aanraden. Wellicht dat je er nog leuke ideeen opdoet.

Groet, Ben
reactie | Reaction of: Maurice on 15-03-13 19:07 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Onmogelijk? dat zijden ze ook van vliegen, ruimtevaart en landen op de maan.

Die ´onmogelijke´ projecten waar jij het over hebt zijn toch al door middelbare scholen over de hele wereld uit gevoerd. (een RC shuttle is niet onmogelijk en een straal aanpassende motor ook niet, zie apogee components tijdschriften)

en op de lanceerdagen zie ik bijna alleen maar mensen met gekochte modellen, daar is niks mis mee hoor, maar als iemand iets meer probeert te doen waarbij er meer als 20 N kracht uit komt is het meteen onmogelijk.

misschien blijkt deze motor niet de gewenste kracht te bereiken maar dan is het nog steeds een eerste voor een nederlands middelbare school

en ik wil het GOX en GH2 benadrukken, er staat een G voor mensen dus is het in Gas vorm en dus minder explosief (ik weet het nog wel gevaarlijk).

en ik wil even duidelijk maken dat ik meerdere Low Power raketten heb dit is niet de eerste keer dat ik iets met model raketten doe.

Maurice
reactie | Reaction of: Ben Albers on 15-03-13 19:30 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi Maurice,

onmogelijk is niets, maar ik had het ook over 'onrealistisch'....

Maar goed, er is niets mis met je enthousiasme en ambitie om grenzen te verleggen dus ga vooral door zolang je de veiligheid maar niet uit het oog verliest.

Succes en groet, Ben
reactie | Reaction of: Maurice on 15-03-13 19:40 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Hi Ben,

dat doe ik zeker en bedankt.

Maurice
Informatie is de start... | Reaction of: DRRA-KJ on 15-03-13 20:03 | E-mail: info(at)drra.nl
Hallo Maurice,

Miscchien kun je het één en ander wat meer toelichten en uitleggen?
Achtergrond, begeleiding, faciliteiten, etc.

Als je een kort berichtje plaatst van:
Ik ga een GOX/GH2 aangedreven motor bouwen met H2O koeling, dan kan ik me voorstellen dat dat voor sommigen wat ongeloofwaardig klinkt.
Een dergelijke motor bouwen lijkt me eerlijk gezegd nog niet zo moeilijk.
Hier ergens op de site staat nog een link naar een filmpje van een perspex hybride raketmotor, erg mooi.
Maar: een dergelijke motor bouwen, met een voldoende stuwkracht dat hij in ieder geval minimaal enkele keren zijn eigen gewicht kan voorstuwen, veilig werkt en niet na 10 seconden uit elkaar spat, dat is wel wat lastiger lijkt me.

Zoals ik al zei: geef eens wat meer informatie. Dat kweekt begrip.

Onderzoek, is nooit verkeerd natuurlijk, als het maar veilig gebeurt.
informatie | Reaction of: Maurice on 15-03-13 20:28 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Hi

ik wil graag informatie verstrekken als je iets wilt weten vraag maar, maar vergeet niet we zijn echt net een paar dagen in het ontwerp proces en het ontwerp is nog niet 100% uitgewerkt.

ik zelf zit in 4 atheneum Technasium, bij technasium worden groepen aan het werk gezet ingewikkelde systemen te ontwikkelen tot nu toe hebben wij opdrachten gekregen. vanaf nu mogen wij zelf een project maken, gevolg een gas aangedreven raket motor.

de motor zelf:
brandstof is GOX en GH2 (kamer Temperatuur)
motor doel uitstoot van 200N
gekoeld door H2O door de dubbele want van de kopere-verbrandingskamer, throat en nozzle.
injector nog in ontwerpfase maar waarschijnlijk uit koper
de druk in de verbrandingskamer ligt tussen de 450psi en 500 psi(31 bar tot 34 bar)(nog niet vastgesteld)
de verbandingscyclus is een passive pressure-fed cycle, dit houd in dat de O2 en H2 in gekochte tanks door hun eigen overdruk de brandstof toevoer verzorgd. de snelheid en hoeveelheid brandstof word met druk ventielen vanaf een andere plek gecontroleerd vanaf hier kan ook de druk in de verbrandingskamer gecontroleerd worden net als de Temperatuur van het koelwater.

stel gerust vragen

Maurice
GH2 | Reaction of: Roland on 15-03-13 20:53 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Wat is je motivatie om waterstof te gebruiken in plaats van propaan of butaan?

De laatste 2 zijn een stuk goedkoper en geven minder problemen met koeling omdat de motor temperatuur lager blijft. Je kan ook zien wat er gebeurt als je de verhouding van zuurstof en brandstof verander. Bij H2 zie je nauwelijks iets gebeuren omdat de vlam bijna niet te zien is.
GH2 | Reaction of: Maurice on 15-03-13 21:06 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
vanwege de mogelijke latere ontwikkeling naar cryogenic brandstof (LOX en LH2) voor mijn meester proef in 6A en omdat we bij technasium rekening moeten houden met de effecten op het milieu en bij deze brandstof er H2O ontstaat (bij een verkeerde menging H2O2 in zo'n geval wordt het project stilgelegd tot het probleem is opgelost).

ik heb zonet een bericht ontvangen dat de injector waarschijnlijk een pintle injector (meer info zie Pintle Injector op wikipedia)

de testen volgen alsvolgt:
-koelingstest geen ontsteking
-injector test met gekleurde vloeistoffen
-ingnition test waarbij de de injector een kleine hoeveelheid GOX GH2 onbrand (preciese hoeveelheid nog onbekend) de geschatte kracht ligt dan rond de 1 tot 2 newton
-10 sec test op halve kracht
-10 sec test op volledige kracht
-de brandtijd wordt hierna opgevoerd
-een tweede motor die dicht bij elkaar branden om die gevolgen te testen

Maurice
H2O2 | Reaction of: Ben Albers on 16-03-13 09:22 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Hi Maurice,
ik ben geen chemicus, maar over H2O2 zou ik me geen zorgen maken: bij overmaat zuurstof blijft er gewoon zuurstof over en ontstaat er echt geen H2O2. Sterker nog: vanwege zijn oxiderende werking wordt H2O2 ook wel juist als raketbrandstof gebruikt. (kan je ook wikipediaaen).
Groet, Ben
H2O2 | Reaction of: Maurice on 16-03-13 18:35 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Hi Ben,

bij een verkeerde uitvoering van het motorontwerp EN een verkeerd mengsel ontstaat er geheid H2O2 en dat is giftig ook ontstaan er dan secundaire explosies waarop de motor niet berekend is.

Maurice
Re: H2O2 | Reaction of: DRRA-KJ on 16-03-13 22:21 | E-mail: info(at)drra.nl
H2O2 giftig? (ja, als je het in geconcentreerde vorm opdrinkt...)
Het wordt toch, als 3% oplossing, als ontsmettingsmiddel gebruikt voor spoelen in je mond?

Het is wel erg reactief (>30% oploss.). Bewaren lukt niet zo lang, want het valt vanzelf uit elkaar in water en zuurstof.
H2O2 | Reaction of: Maurice on 16-03-13 23:28 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
je vergeet dat de uitstoot heel geconcentreerd is en extreem warm(meer dan 4000F) waardoor het een in gas vorm is en niet veilig genoeg is, hierna is al uitgebreid onderzoek gedaan.

Maurice
H2O2 | Reaction of: Ben Albers on 17-03-13 00:47 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Maurice,
ik denk dat je je vergist. Waar jij het over hebt zijn denk ik verbindingen van stikstof (N) en zuurstof. Die vormen zich bij hoge temperaturen en zijn schadelijk. Speelt uiteraard geen rol in dit geval.
H2O2 is zoals KJ ook schrijft nogal instabiel en valt juist erg gemakkelijk uiteen in water en zuurstof, vandaar dat H2O2 als oxidator kan worden gebruikt in raketmotoren. Het zal nooit overblijven zoals jij suggereert. Misschien eens van gedachten wisselen met je scheikundedocent.
Groet, Ben

H2O2 | Reaction of: Maurice on 17-03-13 10:50 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
heb ik gedaan 5 dagen geleden, waterstofperoxide is te gevaarlijk, te schadelijk en er kunnen verlate explosies ontstaan(secundair en tertiaire). het valt inderdaad uit mekaar maar het is dan al lang door de hoge druk verspreid en doet dan al genoeg schade.(apparatuur en milieu)

groet Maurice
H2O2 | Reaction of: Ben Albers on 17-03-13 11:35 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
dus je gaat H2O2 niet gebruiken als oxidator...maar dat was je plan ook niet.. nogmaals: als je GOX en GH2 laat reageren in niet geheel de juiste verhouding blijft er O2 of H2 over. Geen H2O2 dus.

Ben
H2O2 | Reaction of: Maurice on 17-03-13 12:31 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
nee
in een hele verkeerde druk, verhouding en ontwerp is er kans op H2O2 vorming en deze kans wordt weg gewerkt.
In theorie kan deze motor voor meerdere brandstoffen worden gebruikt omdat de verbrandingskamer, throat, nozzle en injector voor zowel vloeistoffen als gassen is ontworpen. en omdat LOX en GOX de hoogste kamerdruk leveren. de koeling is berekend op de hogere temperaturen van GOX/LOX en RP-1/RP-4. Misschien gebruiken latere versies wel andere brandstoffen maar waarschijnlijk wel dezelfde oxidator.
de ontsteking gaat volgens hot source ignition (alleen voor gasvormige oxidatoren)

Maurice
H2O2 | Reaction of: ben albers on 17-03-13 12:43 | E-mail: bfalbers(at)scarlet.nl
Zucht...ik geef het op.....succes ermee.

Groet, Ben
H2O2 | Reaction of: Maurice on 17-03-13 13:42 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Ben, de nee was in de vorm dat ik geen H2O2 als oxidator ging gebruiken, niet in de vorm van dat ik zeg dat het niet klopt.

Maurice
H2O2 | Reaction of: Maurice on 17-03-13 13:55 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
Soms ben ik iets te onduidelijk. Ik kreeg van mijn scheikunde docent te horen dat ik moest op passen voor de vorming van H2O2 omdat dat niet veilig voor de motor en milieu was, ik weet niet veel meer. maar ik zal hem hierover vragen en dat dan weer hier neerzetten. ik hoop dat ik iedereen mij nu snapt :).

Maurice
Re: Motor zelf maken | Reaction of: DRRA-KJ on 17-03-13 14:59 | E-mail: info(at)drra.nl
In wat voor cylinders gaat de brandstof en oxidator komen, die gebruikt gaat worden?

Ik begrijp dat je goed begeleid wordt.
Echter zet ik het hier toch maar een keer neer: zuurstof in zuivere vorm is UITERST gevaarlijk. Zodra dit in contact komt met een organische stof, vet, etc. volgt onmiddelijk een explosieve reactie.
Alles dient dus zeer goed zuurstofschoon te zijn, zoals dat in duiktermen heet.
Dat het samengestelde mengsel in de verbrandingskamer explodeert is natuurlijk prima, dat is ook de bedoeling, maar dat wil je niet in een toevoerleiding hebben...

Het lijkt mij flink hoog gegrepen. Daarnaast heb ik het idee, dat zolang het niet cryogeen is, er een leuk vlammetje uitkomt, maar verder niet veel stuwdruk oplevert.

Je kunt de gevaarlijke waterstof ook vervangen door Alcohol. Deden ze in de V2. Dat lukte aardig... maar daarbij hadden ze wel turbopompen en niet de cylinderdruk van de G-O2 en G-H2 tanks zoals je aangeeft.
Maar wellicht, als je cylinders van 150-200Bar hebt, kom je een heel eind.
Re: Motor zelf maken | Reaction of: DRRA-KJ on 17-03-13 15:04 | E-mail: info(at)drra.nl
Een interessantere insteek zou wat mij betreft een perspex motor zijn. Een perspex holle (zeer dikwandige) cylinder vormt dan de verbrandingskamer en tevens de brandstof.

Het interessante is dat je door de doorzichtige perspex heen, de verbranding kunt volgen. Met een regelbare zuurstoftoevoer (grote cylinder - 200Bar), kun je dan de stuwdruk toe en af laten nemen en dat meten in een stuwkracht opstelling.

Lijkt me een stukje veiliger en beter uitvoerbaar.
H2O2 als bijproduct | Reaction of: DRRA-KJ on 17-03-13 15:25 | E-mail: info(at)drra.nl
Ik ben geen scheikundige, maar naar mijn idee reageert O2 en H2 explosief tot H2O, water. Dat zijn de knalgas proefjes die we vroeger op school deden.
Als er al H2O2 zou ontstaan, bij verkeerde verhoudingen, dan vervalt dat (of reageert met H2) door de reactiewarmte zeer waarschijnlijk meteen weer tot H2O en O2.
H2O2 wordt op een geheel andere (ingewikkelde) manier gemaakt in de industrie (er wordt heel wat geproduceerd). Dus in dit kader zou ik me hier de minste zorgen om maken...
GOX GH2 | Reaction of: Maurice on 17-03-13 19:26 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
de O2 en H2 zitten in de tanks waarin deze van de leverancier komen.
Er was mij gevraagd om een gas of vloeibaar aangedreven motor te maken waarbij beide in dezelfde vorm zijn, dit sluit een hybride motor dus uit, aangezien de stuwkracht regelbaar moest worden ook geen vaste brandstof, als de gas vormige brandstof en oxidator niet krachtig genoeg zijn koelen wij de brandstof totdat deze vloeibaar wordt de motor is hierop berekend. als ook dat niet werkt zullen we over andere brandstoffen na denken maar tot die tijd blijven we ons aan de milieu regel houden.
Koelen? | Reaction of: Roland on 18-03-13 08:00 | E-mail: cb19mc127(at)yahoo.com
Hoe koelen jullie dat naar cryogene temperaturen?
Koeling | Reaction of: Maurice on 18-03-13 13:40 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
we hebben nog geen ontwerpen voor de Back-Up plannen

Maurice
verlenging | Reaction of: Maurice on 04-04-13 12:19 | E-mail: mlfiechter(at)gmail.com
vanwege de complexiteit van de motor is er besloten de motor niet eind dit schooljaar af te hebben maar eind volgend schooljaar. Hierdoor kunnen wij een veiligere en betrouwbaardere motor ontwikkelen

Maurice

Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.

back to 'How & what?'