How & What? Items     Add item     Search  
Waterrocket:
Vinnen PET fles verlijmen

First article Previous article 12 of 16 Following article Last article
Placed by: caveman madman on 30-07-03 10:22 | E-mail: info(at)modelraket.nl
Ik ben bezig met het maken van een hybride water raket en heb voor info het grote wereld wijde net afgespeurd. Alleen heb ik nergens een makkelijke oplossing kunnen vinden voor het maken van vinnen, cq het vast zetten van die dingen aan een PET fles. Zijn er mensen met ervaring op dit gebied? Het hoeft er niet mooi uit te zien als het maar snel klaar is want tijdens de testen bleken de meeste flessen toch niet bestand tegen drukken van rond de 60 BAR.
Vinnen PET fles verlijmen | Reaction of: KJvTil on 31-07-03 02:53 | E-mail: kjvtil(at)drra.nl
Bijna de hele raket kun je met Bison Marathon (BM) in elkaar zetten. Dit is de enige (of één van de weinige) lijm(en) die nog redelijk op PET-flessen hecht en die ook nog voldoende flexibel is om de vervorming van de flessen op te vangen(door de inwendig opgebouwde druk zetten de flessen uit). De lijm blijft flexibel. Alle delen vooraf zeer licht schuren met fijn schuurpapier. Laat de verbindingen tenminste één nacht uitharden. De vinnen worden dus enigszins verend opgehangen. Dat scheelt weer bij landing op een vin! De vinnen kunnen worden gemaakt van licht triplex (sinas appel kistje) en worden met BM geplakt. Smeer na het "uitharden" van de lijm de naden tussen de vinnen en de romp/motor dicht met een ruime hoeveelheid BM (een vulnaad) en smeer dit mooi glad met een vinger (in handschoen/plastic zakje).Deze dikke lijmnaad zorgt ervoor dat de vinnen wat stugger aan de romp zitten, anders zitten ze wel erg flexibel,... Als je meerdere flessen aan elkaar lijmt (door middel van een er overheen geschoven ring van een PET fles, min. 6 cm. breed) met BM, dan moet je de lijm tenminste 2 weken laten uitharden voordat je druk belasting gaat uitvoeren. Deze constructie (met een droogtijd van 3 maanden!!!) is al getest op 19 bar! Toen begaf niét de lijmnaad het, maar de fles zelf,... 60 bar verwijs ik voorlopig even naar het rijk der fabelen,...
Pet fles/pvc buis | Reaction of: cavey on 01-08-03 10:49 | E-mail: info(at)modelraket.nl
Dat klopt wat je zegt over een pet Fles. als je daar een beetje druk op zet dan klapt hij uit elkaar. Gelukkig hebben ze bij de Gamma PVC buis die heel wat meer kan hebben. Dat wil zeggen die zijn bij mij nog niet uit elkaar geklapt. In ieder geval bedankt voor de tip. Dat betekent namelijk dat ik dit weekend flink aan de cola moet om voldoende flessen te hebben en dan maar plakken. Dit wordt namelijk een internationaal project. Water uit Almere een raket uit leiden en een platform uit Moers (Germany) Ik ga jullie lekker nog niet verklappen wat ik precies van plan ben maar ik denk dat ik met mijn nieuwe water raket menig model raket voorbij ga schieten. Hoe ik dat ga doen zeg ik niet, Maar ik durf alvast wel te veklappen dat er een etentje op het spel staat als ik de weddenschap met Bert win. Neem dus volgede keer je kijker mee want ze gaan hoog die pet flessen. Caveman Madman.
PET fles | Reaction of: KJvTil on 03-08-03 12:13 | E-mail: kjvtil(at)drra.nl
Even onze expert op PET flessengebied gevraagd, Ernst Bulten: PET(P) staat voor polyethyleen teraftelaat, het is een thermoplastisch polyester; het zelfde spul als waar polyester overhemden (van oudsher) en fleece, slaapzakvulling (nieuwer) van wordt gemaakt. Het wordt ook steeds meer gebruikt als vervanger van PVC in blister-verpakkingen. Lijmen is lastig. Een contactlijm werkt goed vanwege de blijvende elasticiteit, maar heeft voldoende oppervlak nodig voor een goede hechting. Dat is bij vinnen lastig tenzij je de constructie aanpast door een "flens" cq T-profiel aan de vin te maken die plat op het oppervlak van de PET-fles komt te liggen, zodat het lijmoppervlak groter wordt. De bodems onder de flessen worden meestal met smeltlijm aangebracht (blijft ook een beetje flexibel, en hard snel uit) maar is ook niet een echt alternatief.
Uithardingstijd BM lijm | Reaction of: KJvTil on 26-11-03 15:07 | E-mail: kjvtil(at)drra.nl
Even voor de duidelijkheid: Het uitharden van Bison Marathon (BM) gaat zéér langzaam. De uithardingstijd in één van de vorige berichten is een !!absoluut minimale!! uithardingstijd voor lage belasting van het model. Bij hoge belasting (14-15 bar!!) MOET de lijm minimaal 2 tot 3 maanden uitharden.
uitharding BM | Reaction of: Sjors van den Berg on 05-10-04 14:15 | E-mail: S.vdberg(at)oosterlicht.nl
Vinnen laten zich uitstekend met BM aan een fles plakken, en het gaat nog redelijk snel ook. De reden is dat bij verlijming van een vin de lijm flink aan de buitenlucht wordt blootgesteld, en dan droogt hij sneller. Bij verlijming van flessen komt de lijm in een nauwe spleet terecht waardoor hij bijna niet kan drogen. bovendien wordt deze verbinding bijzonder zwaar belast...... Bij het plakken van vinnen moet je er rekening houden dat je de vin een paar uur op z'n plaats geklemd houdt! daarna de vinnen afstrijken met BM en nog 2 dagen drogen. Succes, Sjors
Enkele eigenschappen PET | Reaction of: KJvTil on 10-06-05 01:01 | E-mail: info(at)drra.nl
Boven de ca. 72°C kunnen PET flessen vervormd worden. In deze staat kunnen de polymeer ketens gerekt worden in één richting [vezels] of in twee richtingen [films en flessen]. Door snel af te koelen tijdens het rekken, worden de ketens 'bevroren' in hun toestand en richting van oriëntatie. Vastgezet in deze gestrekte vorm is het materiaal zeer sterk en duurzaam met de eigenschappen van de ons bekende polyester fles, fotografische film of de vezels. Als PET een tijdlang in de gestrekte vorm wordt gehouden met temperaturen boven het smeltpunt, dan treedt kristallisatie op en een doffer of matter worden van het materiaal. Het materiaal wordt stijver en minder flexibel [kristallijn PET of CPET]. In deze kristallijne vorm echter, kan het gebruikt worden voor dienbladen en bakken en dozen welke gemiddelde oventemperaturen kunnen weerstaan.
 
Copy a link, after selecting, simply with CTRL+C or with the right mouse button

Add your reaction
Your name: (max. 25 chars) *
E-mail: (max. 35 chars)
Title: (max. 25 chars) *
* = Mandatory fields
Tip: Use at ‹E-mail› in stead of "@" these characters "(at)"

Message: (HTML not allowed)


Read your text carefully before adding!
Make changes, if neccesary, before adding.






back to 'How & what?'